Den nya elbilen bygger på nya Toyota Urban Cruiser och modellerna eller mer eller mindre identiska.
Vitara-beteckningen såg första gången dagens ljus 1988 och har i regel prytt äventyrliga suvar fram till 2015 då modellen blev allt kompaktare.
De första exemplaren av nya e-Vitara väntas nå Sverige i november medan kundleveranserna startar i början av 2026.
Nya instegsnivån Base
Samtidigt lanseras en ny utrustningsnivå kallad Base, som gör e-Vitara tillgänglig till ett lägre pris. Här får man ett 49 kWh-batteri och en standardutrustning som inkluderar värmepump, något som många konkurrenter tar extra betalt för och som gynnar räckvidden vintertid.
Priserna börjar på 389 900 kronor för e-Vitara Base med framhjulsdrift och en räckvidd på 344 kilometer enligt WLTP.
Varianten med större batteri på 61 kWh ger upp till 426 kilometer på en laddning.

Fyrhjulsdrift för pengarna
Det är dock Select-versionen som Suzuki Sverige tror mest på. Den erbjuds både med fram- och fyrhjulsdrift, och det är just den senare som sticker ut då den blir Sveriges billigaste fyrhjulsdrivna elbil med det rådande kampanjpriset på 459 900 kronor.
Räckvidden anges till 395 kilometer.
För den som vill ha en mer premiumbetonad pjäs finns Inclusive med bland annat 19-tumsfälgar, soltak, 360-graderskamera och ett ljudsystem från Infinity.

Teknik och laddning
Alla versioner av e-Vitara har 11 kW ombordladdare för AC-laddning samt DC-laddning för snabbladdning på upp till 70 kW. 10 till 80 procent tar således 45 minuter.
Standardutrustningen omfattar bland annat LED-strålkastare, adaptiv farthållare, autobroms och en pekskärm på drygt 10 tum med stöd för Apple CarPlay och Android Auto.
Bagageutrymmet rymmer 310 liter i Base och Select, eller 306 liter i Inclusive.

Priser och kampanjer
Suzuki kör kampanjer året ut och erbjuder fri service de tre första gångerna. Nedan följer ett urval av priser:
e-Vitara Base 49 kWh 2WD
Från 389 900 kr (344 km räckvidd)
e-Vitara Select 61 kWh 2WD
Från 419 900 kr (426 km)
e-Vitara Select 61 kWh 4x4
Från 459 900 kr (395 km)
e-Vitara Inclusive 61 kWh 2WD
Från 449 900 kr (426 km)
e-Vitara Inclusive 61 kWh 4x4
Från 489 900 kr (395 km)
Suzuki satsar
Med e-Vitara vill Suzuki kombinera ett rimligt pris med välkänd pålitlighet och fyrhjulsdrift som många svenskar efterfrågar. Base-versionen lockar prismedvetna, medan Select kan bli ett attraktivt val för den som vill ha en fyrhjulsdriven elbil utan att tömma plånboken.
Suzuki tar sig an en bestämt pragmatisk inställning när det kommer till dess intåg på elbilsmarknaden. På pappret framstår e-Vitara onekligen som vettig, inte minst med fyrhjulsdriften. Ett framtida test får utröna hur den står sig i verkligheten.



