Lexus-LM-02
Tester & provkörningar
5 oktober 2025

Test: Lexus LM 350h – när tid verkligen är pengar

Marknaden för bilar där man helst sitter i baksätet är i princip obefintlig i Sverige. Men i Asien är lyxiga minibussar statussymboler, och Lexus LM är just en sådan.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Vi har testat nya Lexus LM 350h i Stockholm, något av ett rullande konferensrum på hjul.¨

Lexus-LM-06
Interiören är A och O i LM. (Foto: Lexus)
Lexus-LM-05

En minibuss i kostym

Lexus LM ser ut som något mellan ett rymdskepp och en lyxlimousin. Den enorma fronten med den karaktäristiska spindelgrillen lämnar ingen oberörd, och designen är allt annat än diskret. De elektriska skjutdörrarna glider upp tyst, och i dörrsidorna sitter till och med inbyggda paraplyer. Det är en detalj som andas Rolls-Royce (eller Škoda), men i en betydligt mer praktisk förpackning.

Karossen är massiv men elegant, och trots minibussformatet finns här inga spår av hantverkarbil. I stället handlar det om lyx på ett sätt som sticker ut på svenska vägar. LM är dessutom betydligt ovanligare här än i Asien, där bilar av denna typ ses som en statussymbol för direktörer och dignitärer.

Lexus-LM-01
Marknaden för lyxiga skåpbilar är bestämt begränsad i Europa. (Foto: Lexus)

Baksätet är hela poängen

Den största upplevelsen i Lexus LM finner man bakom föraren. Vår testbil var fyrsitsig, vilket innebär att hela baksätet domineras av två enorma fåtöljer. De är elektriskt justerbara, ventilerade, uppvärmda och har fotstöd. Man sitter som i business class på ett långflyg fast med bättre benutrymme.

Mellan framstolarna och baksätet sitter en glasvägg som kan frostas eller höjas för att ge total avskildhet. I väggen finns också bilens mest spektakulära detalj: en 48-tums skärm. Den kan delas i två för olika innehåll och fungerar lika bra för film, videomöten eller presentationer. Ljudet levereras av ett 23-högtalarsystem från Mark Levinson.

Lexus har även tänkt på allt runtomkring. Mellan sätena finns fällbara konferensbord, ett kylskåp för drycker och tonade glastakpaneler som kan mörkläggas med ett knapptryck. Allt är klätt i läder, trä och metall av högsta kvalitet. Det märks att LM är byggd för att användas flitigt och kännas lyxig i många år framöver.

Lexus-LM-04
Baksätet är marknadens bästa. (Foto: Lexus)

Föraren då?

LM är främst byggd för den som sitter bak, men föraren har det ändå bra. Man sitter högt med god sikt, infotainmentsystemet är modernt och ratt samt stol kan justeras elektriskt. Skiljeväggen gör dock att passagerarsätet fram känns något trångt.

Under huven ruvar en hybridlösning i form av en 2,5-liters bensinmotor på runt 250 hästkrafter. Fyrhjulsdriften ger trygghet, men bilen är långt ifrån sportig. Accelerationen till 100 km/h tar drygt åtta sekunder och styrningen är lätt. Karossen lutar i kurvorna, men det är också helt i sin ordning då Lexus LM tveklöst premierar komfort framför körglädje.

Det finns till och med ett särskilt körläge kallat Rear Comfort som anpassar gas, broms och dämpning för att göra färden så mjuk som möjligt för passagerarna. Det fungerar bra, men ibland känns åkningen något gungig.

Vid låg fart är LM tyst som en elbil, men när man gasar hårt hörs motorn tydligt. Den steglösa automatlådan gör att varvtalet stiger snabbt om man gasar på, vilket stör lugnet men är gynnsamt för förbrukingen. På motorväg tillkommer vindbrus, troligen på grund av den kantiga karossen.

Lexus-LM-07
Även för föraren är interiören ergonomiskt utformad. (Foto: Lexus)

Lexus LM är en bil för den som prioriterar produktivtet

Med ett pris på runt 1,7 miljoner kronor är Lexus LM 350h en nischad bil för en liten kundgrupp. Den riktar sig snarare till företagsledare, hotell eller ambassader än till vanliga bilköpare. Men för den som vill ha något unikt är LM ett fascinerande alternativ till en lyxsedan.

Den är inte lika elegant som en Rolls-Royce eller lika tyst som en Mercedes S-klass, men den erbjuder något helt eget, ett kontor, en biosalong och en lounge i ett och samma fordon. Lexus har lyckats skapa en bil där produktivitet, komfort och avskildhet står i centrum, och där man snarare jobbar eller kopplar av än kör.

För de flesta svenskar lär Lexus LM förbli en kuriositet, men för den lilla skara som prioriterar komfort, rymd och lyx framför allt annat är den svår att slå.

Lexus-LM-11
LM går även att få i sjusitsigt utförande. (Foto: Lexus)
Lexus-LM-03

Vår testbil: Lexus LM 350h (2025)

Motor: 2,5-liters fyra, bensin, hybrid, 250 hästkrafter, 270 newtonmeter Kraftöverföring: CVT-låda, fyrhjulsdrift Acceleration: 0–100 km/h på 8,7 sekunder Toppfart: 190 km/h Vikt: 2 355 kg Mått: (längd/bredd/höjd): 5125/1890/1940 mm Pris: Från 1 455 000 SEK (Testbil cirka 1 800 000 SEK)

Andra tyckte detta var intressant