sommardack
Köpa & sälja bil
24 juni 2025

Därför ska du inte byta sommardäck för tidigt

Visst är det skönt med nya däck, men visste du att många byter i onödan? En ny undersökning från M Sverige och Michelin visar att nästan 6 av 10 svenska bilägare byter sina sommardäck när det fortfarande är minst 3 millimeter mönsterdjup kvar. 

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Det är långt över den lagliga gränsen på 1,6 millimeter.

Det kanske låter tryggt att byta tidigt, men det är inte alltid det bästa varken för plånboken eller miljön. Om du kör vidare tills däcken har 2 millimeter kvar, istället för att byta vid 3, kan du faktiskt spara en rejäl slant samt minska klimatpåverkan.

– Ett bra däck ska klara av att prestera även när det börjar bli slitet, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Det här gäller förstås framför allt premiumdäck, alltså däck som håller kvalitet hela vägen ner till slitagegränsen. De är inte bara säkrare, de håller längre, rullar lättare (vilket sänker bränsleförbrukningen) och ger mer körning per krona.

Siffrorna talar sitt tydliga språk

Undersökningen baseras på 3 816 svar och visar att:

  • 46 % byter vid 3 mm

  • 29 % kör ner till 2 mm

  • Endast 1,5 % byter vid 1 mm, trots att det är lagligt ända ner till 1,6 mm

Ett räkneexempel visar att du kan spara över 1 000 kronor per år (inkl. service) och minska CO₂-utsläppen med över 50 kg, bara genom att köra en millimeter längre på däcken.

Och tänk större: om alla Sveriges fem miljoner personbilar gjorde samma sak, skulle det kunna spara samhället över fem miljarder kronor och minska utsläppen med 250 000 ton CO₂. Det är inte småpotatis.

Så håller du koll på däcken

Mät mönsterdjupet – minst 1,6 mm gäller på sommardäck. En mönsterdjupsmätare eller slitagevarnare på däcket hjälper dig hålla koll.

Kontrollera lufttrycket – rätt tryck minskar bränsleförbrukningen och sliter mindre på däcken. Undersök när däcken är kalla.

Kör försiktigt – undvik trottoarkanter, potthål och hårda kurvtagningar. De kan skada både däck, fälg och hjulinställning.

Byt plats på däcken – de bästa däcken ska sitta bak, även om bilen är framhjulsdriven.

Förvara rätt – tvätta däcken innan du ställer undan dem för säsongen och undvik stark värme, solljus och kemikalier.

Slutsatsen?

Köp bra däck, kör med dem längre och håll koll på slitaget. Det lönar sig, både för dig och för miljön. Och glöm inte: ett premiumdäck är inte bara bättre när det är nytt, det är framför allt bättre när det är gammalt.

Andra tyckte detta var intressant