Tesla-Model-Y-2
Nyheter
3 november 2025

Tesla tappar mark i Sverige – försäljningen rasar med 89 procent

Tesla genomgår en tuff period i Europa och allra värst ser det ut i Sverige. Under oktober registrerades bara 133 nya Tesla-bilar i landet, en minskning med hela 89 procent jämfört med samma månad förra året.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Det visar färska siffror från Mobility Sweden och rapporterar av bland andra Automotive News.

Från storsäljare till svagast i klassen

För bara ett år sedan toppade Tesla den svenska elbilsstatistiken. Nu har läget förändrats drastiskt.

Med sina 133 registrerade bilar hamnade Tesla efter inte bara volymmärken som Volkswagen och Volvo, utan även premiumtillverkare som Porsche som sålde 172 bilar under samma period.

Totalt har Teslas försäljning i Sverige minskat med 67 procent hittills i år.

Utvecklingen speglar ett större europeiskt trendbrott.

I Danmark föll försäljningen med 86 procent, i Norge med 50 procent och i Italien med 47 procent. Bara Frankrike gick mot strömmen, med en blygsam ökning på 2,4 procent men även där ligger den totala försäljningen för året betydligt lägre än 2024.

Nya konkurrenter från Kina pressar Tesla

Förklaringen till raset är flera. Dels har Tesla fortfarande ett relativt begränsat modellutbud jämfört med konkurrenterna, dels har konkurrensen ökat snabbt, inte minst från kinesiska tillverkare som BYD, Xpeng och Zeekr.

– Bilköparna har fler alternativ än någonsin, säger Ginny Buckley, vd för den brittiska elbilsplattformen Electrifying.com. Tesla hade tidigare marknaden för sig själv, men så är det inte längre.

I Danmark har flera av de kinesiska elbilsmärkena gått om Tesla i försäljning. Samtidigt lanserar europeiska tillverkare som BMW, Volvo och Mercedes-Benz en ny generation elbilar i snabb takt.

Model Y-uppdateringen räckte inte

Tesla har försökt vända trenden genom att lansera en uppdaterad version av Model Y, företagets mest sålda modell. Produktionsomställningen tidigare under året ledde dock till leveransproblem, och trots att den nya versionen nu rullar ut i Europa har försäljningen inte återhämtat sig.

I Sverige har intresset svalnat betydligt jämfört med tidigare år, då Model Y länge låg i topp bland nyregistrerade elbilar.

Många svenska bilköpare lockas i stället av nyare modeller med längre räckvidd, bättre komfort och lägre priser.

Svenskar väljer bort Tesla

Även om elbilsmarknaden i stort fortsätter växa i Sverige, med fler modeller och förbättrad laddinfrastruktur, tyder utvecklingen på att Tesla inte längre ses som det självklara valet.

Märket som en gång symboliserade elbilsrevolutionen står nu inför en rejäl utmaning, både i form av skarpare konkurrens och sviktande förtroende.

Den kan härledas både till Elon Musks politiska förfaranden, som kan ha kostat Tesla uppåt en miljon bilar i termer av försäljning, samt att konkurrensen sannerligen hårdnat, som nämnt ovan.

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant

Blocket är en del av Vend
Blocket är en del av Vend. Vend är ansvarig för dina data på denna webbplats. Läs mer här