Kia-EV3-GT-Line-05.jpg
Tester & provkörningar
20 mars 2025

Test: Kia EV3 GT Line – värd sitt pris som maxutrustad?

Simon H

Om man har spenderarbyxorna på kan man vrida upp utrustningsnivån och få lyx i sin Kia EV3. Frågan är dock om bilen klarar av det? Vi testar EV3 GT Line.

Det går att spara 160.400 kr om man väljer den billigaste Kia EV3 Standard Range istället för den dyraste Kia EV3 GT Line Long Range . Det är mycket pengar, och eftersom min kollega Morten nyligen konstaterade att även den billigaste EV3-varianten är en utmärkt elbil, så kanske många kan nöja sig med den. Eller?

För vad händer när man går "all in" på utrustningen? Kan EV3 bära all lyxutrustning och en tung prislapp på 589.300 kr? Det ska jag försöka ta reda på när jag granskar utrustningslistan och testar den fulltutrustade Kia EV3 Long Range GT Line i det svala vintervädret.

ev3-cover-2.jpg

De första 78.400 av de totalt 160.400 kr som skiljer den dyraste och den billigaste varianten återfinns i drivlinan. När man går från Standard Range till Long Range ökar batterikapaciteten och räckvidden från 58,3 kWh och 436 kilometer till 81,4 kWh och 605 kilometer. En markant ökning. Men om det är värt påslaget beror på hur du brukar bilen. Blir det mycket långresor?

Från grundversionen av Long Range (507.300 kr) till GT Line skiljer det sedan ytterligare 82.000 kr. Det är alltså mer i lyx och nöje som mellanskillnaden finns. För det första, det är det sportiga utseendet som sticker ut med GT Line. Här finns 19-tums aluminiumfälgar, GT Line-front- och bakre stötfångare samt sidokjolar, svarta backspeglar och en blank finish på skärmar och dörrpaneler. Invändigt finns ventilerade premiumstolar i flerfärgat konstläder, ratt i konstläder, aluminiumpedaler och svart takklädsel.

Kia-EV3-GT-Line-13.jpg
Kia-EV3-GT-Line-11.jpg

Dessutom ingår fjärrstyrd parkeringassistent, sollucka, stämningsbelysning, ett bra Harman Kardon-ljudsystem och head up-display.

Det finns inget som direkt skvallrar om budget i Kia EV3. Inte ens om man köper den billigaste basversionen för 428.900 kr. För, som min kollega Morten skriver i sin recension: ”Materialen är lika fina som på nästa utrustningsnivå och byggkvaliteten är i topp”. Utrustningsmässigt finns det heller inga stora brister.

Så varför ska man välja GT Line då? Ta bara hur bilen ser ut. Kia EV3 har från början en lite speciell design, men med hjälp av andra stötfångare och sidokjolar, blanksvarta lister och 19-tumsfälgar harmonierar allt bättre. Den blir tuffare, och så som den står här i vitt kan man bara tänka på Stormtroopers. Den är fortfarande speciell, men mindre "goofy".

Kia-EV3-GT-Line-31.jpg
Kia-EV3-GT-Line-30.jpg
Kia-EV3-GT-Line-34.jpg
Kia-EV3-GT-Line-33.jpg

Det är dessutom endast GT Line som får de riktigt bekväma "Relaxation"-stolarna, och det är verkligen bra stolar. Man får också den elektriskt justerbara funktionen med minne, vilket är praktiskt om det finns fler än en ordinarie förare av bilen. Och nämnda ventilation i stolarna passar bra varma sommardagar.

Endast i GT Line får man head up-display, vilket är en fördel som vanligtvis är förbehållen dyrare klasser. Med den fina head up-displayen framför sig och ett bra ljudsystem från Harman Kardon, sitter man i de lyxiga stolarna och känner att EV3 är en bil av en annan klass. Det finns inte mycket som påminner om en kompakt budgetcrossover.

Kia-EV3-GT-Line-17.jpg
Kia-EV3-GT-Line-21.jpg
Kia-EV3-GT-Line-18.jpg
Kia-EV3-GT-Line-22.jpg
Kia-EV3-GT-Line-23.jpg
Kia-EV3-GT-Line-26.jpg

I samband med att prislappen blir allt saltare breddas även spektrat av konkurrenter. Med utgångspunkt från startpriset på 428.900 är Skoda Elroq den stora konkurrenten (424.900 kr). Men när höjer sig till 589.300 kr som EV3 GT Line kostar, måste man plötsligt ta hänsyn till konkurrenterna som Renault Scenic E-Tech, Ford Explorer och Skoda Enyaq. Bilar som tävlar i en högre klass än den där Kia EV3 befinner sig.

Ta till exempel Renault Scenic E-Tech, den kostar från 474.900 kr och väljer man den fullutrustade Iconic kostar den 589.900 kr. På par med den mindre Kia EV3 GT Line, med liknande lyxutrustning som Harman Kardon-ljudsystem och elektriskt justerbart förarsäte med massage.

Kia-EV3-GT-Line-05.jpg
Kia-EV3-GT-Line-02.jpg

Historien är densamma med Ford Explorer. För 579.900 kr får man det stora batteriet och det stora utrustningspaketet Premium. Men observera att Ford kräver 14.000 kr för något så fundamentalt som värmepump. Även om Kia EV3 inte saknar plats eller funktionalitet, är både Scenic och Explorer större både i längd och höjd.

Inte heller när det gäller räckvidd kan EV3 skilja sig från de större konkurrenterna. Upp till 600 km närmar sig industristandarden för marknadens prisvärda Long Range-varianter. Under min test ligger EV3 på cirka 20,0 kWh/100 km i temperaturer kring nollpunkten, vilket är bättre än vad både Scenic och Explorer presterade i en nyligen jämförande test.

Kia-EV3-GT-Line-09.jpg

Så hur lyder domen för Kia EV3 GT Line? Jo, alltså, den generösa mängden lyxutrustning säkerställer att EV3 höjer sig över alla budgetspekulationer och sätter en ny standard för klassen av kompakta crossovers – som tidigare har fokuserat på budget när det gäller komfort och kvalitet.

Men det är när den långa utrustningslistan även pressar EV3 upp i en prisklass där konkurrensen är hårdare som det blir problematiskt. En klass där samma summa pengar köper mer utrymme och en liknande mängd lyxutrustning. Slutsatsen blir därför att GT-Line är ett steg för långt i modellutbudet för vad EV3 klarar av.

Även om den sportiga GT Line-looken är pricken över i – så ska den gyllene medelvägen hittas i den mer återhållsamma Plus-varianten för 539.300 kr. Där är det egentligen bara extra vispgrädde man förlorar, i form av eljusterbara stolar, GT-Line trim och övrigt redovisat ovan.


SPECIFIKATIONER

Kia EV3 GT-Line Long Range

Motor: Elmotor (fram) Effekt: 204 hk/283 Nm 0–100 km/h: 7,7 sekunder Toppfart: 170 km/h Förbrukning: 15,5 kWh/100 km Räckvidd: 587 kilometer Batteristorlek: 81,4 kWh Laddningskapacitet: 128 kW Mått (L/B/H): 430/185/156 cm Körd vikt: 1.810 kilo Dragvikt: 750 kilo Bagagevolym: 460–1 261 liter Pris: 589.300 kr (EV3 finns från 428.900 kr) Privatleasing: 6.095 kr/mån (EV3 finns från 4.995 kr/mån) Förmånsvärde: 5.167 kr/mån (GT-Line)