Dacia-Hipster-1
Nyheter
6 oktober 2025

Nya Dacia Hipster är en motreaktion på att nya bilar blivit så dyra

Dacia vill skapa elbilen för vanligt folk, utan onödiga finesser och med fokus på det som verkligen behövs. Hipster Concept visar hur framtidens vardagsbil kan se ut när enkelhet, lågt pris och låg vikt står i centrum.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

I en värld där bilar blir allt större och dyrare vill Dacia gå åt andra hållet.

– Det här är det mest Dacia-aktiga projekt jag någonsin har arbetat med, säger designchefen Romain Gauvin.

– Vi har försökt uppfinna något som inte finns i dag, fortsätter han.

Anledningen är att säkerhetssystem trissar upp både pris och vikt, något som påverkar utsläppen och folks möjlighet till att köpa bil. Sedan 2010 procent har nybilspriset ökat med 45 procent.

Dacia-Hipster-6
Vi åkte till Paris för en närmare titt. (Foto: Dacia)

Liten bil med stort utrymme

Dacia Hipster Concept är bara tre meter lång men rymmer fyra vuxna och ett bagageutrymme som går att utöka från 70 till 500 liter. Det gör bilen lämpad för vardagskörning, oavsett om det handlar om att hämta barn, handla eller pendla.

– Hipster Concept har allt du kan önska dig i en vardagsbil, säger produktchefen Stéphanie Chiron.

– Den är smidig, praktisk och ekonomisk, menar hon.

Vikten ligger under 800 kilo, vilket är ungefär 20 procent mindre än den nuvarande elbilen Dacia Spring som emellertid inte saluförs i Sverige.

Den låga vikten gör att energiförbrukningen minskar både vid tillverkning och under körning. Enligt Dacia är målet att halvera bilens totala klimatpåverkan jämfört med dagens elbilar.

Räckvidden räcker för en vanlig arbetsvecka med bara två laddningar enligt Dacia själva. Märket påpekar att 94 procent av bilisterna i Frankrike kör kortare än fyra mil per dag.

Dacia-Hipster-3
Designen är onekligen enormt funktionell. (Foto: Dacia)

Enkel design med fiffiga lösningar

Utseendet är lika avskalat som tanken bakom bilen. Formen är kantig och robust, nästan som ett block på fyra hjul. Utseendet påminner en del om mikrobilar som man ofta ser i Sydkorea eller Japan i stil med exempelvis Kia Ray.

Dörrhandtagen har bytts mot remmar för att spara vikt, och bakluckan öppnas i två delar för enklare lastning.

Baklyktorna sitter bakom bakrutan för att minska kostnaderna, och skyddspanelerna är tillverkade i återvunnet material. Det handlar om en bil som är byggd för att tåla vardagen.

– Vår ambition var att skapa en bil som kan ritas med tre pennstreck, säger Romain Gauvin.

– Den ska vara enkel, tydlig och minnesvärd, förklarar han.

Dacia-Hipster-7
Hipster fokuserar helhjärtat på att vara fiffigt paketerad. (Foto: Dacia)

Smart interiör med plats för fyra

Insidan är överraskande rymlig. Fyra vuxna får plats och kupén känns luftig tack vare stora glasytor och raka linjer. Framstolarna är sammanslagna till en bänk och materialen är lätta men slitstarka.

För att hålla priset nere är bilen utrustad med systemet YouClip, som gör att man kan fästa tillbehör som mugghållare, lampor och armstöd där man själv vill.

Undertecknad fick provsitta den nya konceptbilen och rymdkänslan är påtaglig. Det ska dock kommas ihåg att detta endast rör sig om en konceptbil och att man därför inte behöver förhålla sig till rådande lagkrav.

Dacia-Hipster-2
Dacia Hipster påminner om japanska Kei-bilar. (Foto: Kia)

Telefonen ersätter infotainmentsystemet

Dacia fortsätter med sin filosofi ”Bring Your Own Device”, där förarens smartphone används som nyckel, skärm och ljudsystem. Telefonen placeras i en hållare och kopplas till högtalare som fungerar som bilens ljudanläggning.

Det är en lösning som Dacia använder sig av i sin befintliga produktportfölj och som alltså inte endast är förpassad till märkets konceptbilar och är ett sätt att pressa priserna.

Dacia-Hipster-4
Hipster rymmer mellan 70 och 500 liter beroende på konfiguration. (Foto: Dacia)

Framtidens syn på folkbilen

Hipster Concept är i dag bara en konceptbil, men den är tänkt att visa vart Dacia är på väg. Märket vill skapa elbilar som fler har råd med och som är anpassade för hur människor faktiskt lever.

I dagsläget rör det sig emellertid om just det, en konceptbil, och är inte särskilt nära produktion. Budskapet som Dacia vill förmedla med den lilla elbilen är att de rådande lagkraven är på tok för stränga och att ett regelverk som eftersträvar fler utsläpps- och säkerhetskrav inte är anpassat för gemene man.

Huruvida Hipster Concept någonsin blir verklighet återstår att se.

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant