Blå Mercedes-AMG-E-53 framför stenbyggnad
Tester & provkörningar
22 maj 2025

Test: Mercedes-AMG E 53 är mer komfort än sport

Nya Mercedes-AMG E 53 är snabb, ser fantastiskt bra ut och låter läckert. Men den passar bättre på motorväg än på slingriga landsvägar.

Jacob Dalby

Jacob Dalby

Vi blev besvikna när vi testade Mercedes-AMG C 63. Därför är det med en viss skepsis som ännu en testvecka ska tillbringas i en elektrifierad Mercedes-AMG. Ganska snabbt visar det sig dock att detta är en helt annan upplevelse. Det handlar naturligtvis om olika modeller och storlekar (där E 53 är den större bilen medan C 63 är den med kraftfullare motor), men särskilt två avgörande faktorer väcker hopp om fler häftiga Mercedes-AMG-modeller i framtiden.

Den starkaste E-klassen just nu

På Mercedes modellprogram just nu är Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+, som är det fullständiga och sanslöst långa namnet, den starkaste E-klass du kan köpa. Den levererar 585 hk och 750 Nm. E 53 är dock bara i topp tills den nya E 63 kommer, som troligen kommer att ha ungefär samma drivlina men med mer kraft. Motorn i E 53 är förstås den första och största faktorn som redan från det att du trycker på startknappen får lillebror C 63 att blekna. I E 53 finns nämligen sex cylindrar och en cylindervolym på 3,0 liter, vilket ger ett riktigt härligt ljud – särskilt i jämförelse med den fyrcylindriga motorn i C 63.

Utöver bensinmotorn är det även monterat ett batteri och en elmotor. Men där batteriet i C 63 är pyttelitet och enbart konstruerat för att maximera effekten, har batteriet i E 53 en storlek som faktiskt går att använda till något. Och det är den andra avgörande faktorn.

Blå Mercedes-AMG-E-53- sedd från sidan
Foto: Jacob Dalby
Baksida av mörk Mercedes AMG
Foto: Jacob Dalby
Baklykta på Mercedes
Foto: Jacob Dalby
Framlykta på Mercedes AMG
Foto: Jacob Dalby

Räckvidd nog för vardagen – och mer därtill

Batteriet är på strax över 20 kWh och den angivna elektriska räckvidden är 97 km. I verkligheten får du räkna med omkring 60–70 km, men det är fortfarande en räckvidd som räcker för att många ska kunna pendla till och från jobbet utan att starta bensinmotorn. Samtidigt finns det tillräckligt med energi i batteriet för att bränsleförbrukningen vid längre resor ska bli rimlig. Ange destinationen i navigationen så ser systemet till att fördela den tillgängliga energin över rutten. Det fungerar utmärkt. Exempelvis körde jag en längre rutt på 349 km. Medelhastigheten var 99 km/h och förbrukningen låg på 8,33 l/100 km. Hela 24 procent av resan kördes helt elektriskt.

Batteriet kan till och med snabbladdas med 60 kW, men jag tvivlar på att särskilt många E 53-ägare någonsin kommer att använda det. Kanske på väg till skidsemestern, om man ändå planerat in ett matstopp. I övrigt kommer nog de mer vanliga 11 kW från hemmaladdboxen att dominera. Tyvärr tar batteriet upp en ganska stor del av bagageutrymmet. I en E-klass utan laddhybridteknik rymmer bagageutrymmet 615 liter – i E 53 är bara 460 liter kvar. Det märks särskilt om du behöver få in stora lådor eller en hundbur där bak. Det blir svårt. Även själva lastströskeln är högre.

585 hästkrafter, 750 newtonmeter och en elmotor som kliver in där det vanligtvis finns en liten tvekan – det är receptet på en riktigt snabb kombi. 3,9 sekunder till 100 km/h i en bil som väger strax under 2,5 ton. Och allt sker ackompanjerat av en riktigt fin ljudbild, om du frågar mig.

Men lika snabb som E 53 är vid en acceleration rakt fram, lika ointressant är den att köra i kurvor. Allt fungerar egentligen och tekniken ser till att du också tar dig snabbt genom svängarna. Det är bara inte särskilt roligt. Ta växellådan till exempel. Den 9-stegade lådan fungerar felfritt vid vanlig körning, men om du slår över till manuellt läge och vill köra sportigt, tar det evigheter att växla ner.

Förarmiljö i Mercedes
Foto: Jacob Dalby
Framsäten i Mercedes
Foto: Jacob Dalby
Bagageutrymme i Mercedes
Foto: Jacob Dalby

Undvik sportpaketen – satsa på komfort

E 53 är inte en sportig AMG. Däremot är det en riktigt snabb långfärdsbil. Och det gör den riktigt bra – men det betyder samtidigt att det finns tillval du bör undvika. Bland annat AMG Dynamic Plus-paketet för 43 200 kr, AMG Performance Sätespaket Plus för 79 400 kr.

E 53 ska inte ha hård fjädring och sportstolar. Den ska vara mjuk, ha bekväma säten och leva sitt liv på raka landsvägar och långa motorvägspartier. Här fungerar övergången mellan bensin och el smidigt, växellådan växlar mjukt och komfortnivån är generellt sett riktigt hög i vad som är en lyxig och tyst kupé. Ett litet irritationsmoment är bromspedalen vid motorvägskörning. Det är nästintill omöjligt att bromsa mjukt, eftersom bilen använder regenerativ bromsning. Så nästan oavsett hur försiktigt du trycker på pedalen blir det ett ryck – varje gång.

Det råder ingen tvekan om att E 53 har utseendet på sin sida. Det är också en ordentligt snabb kombi, med ett härligt motorljud och en elektrisk räckvidd som faktiskt går att använda i vardagen. Den är speciell. Däremot är det inte en särskilt sportig körupplevelse. Kan det då kanske vara värt att spara nästan 394 000 kronor och välja en E 300 e istälet? Visst, du går miste om extra sportig design (E 300 e finns med AMG Line-paket), det härliga ljudet och den riktigt snabba accelerationen, men du får fortfarande över 300 hk, ett mycket större bagageutrymme, längre elektrisk räckvidd och en minst lika bekväm långfärdsbil.

Om det var jag som stod inför valet, hade jag lagt de 394 000 kronorna på en begagnad sportbil för helgerna, en bil som är rolig att köra på kurviga vägar, och njutit av E 300 e till vardags.

SPECIFIKATIONER

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+

Motor: Bensin, R6, 2.999 cm3 + el Effekt: 585 hk/750 Nm 0–100 km/h: 3,9 sekunder Toppfart: 250 km/h Batteri: 21 kWh Elektrisk räckvidd: 97 km Laddkapacitet: 60 kW Förbrukning: 0,9 l/100 km (WLTP) Mått (L/B/H): 496/207/148 cm Tjänstevikt: 2.435 kilo Dragvikt: 2.100 kilo Bagagevolym: 460 liter

Pris: 1 053 000 kr Privatleasing: Kontakta din återförsäljare Förmånsvärde: Kontakta din återförsäljare

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant