BMW-iX3-10
Tester & provkörningar
18 december 2025

Test: Nya BMW iX3 – årets mest imponerande och viktigaste bil

Nya BMW iX3 är en av de mest omtalade elbilarna på länge. Det är den enskilt dyraste modellen att utveckla som BMW någonsin tillverkat och samtidigt den första produktionsbilen från märkets nya Neue Klasse-familj.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Blocket Bilguiden åkte till Malaga för att ta reda på om förväntningarna infrias.

Namnet Neue Klasse går tillbaka till 1960-talet då BMW räddade sig ur ekonomisk kris med en helt ny generation bilar.

Att BMW nu dammar av begreppet signalerar hur stort klivet är. iX3 är inte bara ännu en elbil, utan tänkt att sätta tonen för hela märkets framtid.

BMW-iX3-12
Vi åkte till Spanien för en provkörning. (Foto: BMW)

Teknik och räckvidd i toppklass

Lanseringsversionen BMW iX3 50 är fyrhjulsdriven och erbjuder upp till 805 kilometers räckvidd enligt WLTP. Snabbladdning på upp till 400 kW innebär att batteriet kan laddas från 10 till 80 procent på runt 20 minuter, vilket placerar iX3 i den absoluta toppen bland elbilar.

Under skalet finns en helt ny digital arkitektur med en central dator som styr bilens system. Resultatet är snabbare respons och möjlighet till löpande uppdateringar. Trots avancerad teknik är prisbilden förhållandevis rimlig. iX3 startar på 749 900 kronor, vilket framstår som konkurrenskraftigt sett till prestanda, räckvidd och utrustning.

ix3
BMW-iX3-03
BMW-iX3-04

Interiör med nytt tänk

Bakom ratten möts man av en helt ny typ av förarmiljö. Den traditionella instrumentpanelen är borta och ersatt av BMW Panoramic iDrive, en bred skärmyta som löper längs vindrutans nederkant. Tillsammans med head-up display och en stor mittskärm på 17,9 tum finns all information i förarens direkta synfält.

Upplösningen är mycket hög och systemet är snabbt, men menysystemet är omfattande. Det finns gott om funktioner som många förare sannolikt aldrig kommer använda. Här hade BMW kunnat förenkla.

Kupén är ljus och luftig tack vare stora glasytor och panoramatak. Baksätet erbjuder gott om huvudutrymme, även om lårstödet är något begränsat. Standardstolarna fram är bekväma, men komfortstolarna med extra lårstöd är ett tydligt plus. Materialkvaliteten är överlag hög, även om vissa hårdare plastytor förekommer.

BMW-iX3-13
BMW-iX3-11
BMW-iX3-02
BMW-iX3-01

BMW iX3 erbjuder körglädje i klassisk BMW-anda

Det som verkligen skiljer BMW iX3 från många konkurrenter är hur den kör. Fjädringen är tydligt åt det sportiga hållet utan att bli stötig och styrningen är direkt och kommunikativ. Det här känns som en BMW på riktigt.

Med 469 hästkrafter och 645 newtonmeter klarar iX3 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder. Kraftleveransen är linjär och bilen upplevs nästan som bakhjulsdriven i sin karaktär. Förarpositionen är relativt låg och helheten för tankarna mer till en välpolerad 3-serie än en traditionell suv.

Balansen mellan komfort och sport är imponerande. Fjädringen sväljer ojämnheter utan problem och bilen känns stabil även i högre tempo. Styrning, bromsar och gaspedal arbetar i tydlig harmoni, vilket ger en förutsägbar och trygg körupplevelse.

Vid lugnare körning är iX3 fortsatt bekväm och raffinerad. På motorväg letar sig visst vägljud in, men stabiliteten är hög och bilen känns trygg även i högre hastigheter.

BMW-iX3-09
Rent kördynamiskt känns nya iX3 som en tvättäkta BMW. (Foto: BMW)

Förarstöd som går att anpassa

BMW iX3 är utrustad med en lång rad förarassistanssystem. Positivt är att många av de mer irriterande varningarna enkelt kan stängas av och bilen lär sig förarens preferenser över tid.

Avancerade assistansfunktioner finns för både motorväg och landsväg. Systemen fungerar som ett stöd snarare än en ersättning för föraren och upplevs i huvudsak mjuka och följsamma. Även om tekniken inte alltid fungerar perfekt är helhetsintrycket positivt.

BMW-iX3-07
iX3 är belamrad med körassistanssystem. (Foto: BMW)

Nya BMW iX3 är den bästa bilen på länge

BMW iX3 är ett tydligt bevis på att elbilar inte längre behöver kompromissa med körglädje. Här finns en ovanligt välavstämd balans mellan prestanda, komfort och vardagsfunktion. Den långa räckvidden och snabba laddningen gör bilen lätt att leva med, även för den som kör långt.

Det här är inte bara en mycket bra elbil, utan en mycket bra bil: punkt slut. BMW sätter ribban högt för konkurrenterna och visar att framtidens eldrivna modeller kan vara minst lika engagerande som de bästa fossildrivna alternativen och framtiden ser onekligen ljust ut för elbilar.

BMW-iX3-08
BMW iX3 briljerar. (Foto: BMW)

Specifikationer: BMW iX3 50 (2026)

Motor: En elmotor per axel, 469 hästkrafter, 645 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sek Toppfart: 210 km/h Elektrisk räckvidd: 805 km Vikt: 2 360 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4782/1895/1635 mm Pris: Testbil 749 900 SEK

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant