Även om själva utsläppsgränserna inte skiljer sig nämnvärt från dagens Euro 6e-standard, skärps kraven rejält när det kommer till hur testerna genomförs.
Hårdare krav
De nya reglerna innebär att bilarna ska klara snävare testscenarier som bättre speglar verklig körning och hålla sig inom gränserna i upp till tio år eller 20 000 mil. Dessutom börjar man nu även mäta utsläpp från bromsar och däck.
På plats under Goodwood Festival of Speed förklarade van Meel för brittiska Autocar att den stora utmaningen inte var att få motorerna godkända – utan att göra det utan att tappa prestanda.
– I prestandamotorer använder man ofta bränsle som kylning, men det går inte längre med Euro 7. Istället måste man lösa kylningen på andra sätt, berättade han.
Ingenjörskonst på högsta nivå
Att skruva ner effekten för att hålla temperaturerna nere var aldrig aktuellt. Istället har BMW M lagt krut på att förbättra själva förbränningsprocessen och hitta nya sätt att hålla motorerna välkylda utan att göra dem tråkigare.
Exakt hur de lyckats vill han inte avslöja ännu, men hintar om "väldigt intressanta lösningar" som kommer att presenteras längre fram.
Mindre motorer är inte aktuellt
Att M skulle byta ut sina motorer mot mindre tre- eller fyrcylindriga alternativ med mer eldrift är heller inte aktuellt.
– Jag kan inte föreställa mig en fyrcylindrig M5, sa van Meel med ett skratt.
För den som gillar stora motorer med karaktär är det alltså fortsatt grönt ljus från BMW M, även i en framtid där utsläppen står i centrum.



