Audi-RS-6-GT-15
Tester & provkörningar
2 september 2025

Test: Audi RS 6 GT – en sista urladdning för V8-kombin

I snart ett kvarts sekel har Audi RS 6 satt ribban för vad en prestandakombi ska vara. Den har kombinerat familjevänlig praktikalitet med rå styrka på ett sätt som gjort att konkurrenterna ofta fått jaga i kapp.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Nu är det dags att ta farväl av receptet i dess renaste form. 

Audi RS 6 GT blir den sista modellen i nuvarande generation med en V8 utan elektrifiering. 

Audi-RS-6-GT-09
Till Sverige kommer endast fem exemplar av Audi RS 6 GT. (Foto: Marcus Berggren)

Mer extrem än någonsin

RS 6 GT tar avstamp i RS 6 Performance men har fått en rad unika förändringar. Under huven är det samma 4,0-liters V8 med dubbla turboaggregat som levererar 630 hästkrafter och 850 newtonmeter i vridmoment. 

All kraft skickas ut till alla fyra hjul via Audis quattro-system och den åttastegade automatlådan. Prestandan är alltså densamma som i RS 6 Performance, men RS 6 GT fokuserar mer på känsla och karaktär snarare än siffror.

Audi har gett bilen en front med ett mer aggressivt uttryck, en huv i kolfiber och en dubbel takspoiler. Den rullar på unika fälgar och har keramiska bromsar som standard. 

Bilen är 10 millimeter lägre, väger 15 kilo mindre och är utrustad med manuellt justerbara skalstolar. Fjädringen har gjorts hårdare för att ge bättre precision på vägen. Listan på förändringar är lång och tydligt riktad till den som verkligen vill känna att detta är mer än bara en dekaltrimmad RS 6.

Audi-RS-6-GT-14
RS 6 GT kostar drygt dubbelt så mycket som ordinarie RS 6. (Foto: Marcus Berggren)
Audi-RS-6-GT-05
RS 6 GT briljerar på landsväg. (Foto: Audi)

Begränsad upplaga med samlarstatus

Audi bygger endast 660 exemplar av RS 6 GT och fem av dessa kommer till Sverige. Grundpriset ligger på cirka 2,3 miljoner kronor vilket är ungefär dubbelt så mycket som instegsversionen av RS 6. 

Med tanke på att det här är den sista modellen utan elektrifiering är det sannolikt att intresset bland samlare kommer att vara stort.

De svenska bilarna säljs i det så kallade Heritage-utförandet som hämtar inspiration från Audi 90 Quattro IMSA GTO som tävlade 1989. Det innebär en dekor i svart, grått och rött över den speciella Arkonavit-lacken och fälgar i högblankt vitt. 

Resultatet är en bil som ser ut som en DTM-bil för gatan snarare än en familjekombi. På andra marknader erbjuds fler färgkombinationer, men i Sverige är det detta utförande som gäller.

Bakom ratten på Audi RS 6 GT

Körkänslan är mer levande än i någon annan RS 6. I Dynamic-läget skickas mer kraft till bakhjulen vilket gör bilen lekfull på ett sätt man inte förknippar med Audis kombimodeller. Där vanliga RS 6 är byggd för att vara trygg och snabb även för den som inte är en skicklig förare, är RS 6 GT tydligare riktad till den som vill känna mer av vägen.

Bilen är märkbart styvare och de bredare däcken bidrar till mer vägljud. Skalstolarna understryker att det rör sig om en alldeles speciell Audi, även om de påverkar komforten vid längre resor. 

Jämfört med vanliga RS 6 är får RS 6 GT en styvare luftfjädring, men som fortsätter att imponera. Den klarar ojämna vägar i höga hastigheter utan problem och ger föraren känslan av att alltid ha bilen under kontroll.

Audi-RS-6-GT-03
Skalstolarna skvallrar om att det rör sig om något speciellt. (Foto: Audi)
Audi-RS-6-GT-18
RS 6 GT är begränsad till 660 exemplar. (Foto: Marcus Berggren)

På slingriga vägar

Det är på landsvägar som RS 6 GT verkligen visar sin karaktär. Styrningen är mer kommunikativ än väntat och bilen känns lättfotad trots sin vikt på drygt två ton. Understyrningen som ibland präglat äldre RS-modeller har ingenjörats bort. 

I stället upplevs bilen nästan som en förstorad Golf R, lättkontrollerad och redo att dansa fram genom kurvorna. Det krävs att man pressar bilen hårt för att den ska kännas svårhanterlig och det gör att även en förare som inte heter Stig Blomqvist kan njuta av RS 6 GT:s kompetens. 

Audi-RS-6-GT-04
Rent kördynamiskt erbjuder RS 6 GT en hel del körglädje. (Foto: Audi)

Audi RS 6 GT är ett värdigt avslut

Med nya Audi RS 6 GT har tyskarna verkligen ansträngt sig. Den markerar slutet på en era för Audi och fokuserar på det som gjort modellen så eftertraktad. Här får man en kombi som kan svälja barnvagnen, semesterpackningen och samtidigt lämna sportbilar bakom sig på motorvägen.

Framtiden för RS 6 innebär elektrifiering och laddhybridlösningar, men just här och nu får vi njuta av en V8 i sin renaste form.

Resultatet är en bil som är lika extrem som den är balanserad, och som lär stå högt i kurs bland både samlare och körglada entusiaster. Audi har gett sitt recept från 2002 en sista krydda och slutprodukten är en av de mest kompletta kombibilarna som någonsin byggts.

Audi RS 6 GT (2025)

Motor: 4-liters V8, bensin, dubbelturbo, 630 hästkrafter, 850 newtonmeter Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration: 0–100 km/h på 3,3 sekunder Toppfart: 305 km/h Vikt: 2 075 kg Mått: (längd/bredd/höjd): 5018/1951/1437 mm Pris: från 2 186 900 kronor

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant