Det handlar om en elbil byggd i Kina med teknik från Mazdas partner Changan. Så hur mycket Mazda finns det egentligen kvar?

Elbilscomeback med hjälp från Kina
Mazda har varit sena på elbollen. MX-30, som blev märkets första elbil, imponerade aldrig riktigt med sin korta räckvidd och begränsade laddkapacitet.
Efter det blev det tyst, men nu gör Mazda ett nytt försök. 6e är resultatet. Det är en nästan fem meter lång halvkombi med bakhjulsdrift, snygg design och ett instegspris strax under 500 000 kronor.
Men även om det står Mazda i nosen är bilen långt ifrån heljapansk. 6e är utvecklad tillsammans med kinesiska Changan och bygger i grunden på modellen Deepal L07. Produktionen sker också i Kina, vilket gör att Mazda 6e tekniskt sett är lika mycket Changan som den är Mazda.

Välj det lilla batteriet
Mazda 6e finns med två olika batteripaket. Basmodellen har ett LFP-batteri på 68,8 kWh, en motor på 258 hästkrafter och en räckvidd på upp till 47,9 mil. Den versionen kan dessutom snabbladdas med upp till 165 kW, vilket ger 10 till 80 procent på bara 24 minuter.
Vill du ha längre räckvidd finns en version med ett större NMC-batteri på 80 kWh. Då får du 55,2 mils räckvidd, men laddningen går betydligt långsammare.
Maxeffekten är bara 90 kW, vilket nästan fördubblar laddtiden. Den versionen har också en något svagare motor på 245 hästkrafter. Trots bättre räckvidd känns grundmodellen som det mest genomtänkta valet för vardagsanvändning.

Komfort framför körglädje
Vi testade bilen i Tyskland, där vi inledde körningen med en sträcka på autobahn. Bilen kändes direkt pigg, särskilt i stadstrafik och i mellanfart. Elmotorn svarar snabbt och det låga väg- och vindljudet ger en bestämt premiumbetonad känsla.
En liten aktiv spoiler baktill fälls ut i högre hastigheter och kan styras manuellt för den som vill förstärka det sportiga intrycket. Men den klassiska Mazda-känslan bakom ratten saknas.
Styrningen känns konstlad och ger dålig feedback från vägen. I kurvor känns bilen tung och inte särskilt engagerande. Däremot trivs Mazda 6e bra i ett lugnare tempo. Den fungerar som bäst vid vanlig vardagskörning där komforten och den tysta kupén kommer till sin rätt.

Stilren insida – med fokus på skärmen
På insidan känns Mazda 6e både genomarbetad och modern. I det lyxigare Takumi Plus-utförandet får du bland annat läderklädda säten i en varm brun ton, tygklätt handskfack och fina detaljer som verkligen höjer känslan.
Den breda mittkonsolen rymmer mugghållare och trådlös laddning för två mobiler. Med ett axelavstånd på 2,9 meter erbjuds ett riktigt rymligt baksäte. Bagageutrymmet på 336 liter är lätt att lasta tack vare halvkombiluckan och framtill finns dessutom en frunk på 72 liter.
Det som drar ner helhetsintrycket är att Mazda valt att lägga i princip alla reglage i den stora pekskärmen. Vindrutetorkare, klimatanläggning och många av bilens funktioner styrs alltså digitalt.
Det finns visserligen två programmerbara knappar på ratten, men den gamla goda knapplösningen hade gärna fått leva vidare. Skärmen är dock snabb och menyerna är logiska.

Teknik med potential
På teknikfronten finns mycket att gilla. Bland standardfunktionerna märks värmepump (gynnsamt för våra breddgradder), head up-display, 360-graderskamera, panoramaglastak, 19-tumsfälgar och ett Sony-ljudsystem med 14 högtalare. Två av dem sitter i förarsätets nackstöd och spelar upp samtal eller navigering direkt till föraren. Trots det imponerar inte ljudet – det saknar tryck och djup.
Infotainmentsystemet stöder både Apple CarPlay och Android Auto trådlöst. Det finns även röststyrning och olika speciallägen för exempelvis biltvätt eller laddpauser. I våra testbilar var röstassistenten endast tillgänglig på engelska, men Mazda lovar stöd för svenska när bilen lanseras.
En av Mazda 6e:s största styrkor är förbrukningen. På motorväg visade färddatorn ett snitt på 20 kWh per 100 kilometer, men efter några mil på landsväg sjönk siffran snabbt till 13,6. Det är imponerande för en bil i den här storleken och innebär låga driftkostnader i längden.

Mazda 6e är vettig men har sina brister
Mazda 6e är en ovanlig fågel. Den är snygg, rymlig och snål, men känns inte riktigt som en Mazda bakom ratten.
Samarbetet med Changan har gjort modellen någorlunda tekniskt kompetent, men vissa klassiska Mazda-egenskaper har fått stryka på foten. Den som söker maximal körglädje får leta vidare, men för dig som vill ha en stilren och bekväm elbil som sticker ut från mängden kan Mazda 6e vara helt rätt val. Se bara till att välja rätt batteri.
Specifikationer: Mazda 6e EV (2025)
Motor: Elmotor bak, 258 hästkrafter, 320 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 7,6 sekunder Toppfart: 175 km/h Elektrisk räckvidd: 479 km Vikt: 2 027 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4921/1890/1491 mm Pris: Från 499 500 kronor



