Mörk Peugeot-E-308-SW
Tester & provkörningar
27 maj 2025

Test: Peugeot E-308 SW – bra men inte bra nog

Det går fort. En elbil som för ett par månader sedan kändes konkurrenskraftig kan idag redan kännas föråldrad. Tyvärr är det precis den känslan Peugeot E-308 SW ger

Morten Bek

Peugeot E-308 SW är berättelsen om den elektriska kombin på god väg mot stordåd, men som till slut tappar på grund av irriterande detaljer – och på grund av andra elbilar som ger mer för pengarna. Jag har verkligen saknat att elektrifieringen på allvar nått kombisegmentet. Det måste finnas plats för annat än stora sedaner, kompakta halvkombibilar och otaliga mellanstora crossovers. Det är positivt, riktigt positivt, att Stellantis-koncernen – med Peugeot, Opel och de andra – har tagit sig an detta projekt.

MG5 var den första elektriska kombin i en folklig prisklass. Många i slog också till, men MG5 visar tydligt att det inte räcker att bara bygga en eldriven kombi och tro att den automatiskt blir en succé. Den kinesiska elbilen är okej – om jag ska uttrycka mig diplomatiskt. Peugeot E-308 SW verkar vid första anblick väldigt lyckad. Skapad för stordåd, som jag började med att säga. Här har vi en modern kombi med elegant och samtida design – och interiören är riktigt snygg i förhållande till priset. Huruvida man gillar den lilla ratten och den infotainment-tunga användarupplevelsen är en diskussion man får ta med sig själv.

imgi 2 TEST-Peugeot-E-308-SW-754
imgi 11 TEST-Peugeot-E-308-SW-778
imgi 8 TEST-Peugeot-E-308-SW-770

Gott om utrymme fram

För min del fungerar den lilla ratten bra, medan frustrationen över pekskärmens långsamma respons och det faktum att klimatinställning samt värme i ratt och stolar styrs därifrån, gör mig irriterad. Här har Peugeot inte kommit tillräckligt långt när det gäller systemets snabbhet och användarvänlighet. På den svenska marknaden erbjuds E-308 SW endast i det maxade utförandet GT. Det innebär funktioner som 18-tums aluminiumfälgar, nyckelfritt system access, Alcantara-klädsel, rattvärme och digitala instrument. Men här finns även mer lyxbetonat som matrix-LED-strålkastare, elmanövrerad baklucka, 360-graderskamera och dödvinkelvarnare.

Jag sitter med gott om utrymme både i förarsätet och passagerarsätet, de så kallade sportstolarna ger bra stöd även på längre resor. Bagageutrymmet är den stora kombi-fördelen med sin regelbundna form och ett standardmått på 548 liter. Men baksätet, som också borde vara en av kombins största styrkor, är alldeles för trångt för en bil som är 464 cm lång. E-308 SW får stryk av elbilar som utvecklats uteslutande som elbilar. 308 är byggd även för att erbjudas med förbränningsmotor och det märks.

Effektiv drivlina och lättkörd vardagsbil

Ju lägre och lättare bilen är, desto färre hästkrafter och kilowattimmar krävs för att driva den. Stellantis filosofi ger vissa omedelbara fördelar. Med ett batteri på 54 kWh (51 kWh användbar kapacitet) väger E-308 SW 1.771 kilo, vilket är imponerande för en så pass stor bil. Det, och en effektiv elmotor, gör att förbrukningen enligt Peugeot endast är 14,9 kWh per 100 kilometer. Det gör för det första att elmotorns 156 hästkrafter (och 260 Nm i vridmoment) utan problem får upp E-308 SW i fart. Undvik körläget Eco, som gör bilen trög. I Normal finns det tillräckligt med kraft, och i Sport är alla 156 hästar redo att reagera så att den franska kombin klarar att accelerera upp till 130 km/h utan att känna sig jagad av en stressad hantverkare i en skåpbil.

En snabb elbil? Nej, och de flesta andra elbilar på marknaden är piggare och mer kapabla när det gäller prestanda. Men E-308 SW kompenserar med köregenskaper som faktiskt inte lämnar mycket övrigt att önska. Den är lätt, har låg tyngdpunkt och styrningen är både exakt och behaglig. Fjädringen har faktiskt gynnats av den extra vikten från batteripaketet. Det är intressant att en motsvarande laddhybrid bara väger knappt 50 kilo mer. Det säger kanske något om att laddhybriden är för tung – men den diskussionen får vi ta en annan gång. Jag tar över den svarta kombin med batteriet laddat till 97 procent. Räckviddsmätaren visar 403 kilometer, vilket bara är sex kilometer från WLTP-räckvidden. Riktigt bra, tänker jag optimistiskt.

imgi 18 TEST-Peugeot-E-308-SW-824
imgi 15 TEST-Peugeot-E-308-SW-810
imgi 12 TEST-Peugeot-E-308-SW-797
imgi 14 TEST-Peugeot-E-308-SW-835
imgi 6 TEST-Peugeot-E-308-SW-792

Men optimismen bryts ner medan jag kör. En långkörning visar att förbrukningen i E-308 SW är riktigt rimlig. Det finns flera sträckor med motorväg med 120 km/h längs vägen, men jag kommer hem efter resan med ett snitt på strax under 20 kWh per 100 kilometer. Helt okej. Om det bara vore så väl att räckviddsmätaren inte nollställdes till WLTP-visning efter varje full laddning. Din körstil och faktiska körning tas inte alls med i beräkningen – för det finns ingen beräkning.

Det sker först senare, när man kommer ner till omkring 50 procents räckvidd. Och då går det snabbt utför, så räckviddsångesten – som många tror är ett avslutat kapitel – gör sig påmind. Med 51 kWh användbar kapacitet kommer man, vid blandad körning, kanske 250 kilometer på en kylig men vindstilla vinterdag. En irriterande detalj, som för många är mer än bara en detalj, är att E-308 SW inte får dra något alls. Det behöver inte vara en husvagn, men kapacitet att dra en liten släpvagn till en ny tvättmaskin, ved eller skräp är det minsta man kan begära.

Sedan priserna för E-308 SW och dess halvkombisyskon, som är 10 000 kr billigare, blev klara förra året har saker förändrats. Flera nya elbilar har kommit, och prispressen har dragit igång igen. Helt nyligen valde Peugeot att sänka priserna på flera av sina elbilar, i fallet med lilla E-208 med hela 15 000 kronor. Men E-308 och kombin E-308 SW lämnade prismässigt orörda. 

Renault har presenterat den mer rymliga, starkare och ännu bättre utrustade Scenic E-Tech Electric med 427 kilometers räckvidd och dragkapacitet på 1 100 kilo för 474 900 kr. Scenic är ingen kombi, mer av en MPV eller crossover; men när en kombi som E-308 inte uppfyller kraven på rymlighet och flera andra punkter, då ska man inte köpa den bara för att det är en kombi.

Peugeot E-308 SW har en snygg interiör, elegant design och tillräckligt med kraft. Men det finns för många brister. Och när priset dessutom känns för högt, är den tyvärr inte värd att rekommendera.

Specifikationer

Peugeot E-308 SW GT 

Motor: Elmotor (fram) Effekt: 156 hk/260 Nm 0–100 km/h: 9,8 sekunder Toppfart: 170 km/h Förbrukning: 14,9 kWh/100 km Batteristorlek: 51 kWh (netto) Laddkapacitet: 100 kW Räckvidd: 409 kilometer Mått (L/B/H): 464/185/144 cm Tjänstevikt: 1 771 kilo Dragvikt: 0 kilo Bagagevolym: 548–1.574 liter Pris: 539 900 kr Privatleasing: Kontakta din återförsäljare Förmånsvärde: Från 4 588 kr/mån

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant