Volvo-XC70-7
Nyheter
31 augusti 2025

Volvo återupplivar XC70 – nu som laddhybrid som kan köra 20 mil på el

Volvo gör en oväntad comeback med ett namn många minns. Nya XC70 blir en laddhybrid som kan köra hela 20 mil på el och över 120 mil totalt, vilket gör den sannerligen utmärker sig i segmentet.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Volvo har redan satt igång produktionen av nya XC70 i Kina. Nu står det klart att modellen även kommer att säljas i Europa, även om biltillverkaren inte vill avslöja exakt när.

Beskedet gör att Volvo tar en stark position i en växande nisch bestående av laddhybrider med lång räckvidd som blir alltmer populärt.

Volvo-XC70-3
XC70 är en laddhybrid med rekordlång räckvidd. (Foto: Volvo Cars)
Volvo-XC70-5
Nya XC70 har ingenting att göra med "gamla" XC70. (Foto: Volvo Cars)

Längre räckvidd än konkurrenterna

XC70 kommer att erbjudas i två versioner. Den vanliga "långräckviddsmodellen" klarar 116 kilometer på ren el, vilket redan det är betydligt längre än de flesta laddhybrider på marknaden.

Ultra long range-varianten går ännu längre med hela 20 mil. Det är dubbelt så långt som Volvos egen V60 laddhybrid och klart längre än konkurrenter från Audi, BMW och Mercedes som idag erbjuder mellan 9 och 13 mil.

Totalt kan bilen ta sig mer än 120 mil med full tank och laddning. På den europeiska marknaden är det bara Lynk & Co 08 som kan mäta sig med motsvarande räckvidd, men den säljs i mycket små volymer.

Volvo-XC70-1
Interiören är en avskalad och digital historia. (Foto: Volvo Cars)

Modern teknik och säkerhet i fokus

XC70 är inte bara byggd för lång räckvidd utan också för att vara en tekniktung suv, ett område där Volvo haft problem, inte minst med flaggskeppet EX90.

Inredningen är modern med två stora skärmar. En 12,3-tums digital instrumentpanel för föraren och en 15,4-tums infotainmentskärm som styr bilens samtliga funktioner. Här finns dessutom en röstassistent baserad på AI och stöd för trådlösa uppdateringar, vilket gör att bilen kan få nya funktioner även efter leverans.

Batteriet kan laddas från 0 till 80 procent på bara 23 minuter.

Volvo-XC70-2
XC70 riktar sig mot familjer. (Foto: Volvo Cars)

Byggs i Kina men siktar på Europa

Först ut är Kina där Volvo redan tagit emot förbeställningar. Priserna börjar på motsvarande 36 000 euro (cirka 400 00 SEK) för långräckviddsvarianten och 40 000 euro (440 000 kronor) för ultra long range.

Om båda versionerna kommer till Europa är ännu oklart men Volvo bekräftar att modellen blir en central del i märkets elektrifierade utbud.

XC70 bygger på den nya plattformen Scalable Modular Architecture, SMA, som utvecklats tillsammans med moderbolaget Geely. Plattformen ska ge större flexibilitet och kommer även att ligga till grund för andra modeller inom koncernen.

Modellen kommer att konkurrera direkt med VolvoXC60 när den dyker upp på europeiska marknaden.

Volvo-XC70-4
XC70 tillverkas i Kina. (Foto: Volvo Cars)

En klassiker återföds

Namnet XC70 försvann 2016 när V90 Cross Country tog över rollen som Volvos mer robusta familjekombi. Nu återvänder namnet i en helt ny tappning.

Denna gång handlar det om en suv med elektrifiering i fokus som alltså inte har något att göra med den XC70 som många svenska känner till.

När XC70 lanseras i Europa återstår att se. Med lång räckvidd, hög tekniknivå och ett klassiskt namn i bagaget har modellen alla förutsättningar att bli en storsäljare för Volvo, såvida priset är rätt.

Andra tyckte detta var intressant