Vi åkte till München för en närmare titt.
Bygger på helt ny grund
Neue Klasse är namnet på BMWs nya elbilsplattform som ska ligga till grund för över 40 modeller fram till 2027. Den innebär både nytt designspråk och ny teknik som snart kommer prägla hela modellutbudet.
Först ut är iX3 som redan från start riktar sig rakt in i ett av de mest populära segmenten i Sverige.
Här möter den hårda konkurrenter som Audi Q6 e-tron, Mercedes-Benz GLC i elutförande och kommande Volvo EX60. Priset är dessutom lägre än hos flera av rivalerna vilket lär locka svenska köpare.

Räckvidd och laddning i toppklass
BMW iX3 bygger på en 800-voltsarkitektur som gör att räckvidden sträcker sig över 80 mil enligt tillverkaren. Snabbladdning sker med upp till 400 kW vilket innebär att du kan fylla på drygt 37 mil på bara tio minuter.
Johanna Minding Kriisa, chef för BMW Sverige, menar att modellen är skräddarsydd för svenska förhållanden.
– Med rekordlång räckvidd, snabbladdning och ett praktiskt suv-format är den här bilen perfekt för svenska bilköpare, säger hon.
Drivlinan består av en synkronmotor bak och en asynkronmotor fram vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Systemeffekten ligger på 469 hästkrafter och accelerationen 0 till 100 km/h klaras av på 4,9 sekunder.
Förbrukningen anges till mellan 15 och 18 kWh per 100 kilometer beroende på version. Batteriet är på 109 kWh och använder en ny celltyp som ger högre energitäthet än tidigare.
Dessutom är iX3 först ut med funktioner som Vehicle-to-Grid och Vehicle-to-Load. Det betyder att bilen kan agera som ett mobilt kraftverk, perfekt för att driva kaffekokaren i skogen eller till och med stötta elnätet.

Design som blickar bakåt
Med Neue Klasse hämtar BMW inspiration från 60-talet men med modern tolkning. iX3 får vertikala njurar i fronten medan den kommande sedanen i3 får horisontella. Ljussignaturen är en del av grillen och ska förstärka identiteten, särskilt i mörker.
Interiören är en helt ny upplevelse. I stället för ett traditionellt instrumentkluster använder BMW nu Panoramic Vision, en bred vindrutedisplay som kompletteras av en central 17,9-tumsskärm. Miljön är mer avskalad än tidigare och påminner om större syskonet iX.

Lansering och pris
BMW iX3 byggs i en ny fabrik i Ungern och går redan nu att beställa. Leveranserna startar till våren 2026.
Instegsmodellen blir iX3 50 xDrive med fyrhjulsdrift, 469 hästkrafter och ett svenskt pris på 749 900 kronor. Som jämförelse kostar Audi Q6 e-tron från 899 000 kronor.
BMW iX3 är den modell som ska sätta standarden för BMWs framtid. Räckvidd, laddning och teknik lovar gott men först en provkörning kan visa om den verkligen lever upp till förväntningarna.




