Xpeng-G9-12
Tester & provkörningar
24 september 2025

Test: Xpeng G9 – kinesiska flaggskeppet övertygar

Kinesiska Xpeng kom till Sverige redan 2022 med modellen P5, men det blev ett kortlivat äventyr då mottagandet var svalt. Sedan dess har märket vässat sitt erbjudande och flaggskeppsmodellen G9 har nu fått en rejäl uppdatering.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Blocket Bilguiden åkte till München för en provkörning och kan konstatera att bilen tagit ett tydligt kliv framåt.

Xpeng-G9-09
G9 är det kinesiska märkets flaggskepp på den svenska marknaden. (Foto: Xpeng)

Små uppdateringar som gör skillnad

Xpeng pratar gärna om sina OTA-uppdateringar, alltså trådlösa förbättringar av bilens mjukvara. Eftersom mycket i bilen styrs via datorer, allt från luftfjädring till gasrespons, kan en uppdatering göra stor skillnad.

Nu har effekten dessutom ökats från 551 till 567 hästkrafter. På utsidan ser G9 ut ungefär som tidigare, en stor och rejäl suv, men invändigt har lyxkänslan fått ett lyft.

G9
Exteriört har inte mycket hänt. (Foto: Xpeng)
Xpeng-G9-06
Designen är åt det anonyma hållet. (Foto: Xpeng)

Mer premium invändigt

Vår testbil hade sadelfärgat nappa-läder som direkt gav en känsla av premium. Förarstolen bjöd på bra komfort och även baksätet imponerade med gott om plats. Infotainmentskärmen på nästan 15 tum styr allt från navigation till hur ratten och speglarna ska ställas in.

Kvalitetskänslan är hög men systemet är späckat med funktioner vilket kan kännas överväldigande. Xpengs tolkning av lyx är att bilen ska vara som ett andra vardagsrum, alltså bekvämt, fullt med teknik och funktioner för alla tänkbara situationer.

Xpeng-G9-02
Interiören domineras av skärmar en masse. (Foto: Xpeng)

Fjädringen som blev rätt

När vi tidigare kört G9 var fjädringen en av de största svagheterna. Den kändes obalanserad och gjorde körupplevelsen skumpig. Med den nya uppdateringen har Xpeng fått till en betydligt bättre kalibrering. På ojämna tyska landsvägar höll sig bilen lugn och stabil.

Luftfjädringen går att ställa i flera lägen. Comfort+ är riktigt mjukt medan Sport stramar åt. Skillnaden mellan lägena är tydlig och bilen upplevs mer balanserad än tidigare. Gasresponsen har också blivit mer naturlig och fördröjningen som fanns förut är borta.

Xpeng-G9-10
Xpeng har ansträngt sig för att upplevelsen bakom ratten ska kännas mer polerad. (Foto: Xpeng)

Komfort före sport

Trots nästan 600 hästkrafter är G9 ingen sportbil. Visst, den accelererar imponerande snabbt men styrningen är anonym och bjuder inte på någon större körglädje. Här är det komfort och lugn som gäller, vilket gynnar upplevelsen i sin helhet.

Den fyrhjulsdrivna Performance-versionen erbjuder upp till 540 kilometer enligt WLTP. Den mest imponerande siffran på pappret är dock laddningen.

Xpeng uppger att G9 klarar upp till 525 kW, vilket skulle innebära att 10 till 80 procent laddas på bara 12 minuter. I verkligheten går det ännu inte att testa då publika laddare i Europa inte klarar så höga effekter.

Xpeng-G9-01
Xpeng G9 laddar snabbare än sin egen skugga. (Foto: Xpeng)

Xpeng G9 har polerats rejält

Xpeng G9 är nu ett betydligt mer genomarbetat paket än vid lanseringen. Komforten är hög, interiören mer premium och både gasrespons och fjädring har blivit klart bättre.

Infotainmentsystemet kan kännas överlastat och den dynamiska känslan är fortfarande begränsad, men bilen levererar på det som många kunder faktiskt prioriterar: utrymme, komfort och teknik.

G9 är således inte en bil för den som vill ha sportig körglädje, men för den som vill ha en rymlig, bekväm och tekniktung el-suv är den nu ett riktigt intressant alternativ i premiumklassen.

Tekniska data: Xpeng G9 AWD Performance

Motor: Elmotor fram, bak, 567 hästkrafter, 695 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 4,2 sekunder Toppfart: 200 km/h Elektrisk räckvidd: 540 km Vikt: 2 420 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4891/1937/1670 mm Pris: Från 849 900 kronor

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant