Benämningen premium används friskt inom bilvärlden, inte minst på senare år. Därtill används även begrepp som ”lyx” oftare än vad som borde anses vara rimligt.
Några som emellertid definitivt platsar i ovan nämnda segment är premiumtyskarna, vilket gjort att de ständigt står i skottgluggen för alla tillverkare som vill erbjuda lyx.
En fransk baguette
Audis direkta konkurrent i segmentet stavas A6, för BMW är det 5-serien och för Mercedes är det E-klass.
Flera aktörer från jordens alla hörn har velat ta del av den kakan – från USA har det varit exempelvis Cadillac och från Frankrike har vi både Peugeot och Renault som för ett antal år sedan hade siktet inställt på just lyxsegmentet.
En av dessa pjäser var Peugeot 607 som debuterade 1999 och var nästan 4,9 meter lång. I linje med vad man förväntar sig av en fransk bil bjöd den på hög komfort och mycket utrymme.
Dessutom var modellen välutrustad från start, något som på pappret gjorde den till en attraktiv pjäs för de som premierar komfort och fransk stil.
Ingen framgångssaga
Peugeot 607 tillverkades i 11 år och försvann från marknaden 2010 utan en direkt ersättare. Dalande försäljning låg till grund för beslutet.
Att se en Peugeot 607 på vägarna idag är bestämt ovanligt och flertalet har skrotats. Under de senaste 10 åren har antalet mer eller mindre halverats och i skrivande stund finnns det 708 registrerade exemplar i Sverige.
På Blocket finns det en handfull bilar till salu, varav en har den eftertraktade V6-motorn. Faktum är att man kan få ett trevligt exemplar för under 30 000 kronor.
Inte helt problemfri
En begagnad Peugeot 607 bjuder på limousinkänsla till budgetpris. För bilentusiasten lockar modellens lyxiga komfort och udda charm med skinnfåtöljer, mjuk fjädring och massor av utrustning (till och med värme i baksätet).
Men det finns också franska egenheter att se upp med. Elektronik som spökar (fönsterhissar, centrallås, varningslampor) är tyvärr vanligt, så kontrollera att alla knappar och funktioner fungerar. Automatlådan AL4 har rykte som primadonna.
Den ska växla mjukt; ryckiga eller fördröjda växlingar kan signalera ett stundande verkstadsbesök. Hör du mystiska knackningar från fjädringen är det läge att undersöka stötdämpare och länkarmar. 607:an är en doldis med egen charm.
Om du sköter om den rätt får du en unik, bekväm vardagsklassiker som belönar dig med komfort i första klass.



