Peugeot E-3008 är en bil som fångar många blickar. Kanske beror det på att den är helt ny? Men det de flesta inte tänker på när de ser den franska elbilen är hur oerhört betydelsefull den är. Peugeots nya bil är den första av många nya modeller från ett brett utbud av bilmärken i den globala Stellantis-koncernen.
E-3008 är först ut, men när portarna väl öppnats kommer vi att få se elbilar från Alfa Romeo, Citroën, Opel, DS och flera andra. Om den tekniska grunden inte håller måttet har koncernen ett problem. Om E-3008 inte övertygar kommer det krävas hårt arbete för att få andra modeller att fungera.

De första indikationerna är goda för E-3008 och dess potential på den svenska marknaden. För 569 900 kr får man ett 73 kWh stort batteri med en räckvidd på upp till 525 kilometer. Och designen, som många lägger märke till, gör att bilen inte försvinner i mängden.
När Volkswagen ID.4 lanserades våren 2021 såg det också lovande ut. Den baserades på den solida plattformen från ID.3 och erbjöd gott om plats och komfortabla köregenskaper. Men allt var inte perfekt och det krävdes uppdateringar för att göra den till en av de mest sålda elbilarna i Sverige.
Så vilken bil presterar bäst – den helt nya Peugeot, som representerar en rad kommande modeller, eller den nyligen uppdaterade ID.4? Jag satte mig bakom ratten på båda för att hitta svaret.
Vilka versioner jämförs?
I ena ringhörnan står Peugeot E-3008 på den nya STLA-plattformen, med ett batteri på 73 kWh. För tillfället finns inget annat alternativ, men under första halva 2025 kommer en version med ett större batteri på hela 98 kWh. Detta kommer dock göra bilen ännu tyngre än de 2 228 kilo den redan väger med det ”lilla” batteriet. Elmotorn levererar 210 hk och driver framhjulen – fyrhjulsdrift och fler hästkrafter är på väg.
Det finns fyra utrustningsnivåer, där basmodellen Allure kostar 569 900 kr men saknar adaptiv farthållare, parkeringssensorer fram och rattvärme. Detta plus några andra tillval finns i Assistant-paket för 22 900 kr. Testbilen, en E-3008 GT för 599 900 kr, är den som verkligen känns rätt.










ID.4 finns redan med två batteristorlekar, lika många motoreffekter och fyra utrustningsnivåer. Billigaste versionen, Pure Edition II, har dock ett mindre batteri på 52 kWh och en räckvidd på endast upp till 358 kilometer. Först vid 564 500 kr, med det stora batteriet på 77 kWh och 286 hk, får man en välutrustad bil med en räckvidd på upp till 560 kilometer.
ID.4 Pro Edition har dessutom matrix-LED-strålkastare, nyckelfri start, elektrisk baklucka, rattvärme, 360-graders kamera och mycket mer. Trots att ID.4 är något längre än E-3008 är den inte lika tung.
Priset mellan de två modellerna är mycket likartat, så vinnaren måste avgöras på andra grunder – som interiör, köregenskaper eller komfort.
Hur är bilarnas interiör?
Det är påfallande vad några knappar och lite ljusa textilier kan göra för upplevelsen av en bils interiör. När man kliver in i E-3008 får man känslan av att det är en helt ny bil. Den har en bred, välvd panel för instrumentering och infotainment som inte skiljer sig särskilt mycket från vad man ser i vissa modeller från BMW eller Hyundai.
De ljusa textilierna, som även återfinns på sätena, bidrar till ett fräscht intryck. Men det är inte ett mjukt tyg på instrumentpanelen, utan hårdare material som känns billiga. Slår man lätt på dem hörs ett ihåligt ljud från plasten.
E-3008 saknar även en auto hold-funktion för parkeringsbromsen, vilket är frustrerande när man står vid ett rödljus. Dessutom är framstolarna inte särskilt bekväma under längre resor, trots sitt svulstiga designuttryck som antyder något annat.
Peugeot har inkluderat en tredje skärm, kallad i-Toggles, som också återfinns i andra modeller. Idén är intressant – en avlång pekskärm för genvägar – men utförandet är mindre lyckat. Genvägarna leder oftast tillbaka till infotainmentsystemet, som är långsamt och otympligt, ungefär som i en äldre kinesisk bil.










Ett exempel: När man vill stänga av skyltigenkänningen tar det lång tid innan menyn dyker upp, och den lilla punkten man ska trycka på reagerar långsamt. Klimatanläggningen, som också styrs via skärmen, försvinner helt när Apple CarPlay används, vilket gör det opraktiskt. Det är som om utvecklarna inte riktigt har tänkt igenom användarupplevelsen.
När det gäller utrymme lämnar E-3008 också en del att önska. Det är ingen stor familjebil – baksätesutrymmet är begränsat och påminner mer om vad man finner i en mindre bil. Dessutom gör den sluttande taklinjen det besvärligt att kliva in och ut. Däremot är bagageutrymmet helt okej och erbjuder ett acceptabelt lastutrymme.
I jämförelse ger Volkswagen ID.4 ett mycket bättre intryck när det gäller utrymme och användarvänlighet. Interiören är rymligare och känns luftigare, både fram och bak. Baksätet är stort och bekvämt med gott om plats för passagerarnas ben och axlar. Dessutom har ID.4 ett större bagageutrymme än E-3008, vilket gör den mer praktisk för familjebruk.
Jag uppskattar även de små, justerbara armstöden, monterade på insidan på ID.4-framstolarna. De är enkla att anpassa och ger ett stöd som gör långa resor mycket bekväma. Själva sätena ser enklare ut än de i E-3008 men visar sig vara bättre vad gäller komfort och ergonomi.


Infotainmentsystemet i ID.4 har fått stora förbättringar i den senaste generationen. Den större skärmen ger snabb och enkel åtkomst till funktioner som klimatanläggning och sätesvärme, och systemet reagerar omedelbart på tryck. Det är en tydlig kontrast till Peugeots system.
Dock finns det förbättringspotential även för ID.4:s interiörmaterial. Sätestyget är av hög kvalitet, men de blanksvarta ytorna vid dörrarnas armstöd i pianolack känns föråldrade och är benägna att lätt få fingeravtryck och repor. Rutor och fönsterreglage har också ett märkligt system där endast framrutorna har egna knappar; för att kontrollera bakrutorna måste man trycka på ett nästan osynligt "REAR"-fält bredvid knapparna. Det fungerar ibland, men ofta missar man.
Köregenskaper, motorer och komfort
Skillnaderna mellan E-3008 och ID.4 går längre än bara framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift. De påverkar inte bara hur bilarna beter sig på vägen, utan också hur de känns att köra.
Om jag ska avslöja något direkt, så är det att det ena bilmärket har lyckats hantera bilens höga vikt och skapa en balanserad körupplevelse. Det andra har tyvärr misslyckats. Låt oss börja med ID.4.
Den tidigare standardmotorn i ID.4-programmet hade 204 hk och 310 Nm. Den gav en behaglig, jämn acceleration och passade bilen bra i vardagskörning. Men den nya motorn, som nu levererar 286 hk och 545 Nm, är en helt annan upplevelse. Accelerationerna är snabba och responsiva, bilen hanterar omkörningar med lätthet – även när det är bråttom.
Eftersom kraften går till bakhjulen (fyrhjulsdrift finns som tillval för 22 800 kr) är det sällan man upplever hjulspinn eller sladdbeteende. ID.4 upplevs som smidig och balanserad, särskilt vid snäva kurvor eller när man accelererar ut ur en rondell. Plattformen är väl genomtänkt och ger även ett visst mått av sportighet.
Men ID.4:s starkaste sida är komforten. Kör du på 19-tums hjul och investerar i adaptiv fjädring får du en ännu bättre upplevelse. Styrningen är neutral och fungerar utmärkt för vardagsbruk. Den enda nackdelen är ljudnivån, där det hörs en del vindbrus från sidospeglarna och vindrutan, särskilt vid motorvägshastigheter.

E-3008 å andra sidan imponerar till en början med sin låga ljudnivå. Vindbrus från sidospeglarna och däckljud är minimala, vilket gör motorvägskörning behaglig. Men det är också den enda stora fördelen.
Problemen börjar när man möter ojämnheter på vägen. E-3008 lider av vad man kan kalla obalans. STLA-plattformen, som Peugeot spenderat enorma resurser på att utveckla, känns inte färdig. Bilen hanterar ojämnheter dåligt och ger intrycket av att ingenjörerna inte har testat fjädringen ordentligt med karossen på plats. Resultatet är en bil som "guppar" och saknar kontroll över hjulens rörelser.
Egentligen är fjädringen ganska bekväm, men det förstörs av den bristande balansen. Hål i vägen och gupp orsakar kraftiga stötar i bilen, vilket gör att den inte känns lika stabil som ID.4.
Styrningen i E-3008 är också ett problem. Den är trög och mindre responsiv jämfört med ID.4, vilket gör att bilen känns klumpig i kurvor. Den höga vikten och framhjulsdriften gör det svårt för bilen att hantera snäva kurvor med fart. Vid accelerationer ut ur en rondell känns bilen seg och långsam.
Med sina 210 hk är E-3008 inte särskilt kraftfull, men det räcker för vardagsbruk. Omkörningar tar dock längre tid än i ID.4, vilket är frustrerande när man snabbt behöver ta sig förbi en långsam bil.
Finns det en klar vinnare?
Det krävs inte många ord för att peka ut vinnaren i denna duell: Ju mer jag kör E-3008, desto mindre imponerad blir jag. Ju mer jag kör ID.4, desto mer uppskattar jag den. Med andra ord är det ID.4 som tar hem segern över E-3008 – och det är faktiskt en besvikelse.
Det är särskilt nedslående för Peugeot, eftersom E-3008 är starten på en rad elbilar från Stellantis. Plattformen, som Peugeot har investerat enorma resurser i, verkar inte färdigutvecklad, och den första produkten som lanseras – E-3008 – har uppenbara svagheter.
Men allt är inte hopplöst. När jag testade den större E-5008, som delar mycket teknik med E-3008, gav den ett betydligt bättre intryck. Den har förbättrad fjädring, högre komfort och mycket bättre utrymmen, vilket indikerar att Stellantis kan åtgärda de problem som finns i E-3008.
Volkswagen ID.4 har däremot utvecklats och förfinats sedan lanseringen – och det märks. Bilen är inte perfekt, men den har genomgått tydliga förbättringar, bland annat i infotainmentsystemet som nu är snabbare och mer intuitivt. Den nya, starkare motorn med 286 hk gör dessutom ID.4 till en bil som klarar alla vardagliga behov med råge. Den snabbare laddningstiden och den välutrustade Pro Edition gör den dessutom till ett mycket attraktivt alternativ.
Peugeot E-3008 har sina fördelar, som design och låg ljudnivå, men det räcker inte för att konkurrera med en bil som ID.4, som kombinerar praktiska egenskaper, komfort och bättre köregenskaper. Därför är Volkswagen ID.4 en tydlig vinnare i denna duell.
Peugeot E-3008 GT
● Motor: Elmotor (fram)
● Effekt: 213 hk / 345 Nm
● 0-100 km/h: 8,8 sek
● Toppfart: 170 km/h
● Förbrukning: 17 kWh/100 km
● Räckvidd: 519 km
● Batteri: 73 kWh
● Laddkapacitet: 160 kW
● Mått (L/B/H): 4 540/1 900/1 640 mm
● Tjänstevikt: 2 228 kg
● Bagageutrymme: 520-1 480 liter
● Pris: 599 900 kr (från 569 990 kr)
Volkswagen ID.4 Pro Edition
● Motor: Elmotor (bak)
● Effekt: 286 hk / 545 Nm
● 0-100 km/h: 6,7 sek
● Toppfart: 180 km/h
● Förbrukning: 16,2 kWh/100 km
● Räckvidd: 560 km
● Batteri: 77 kWh
● Laddkapacitet: 175 kW
● Mått (L/B/H): 4 580/1 850/1 630 mm
● Tjänstevikt: 2 191 kg
● Bagageutrymme: 543-1 575 liter
● Pris: 564 500 kr (från 511 200 kr)
