elbilar-3
Nyheter
31 juli 2025

Därför blir fler åksjuka i elbilar – vetenskapliga skäl bakom

Allt fler upplever illamående som passagerare i elbilar och det finns vetenskapliga skäl bakom fenomenet.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Det rapporterar The Guardian.

Elbilarna blir allt vanligare och under 2024 var 22 procent av världens nya bilar eldrivna jämfört med 18 procent året innan. Men i takt med att försäljningen ökar, rapporterar fler och fler personer att de blir åksjuka i elbilar. 

På sociala medier är det lätt att hitta berättelser från passagerare som upplever illamående, framför allt i baksätet, vilket väcker oro hos potentiella köpare.

Men varför mår man egentligen illa just i elbilar? Det korta svaret är att kroppen inte är van vid hur de rör sig.

En hjärna i obalans

William Emond, doktorand vid Université de Technologie de Belfort-Montbéliard i Frankrike, förklarar att hjärnan förlitar sig på tidigare erfarenheter för att tolka rörelser. Den som kört eller åkt mycket i bensin- eller dieseldrivna bilar har lärt sig tolka ljud och vibrationer för att förutse acceleration och inbromsning. 

I en elbil, där motorljudet i princip är helt frånvarande, uteblir dessa varningssignaler. Resultatet blir att hjärnan inte hänger med vilket är när illamåendet slår till.

Att elbilar rör sig tyst är inte bara en fråga om komfort. En studie från 2020 pekar på att avsaknaden av motorljud är en möjlig orsak till att man mår sämre i elbilar. En annan studie från 2024 fann starka kopplingar mellan elbilars vibrationsmönster i sätena och graden av åksjuka.

Regenerativ bromsning påverkar

Ytterligare en faktor är tekniken för regenerativ bromsning. När en elbil saktar in omvandlas rörelseenergin till elektricitet som lagras i batteriet. Det innebär ofta en långsam, mjuk inbromsning vilket paradoxalt nog kan öka risken för illamående. Enligt en studie från 2024 är just den typen av bromsning en av de främsta utlösarna för åksjuka i elbilar.

Det handlar om så kallad lågfrekvent inbromsning, där bilen saktar in gradvis snarare än med tydliga ryck. Ju svårare det är för hjärnan att förutse rörelsen, desto större är risken för obehag.

En fråga om förväntningar

Åksjuka uppstår ofta när hjärnan får motstridiga signaler från synen, innerörat och kroppen. Det är därför passagerare, och inte förare, brukar drabbas. Föraren vet vad som kommer att hända och kan därför undvika illamående.

Att elbilar rör sig på ett nytt sätt jämfört med traditionella bilar gör att kroppen behöver vänja sig. Emond jämför med hur de flesta mår illa i tyngdlösa miljöer, som i rymden. Det är helt enkelt en ny rörelsevärld som hjärnan inte har någon tidigare erfarenhet av.

Lösningar på horisonten

Forskare tittar redan på hur man kan minska åksjuka i elbilar, särskilt i självkörande fordon där ingen passagerare är förare. Ett förslag är att använda visuella och ljusbaserade signaler eller vibrationer som hjälper passagerarens hjärna att förutse nästa rörelse.

Förhoppningsvis innebär det att framtidens åkturer i elbilar blir en trevligare upplevelse oavsett om du sitter fram eller bak.

Drabbar inte bara elbilar

Det är emellertid inte ett fenomen som endast drabbar passagerare i elbilar, utan i världen av ultralyxbilar kan det också ställa till problem.

När Rolls-Royce tog fram nya Ghost ville man skapa en så avkopplande och ljudlös upplevelse som möjligt. Men det visar sig att det blev för tyst. Passagerare upplevde tystnaden som nästintill förvirrande eftersom ljudbilden inte matchade bilens rörelser.

Ingenjörerna hade stoppat in 100 kilo ljudisolering i bilen. Glas, däck, torkare och luftventiler hade alla setts över för att minimera ljud, men resultatet blev en onaturlig stillhet där små ljud som andning eller tyg mot läder plötsligt framstod som irritationsmoment.

Lösningen blev att justera de kvarvarande ljuden snarare än att ta bort dem. Akustikingenjörer skapade diskreta bakgrundsljud för att tystnaden inte skulle vara total i syfte att göra upplevelsen i kupén så behaglig som möjlig. 

I takt med att fler tillverkare stoppar in fake-motorljud i sina elbilar, som Hyundai med Ionq 5 och 6 N, kan detta även komma att minimera mängden passagerare som blir åksjuka.

Andra tyckte detta var intressant