diesel-1
Nyheter
17 november 2025

Besiktningen skärper kraven – nya tester kan fälla tusentals dieselbilar

Tusentals svenska dieselbilar kan få körförbud när Bilprovningen inför betydligt hårdare utsläppstester. De nya mätningarna avslöjar slitna och manipulerade reningssystem som tidigare passerat utan anmärkning.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

För många bilägare kan detta bli en oväntad och kostsam förändring.

Det skriver Bilprovningen i ett pressmeddelande.

Gamla metoder tappar greppet

Dagens avgastester bygger på teknik som är över trettio år gammal. De klarar inte av att avslöja ultrafina partiklar som uppstår när dieselbilens reningssystem är skadat eller manipulerat.

I länder som redan gått över till modern mätning har effekten varit tydlig. I Tyskland steg andelen underkända dieselbilar från 0,7 till 4,7 procent. I Sverige ligger siffran än så länge under 0,05 procent.

Per Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen, beskriver läget så här:

– Den svenska fordonsparken är äldre än i många andra länder. Många dieselbilar har slitna eller manipulerade reningssystem. Det är framför allt en liten grupp som står för de största utsläppen.

Uppsala och Nacka testar tekniken först

De nya partikelmätarna används nu på försök i Uppsala Fyrislund och Nacka. Testerna är frivilliga men har redan avslöjat brister som de gamla metoderna inte fångar.

Johanna Brunge Grant, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen, säger att man inte vill vänta på långsamma regeländringar.

– Vi vill inte vänta på att politikerna ska agera. Därför går vi före och startar en pilot med modern partikelmätning för att visa vad en verklig miljökontroll kan ge.

Hon lyfter även de allvarliga hälsoriskerna.

– 1 400 svenskar dör varje år i förtid på grund av trafikrelaterade utsläpp. Det är sju gånger fler än de som omkommer i trafikolyckor."

EU kräver skärpning senast 2029

Senast 2029 ska alla EU länder införa modern partikelmätning. Transportstyrelsen kan vänta men Bilprovningen vill agera snabbt.

Tyska TÜV Rheinland står bakom projektet och lånar ut mätutrustningen som nu ska flyttas vidare till fler stationer.

Detta innebär det för dig som kör dieselbil

De nya testerna gör det svårare att komma undan med bristande rening. För att vara på den säkra sidan är det klokt att:

Serva reningssystemet i tid Partikelfilter och EGR-ventiler behöver regelbunden översyn för att fungera som tänkt.

Reagera på varningslampor En gul motorlampa eller felkod om avgasreningen är ofta första tecknet på problem.

Var noga vid begagnatköp Dieselbilar med manipulerade system kan se okej ut men faller direkt i modern mätning. Kräv servicehistorik och gärna ett oberoende utlåtande.

Håll koll på kommande regler EU-kraven skärps oavsett tempo i Sverige. Den som agerar i tid undviker dyra överraskningar.

Så ligger det till

Bilprovningens nya tester kan bli en vändpunkt i arbetet för renare luft. Samtidigt innebär de att många äldre dieselbilar riskerar att underkännas.

Den som tar hand om sin bil och ligger steget före slipper problem när de nya kraven införs fullt ut.

Andra tyckte detta var intressant