Vi provkörde den uppdaterade versionen på Gotland Ring – en bana som sannerligen sätter bilar på prov. Och visst imponerar den.

En rad uppdateringar
Det som tidigare var en redan pigg och kapabel elbil har nu blivit ännu vassare. Kia har fräschat upp fronten med horisontella grillinlägg, nya aluminiumfälgar och baklyktor. De neongröna bromsoken – GT-modellens signatur – är kvar och ger bilen attityd utan att bli för mycket.
Invändigt har den fått bättre ljudisolering, ny ratt och ett moderniserat infotainmentsystem. Baksätet är mer bekvämt med bättre lårstöd och kvalitetskänslan har lyfts ett snäpp. Det märks att Kia vill att EV6 GT ska kännas mer premium – och de är på god väg.



Under huven – med kraft för hela familjen
Det stora samtalsämnet är naturligtvis effekten. EV6 GT levererar upp till 650 hästkrafter med launch control aktiverat, vilket ger en acceleration 0–100 km/h på 3,5 sekunder. Kör du mer normalt får du 609 hk och 740 Nm – fortfarande mer än tillräckligt.
Toppfarten ligger kvar på 260 km/h, men det är framför allt den direkt tillgängliga kraften som gör intryck. Oavsett om du kör om på landsväg eller bara vill känna på bilens resurser känns den alltid redo.
För dig som kör med familjen i bilen är det tryggt att veta att kraften kombineras med fyrhjulsdrift, bra säkerhetssystem och en stabil väghållning.

Kul på fyra hjul
Nytt i uppdateringen är funktionen Virtual Gear Shift – en teknik som simulerar växlingar och vibrationer för att skapa mer körupplevelse. Det är kanske inget för alla, men det bidrar till att göra bilen mer engagerande för den som uppskattar klassisk bilkänsla i en elbil.
Det är inte samma avancerade upplevelse som i Hyundai Ioniq 5 N, men det funkar – och är helt klart en rolig detalj.
Vi testade bilen på Gotland Ring, och även om den inte är byggd som en ren banbil så klarar den sig bra. Styrningen är direkt, bilen känns trygg i kurvor och uppdateringarna har gjort den mer mogen – det är fortfarande en snabb bil, men inte lika rå i sitt uttryck som tidigare.
Under provkörningen höll vi oss bakom banans grundare, vilket gav möjlighet att pressa bilen i högt tempo men ändå kontrollerade former. Det visade sig snabbt att EV6 GT är en bil som inspirerar till aktiv körning, men utan att kräva att du är racerförare.


I sitt rätta element – eller?
Att köra elbil på bana låter kanske inte som det mest logiska – och visst märks det att batteriet blir varmt och att bromsar och däck får jobba. Men det är inte där EV6 GT hör hemma.
Det är snarare på landsväg och motorväg bilen glänser. Den går tyst, komfortabelt och snabbt, och känns lika självklar på långresa som i vardagspendlingen. Kia har hittat en fin balans mellan prestanda och användarvänlighet.
GT-läge och sportläge – vad passar dig bäst?
EV6 GT har flera körlägen. GT-läget gör bilen styvare och mer exakt, vilket passar för inspirerad körning på fina vägar. Men det är sportläget som är det mest underhållande – bilen känns lättare, gladare och mer benägen att bjuda på en show.
Antispinnsystemet går att justera i tre steg – från helt på till helt av – vilket ger föraren mer kontroll och gör det möjligt att anpassa bilen efter hur du vill köra.
För dig som mest kör till jobbet eller affären är komfortläget helt perfekt. Det ger en mjuk och stillsam upplevelse som matchar vardagens behov.

Kia EV6 GT – sportbil i familjepaket
Den uppdaterade Kia EV6 GT är inte bara en elbil för den fartglada – det är en genomtänkt helhet som passar nybilsköpare som söker något extra. Här finns gott om plats, teknik i toppklass och en trygghetskänsla som många elbilar saknar.
Den är inte billig, men sett till prestanda och utrustning får du mycket bil för pengarna. Den laddar dessutom snabbt, även om räckvidden fortfarande inte är bäst i klassen. Men för många är det en kompromiss värd att göra för att få den där extra skjutsen.
Vill du ha en elbil som sticker ut utan att bli opraktisk? Då är EV6 GT ett hett alternativ.
Specifikationer
Motor: Dubbla elmotorer, 650 hästkrafter, 770 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 3,5 sekunder Toppfart: 260 km/h Elektrisk räckvidd: 450 km Vikt: 2 295 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4695/1890/1545 mm Pris: Från 770 400 SEK



