Blocket Bilguiden åkte till Spanien för en provkörning.


En ny spelare i Kia-familjen
Kia har redan hunnit fylla sitt elektrifierade utbud med flera modeller. EV6 satte ribban med 800-volts teknik och lång räckvidd. EV9 visade hur stor en elektrisk familjebil kan bli. EV3 knep titeln Årets Bil i Danmark 2025.
Nu är det dags för EV4 och snart väntar både en liten EV2 och mellanklassaren EV5. Kia är onekligen på en offensiv vad gäller elbilar.
EV4 är byggd på samma plattform som EV3, men med en helt annan karaktär. Där EV3 är en klassisk crossover, är EV4 en låg halvkombi som mer påminner om hur vanliga bilar såg ut för bara några år sedan.
Det låter kanske inte särskilt rafflande, men i praktiken ger det både längre räckvidd och trevligare köregenskaper.

Batterier och räckvidd
EV4 finns med två batterier:
58,3 kWh som ger upp till 45 mil
81,4 kWh som klarar upp till 63 mil
Med det stora batteriet är EV4 den Kia som kommer längst på en laddning. Den får samma elmotor som EV3, med 204 hästkrafter och en acceleration till 100 km/h på runt 7,5 sekunder.
För en familjebil är det fullt tillräckligt. Dragvikten ligger på 1 000 kilo, vilket räcker för en liten släpvagn eller en enklare husvagn.
Nackdelen är emellertid laddhastigheten. Där flera konkurrenter klarar 200 kW och uppåt stannar EV4 vid 128 kW. Det betyder att varje laddstopp tar lite längre tid, särskilt med det stora batteriet.

Byggd för Europa
En del av produktionen sker i Kia-fabriken i Slovakien, vilket kortar leveranskedjan för europeiska kunder. Fastback-versionen byggs fortfarande i Korea, men den som väntas sälja bäst här är halvkombin, med bättre takhöjd och mer användbar lastöppning.
Måtten visar varför EV4 känns större invändigt än EV3. Den är längre, har längre hjulbas och känns mer som en traditionell familjebil.
Baksätet rymmer vuxna utan problem, även om bagageutrymmet på 435 liter inte når samma nivå som en kombi.


Modern men enkel kupé
Föraren möts av två skärmar på 12,4 tum som bra respons och tydlig layout. Kia har också behållit riktiga knappar för viktiga funktioner som klimatanläggning och volym. Det är något många konkurrenter övergett och något många bilköpare saknar.
Materialvalen blandar återvunnet tyg och moderna kompositytor med enklare plast, framför allt kring mittkonsolen. Helhetsintrycket är ändå luftigt och genomtänkt.

På vägen
Skillnaden mot en suv känns direkt. Sittpositionen är fyra centimeter lägre och tyngdpunkten två centimeter lägre än i EV3. Resultatet blir en bil som känns trygg och stabil snarare än sportig.
Fjädringen är bekväm även på större hjul, och bilen sväljer både fartgupp och ojämn asfalt utan problem. Styrningen är ganska neutral men tillräckligt precis för vardagskörning. På motorväg känns EV4 stabil, även om en del vägbuller letar sig in i kupén.
För den som längtar efter mer fart och fläkt bekräftar Kia att en GT-version är på gång. Den lär bjuda på vassare körupplevelse.

Kia EV4 är försöker inte vara något den inte är
Kia EV4 är på många sätt en befrielse. Den försöker inte vara något den inte är, utan tar rollen som en vanlig, rymlig familjebil på el. Lång räckvidd, bra komfort och en användarvänlig kupé gör den till en stark kandidat för svenska köpare.
Priset i Sverige börjar på 476 900 SEK för halvkombivarianten med 45 mils räckvidd. Vill man i stället ha över 62 mils räckvidd kostar det 541 400 SEK vilket onekligen måste ses om bestämt konkurrenskraftigt.
Ett längre test på hemmaplan får utröna hur nya EV4 är att leva med.
Kia EV4 Long Range (2025)
Motor: Elmotorer, 204 hästkrafter, 283 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 7,7 sekunder Toppfart: 170 km/h Elektrisk räckvidd: 625 km Vikt: 2 135 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4430/1860/1485 mm Pris: Från 541 400 SEK
Skriven av Simon Petry Hallenslev. Översatt av Marcus Berggren.



