rackvidd
Äga bil
24 juni 2025

Räckviddsångest? Så klarar du långresan med elbil i sommar

Räckvidden kryper sakta men säkert nedåt och handflatorna blir svettiga – låter det bekant? Räckviddsångest är en normal känsla hos många nyblivna elbilsägare, särskilt inför första sommarsemestern på el. 

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Som tur är utvecklas elbilar i raketfart. Nya elbilar kan gå betydligt längre per laddning (vissa uppåt 70 mil) och laddinfrastrukturen i Sverige byggs ut hela tiden. Att köra långt med elbil sommaren 2025 är enklare än många tror, bara man är lite förberedd.

Visst hävdar inbitna elbilsevangelister att “räckviddsångest” knappt existerar längre, men i ärlighetens namn kräver en långresa med elbil kräver fortfarande mer planering än en med bensinbil. Skillnaden är att med rätt tänk kan du förvandla oron till lugn och faktiskt njuta av resan. Här kommer konkreta råd om hur du klarar sommarens långtur i elbilen galant.

rackviddsangest-planera-korning
Rutt mellan Uppsala och Kristianstad med laddstationer. (Skärmbild: Chargefinder)

Planera din laddning i förväg

Nyckeln till en bekymmersfri elbilsresa stavas planering. Att planera är A och O för att undvika räckviddsångest. Innan du ger dig av, ta reda på var längs rutten det finns snabbladdare och destinationsladdare. Använd bilens inbyggda navigator eller någon av de många apparna som finns för elbilister som kan visa laddstationernas status i realtid. Genom att i förväg veta var du kan ladda slipper du obehagliga överraskningar och kan lägga upp körningen så att både du och bilen får lagom med raster på vägen.

Ett smart tips är att kolla status på laddstationerna innan du anländer. Ingen vill köra in på en rastplats med urladdat batteri bara för att upptäcka att laddstolpen är ur funktion eller att det är kö. Många appar och bilmodeller kan visa om en laddare är ledig eller om det är kö vid stationen, vilket sparar tid och nerver under högsäsong. På större resdagar mitt i sommaren kan det nämligen bli trångt vid laddarna, då är det skönt att ha en plan B utifall den första laddstationen du tänkt dig är full.

Glöm inte att förbereda betalningen också. Flera olika operatörer kan betyda flera appar eller laddkort. Sedan april 2024 finns ett krav att alla nya publika laddstationer ska erbjuda kortbetalning, men faktum är att det oftast blir billigare att betala via en app eller med ett abonnemang.

 Se alltså till att ladda ner de appar du behöver i förväg och registrera dina betaluppgifter hemma. Då slipper du stå och fippla med nya appar ute på en parkering när du egentligen bara vill ladda och komma vidare.

Kör smart för maximal räckvidd

Hur du kör spelar stor roll för hur långt du kommer på en laddning. Hög hastighet och ryckig körning kan tömma batteriet onödigt fort. Precis som för en bensinbil ökar förbrukningen ju fortare du kör eller ju häftigare du accelererar. 

För många elbilar är en jämn fart runt 90–100 km/h optimalt för räckvidden. Det kan kännas snopet att inte utnyttja motorvägens 120 km/h, men i praktiken kanske du sparar in ett extra laddstopp genom att köra lite lugnare. Resultatet blir ofta att restiden ändå blir densamma i slutändan och du kör mer avslappnat. Det hela handlar om hur snabbt din elbil kan ladda och vad räckvidden är.

Gör gärna körningen till en sport i att spara energi. Undvik tvära inbromsningar och försök hålla jämn fart. Många elbilar kan återvinna energi i nedförsbackar och när man bromsar tack vare regenerering. 

rackviddsangest-ac
Luftkonditionering kan tömma bilens batteri snabbare.

Packning och luftkonditionering påverkar räckvidden

Lasta lagom! Semester i Sverige kan fresta en att fylla bilen till brädden med packning, grillar och hela släktens fiskeutrustning, men kom ihåg att varje extra kilo kostar räckvidd. Förbrukning och vikt hänger ihop: Ju tyngre bilen är, desto kortare kommer du på varje kWh. Rensa ut onödigt bråte ur bagaget innan avfärd. 

Behöver du verkligen fyra par vandringskängor och hela verktygslådan? Packa smart och lämna det oväsentliga hemma. Och om det går, skippa takboxen. En takbox skapar rejält luftmotstånd (plus extra vikt) och kan öka energiförbrukningen markant.

Bilen mår bäst aerodynamiskt utan “takmössa”, så använd takbox endast om det är absolut nödvändigt för att få med allt. Ju lättare och strömlinjeformad bilen är, desto längre kan den rulla per laddning. Med det sagt har lasthållare för dragkrok visat sig vara betydligt mer gynnsamma för en elbils räckvidd vilket kan vara värt att överväga om man behöver packa mer än vad bilen rymmer.

Sommarvärmen för också med sig utmaningar för räckvidden i form av luftkonditionering. Att ha igång luftkonditioneringen en het julidag är nästan nödvändigt för komforten, men det drar ström från batteriet. Hur mycket? En amerikansk undersökning visade att vid 35 °C tappade elbilen cirka 17 procent av sin räckvidd med luftkonditionering.

Med andra ord kan en ivrigt surrande luftkonditionering “äta upp” drygt en tiondel av dina mil. Samtidigt är det förstås ohållbart att sitta och svettas hela vägen till fjällen. Lösningen är att svalka smart: använd luftkonditionering men kanske inte på max kyla hela tiden. Ställ några grader högre temperatur än igloo-nivå, och använd gärna bilens eko-läge om sådant finns.

Många elbilar stryper då effekt till både motor och klimatanläggning för att spara energi. Moderna elbilar har ofta också värmepump och smart klimatstyrning som gör att kylningen är mer effektiv. Ett praktiskt tips är att förkyla bilen medan den ännu står på laddning innan avfärd, till exempel hemma på uppfarten eller vid en snabbladdare. Då är kupén redan sval utan att du behövt ta av batteriets räckvidd för att få det svalt inne.

rackvidd-1
Foto: Porsche

Ta med alla laddkablar

“Ingen stress, det finns laddstationer överallt nu för tiden”. Oftast är det så men ibland är det skönt att kunna ladda där man råkar befinna sig, och då gäller det att ha rätt prylar med sig. Se till att packa alla laddkablar du kan tänkas behöva. Standard är en Typ 2-kabel som används för många publika laddstolpar (normalladdning på destinationsladdare). 

Dessutom skickar tillverkarna ofta med en så kallad Mode 2-laddare, en klump med ett vanligt vägguttag i ena änden och laddkontakt i andra, som låter dig ladda från ett vanligt 230V-uttag. Har du en sådan “granny charger”, ta med den på resan! 

Den kan bli din räddning om du besöker en sommarstuga eller camping utan riktiga laddstolpar. En portabel laddare kan vara guld värd på långresan, så länge det finns ett vanligt uttag att tillgå. Att kunna nödladda över natten från en schukokontakt kan ge dig många extra mil till nästa dag. Kort sagt: packa laddkablarna lika självklart som du packar tandborsten.

Konsten att köra långt med elbil

Sist men inte minst: glöm inte att själva resan är en del av semestern. En elbilssemester uppmuntrar till regelbundna pauser, och det är faktiskt en fördel för både dig och bilen. Planera in vilostopp längs vägen, även om du tror att du skulle kunna köra sträckan i ett svep.

Dels behöver du sträcka på benen, ingen vill anlända med träsmak och kinkiga barn i baksätet, dels kan du passa på att ladda under pausen. Trötthet är en stor risk i trafiken, så genom att stanna ofta ökar du säkerheten och får chansen att ladda bilen samtidigt.

Försök välja rastplatser med snabbladdare när det är möjligt. Då kan bilen ladda medan ni äter eller fikar. Vid en snabbladdare kan du få in rejält med energi på kort tid, på bara tio minuter kan många moderna elbilar laddas nästan halvvägs. Det råkar vara lagom tid för en kaffe och en kanelbulle. Passa på att göra laddstoppet trevligt: ta en glass, njut av utsikten eller lek en stund med barnen. Hux flux har 20 minuter gått och både du och batteriet är redo för nästa etapp.

Att köra långt med elbil kräver ofta mer planering och vissa sträckor är mer lättkörda än andra. Dundrar du ner på kontinenten är det nästan enklare än på hemmaplan då det finns färre elbilar att trängas med. 

Andra tyckte detta var intressant