Kombinationen känns förvånansvärt mycket som en frisk fläkt i en tid då många bilar försöker vara något de inte är.

Längre än CX-60 men lugnare
CX-80 bygger i grunden på Mazda CX-60 men har längre hjulbas och en tredje sätesrad. Det gör den till ett alternativ för dig som vill åka bekvämt med hela familjen utan att behöva gå upp till de allra dyraste premiummärkena.
Jämfört med CX-60 har man dessutom jobbat om fjädringen som fått kritik för att vara för stötig. Här är upplevelsen klart mer avspänd.



Diesel som gör jobbet och lite till
Under huven sitter en 3,3-liters rak sexa som drivs av diesel. En motor som känns gammaldags på pappret men som i praktiken är både smidig, stark och förvånansvärt snål. På vår testresa som tog oss över 200 mil genom Sverige låg förbrukningen under 0,7 liter milen trots en hel del motorväg i 120 km/h.
Växellådan fungerar för det mesta fint även om den ibland velade mellan högsta växlarna utan tydlig anledning. Det är något Mazda bör kika närmare på. I övrigt ger drivlinan en trygg och stabil känsla precis som det ska vara i en bil byggd för långa resor.
Bekväm men inte busig
Fjädringen är numera tillräckligt mjuk för att ge god komfort även på dåliga vägar. Men någon sportbil handlar det inte om. Styrningen är korrekt snarare än engagerande och bilen känns ibland lite känslokall att ratta. Men för dig som prioriterar komfort och lastmöjligheter är det inget problem.
Att bilen är bakhjulsdriven i grunden märks, inte minst i hur den svänger. Den har en teknik som bromsar det inre bakhjulet i kurvor för att hjälpa bilen att svänga vilket är ett smart sätt att dölja bilens längd utan att använda dyrare lösningar som fyrhjulsstyrning.


Interiör med gamla hederliga knappar
Mazda går mot strömmen. I stället för att stoppa in en massa pekskärmar har CX-80 gott om fysiska knappar och vred. Det gör bilen enkel att förstå och använda särskilt när man kör. Inredningen är snygg, välbyggd och funktionell utan att vara flashig. Inte lyxigt i ordets moderna bemärkelse men gediget.
Sätena är fasta men bekväma och testbilen hade två separata stolar i mittenraden vilket är praktiskt för familjer som inte alltid behöver sju platser. Längst bak ryms faktiskt även vuxna om än inte för långresor.


Hjälpsam teknik men ibland för hjälpsam
Alla tekniska hjälpmedel är inte riktigt lika genomtänkta. Exempelvis har bagageluckan för vana att dra igång bilens larm om man försöker öppna den med foten när bilen är låst. Trötthetsvarnaren verkar dessutom ha nolltolerans mot trötta ögon och den adaptiva farthållaren är ryckig och ibland överdrivet försiktig.
Funktionerna går visserligen att stänga av men det kräver några knapptryck för mycket. Här finns det utrymme för förbättring.
Mycket bil för pengarna
Grundpriset på knappt 550 000 kronor är svårt att slå om man vill ha en stor suv med sexcylindrig diesel och sju sittplatser. För att hitta något liknande hos de traditionella premiummärkena får man räkna med minst en halv miljon till.
Mazda CX-80 är inte perfekt men det är kanske inte poängen heller. Den gör sitt jobb utan att försöka vara något den inte är. För många är det precis vad man vill ha. I stället för att krångla till det med onödiga funktioner eller experimentera med futuristisk design har Mazda byggt en bil som bara funkar.
Så om du letar efter en rymlig och förnuftig suv till familjen, glöm inte Mazda.
Specifikationer
Motor: 3,3-liters R6, mildhybrid, 254 hästkrafter, 550 newtonmeter. Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration 0-100 km/h: 8,4 sekunder Toppfart: 219 km/h Vikt: 2 116 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4995/1890/1710 mm Pris: Från 548 300 SEK (testbil ca 650 700 SEK)



