Med hjälp av unika batterier, egna elmotorer, avancerade halvledare och plattformar satsar BYD på att övertyga europeiska bilköpare genom innovation, prestanda och säkerhet och inte bara pris.
Blocket Bilguiden åkte till Zhengzhou för att se hur världens största elbilstillverkare, och världens tredje största fordonstillverkare, planerar att elektrifiera hela bilvärlden.

Från batterifabrik till global biljätte
Zhengzhou är en stad i ständig rörelse. På BYD:s testbana råder febril aktivitet när företagets framtidsvision demonstreras för över 300 journalister från Europa, Nord- och Sydamerika och Mellanöstern.
För 30 år sedan var BYD en liten batteritillverkare med tjugo anställda. I dag är företaget världens största producent av elbilar och batterier, med en tydlig mission: att minska världens beroende av fossila bränslen genom ett heltäckande ekosystem av solenergi, energilagring och elektrifierad mobilitet.
– Vi är inte bara ett bilföretag, vi är ett teknikföretag som bygger bilar, säger Stella Li, Executive Vice President på BYD.
Märket satsar på en vertikal logistikkedja, alltså görs nästan allt in-house, något som kan säkerställa ett enormt högt tempo.
Planen är onekligen ambitiös: tanken är att erövra den europeiska marknaden. I Kina ses BYD som något av en nationell stolthet, ett inhemskt Volkswagen, medan bilden i Europa är desto mer nyanserad.


En beprövad utmaning
Medan BYD nu försöker ta över Europa är det långt ifrån första gången asiatiska biltillverkare kliver in på kontinenten. Japanerna gick före redan på 1970- och 80-talet, när märken som Toyota, Nissan och Honda mötte europeiska importhinder genom att bygga egna fabriker i Storbritannien och Frankrike.
De vann bilköparnas förtroende med kvalitet och driftsäkerhet men gjorde det långsamt och utan provokation. I dag är de djupt etablerade men också ifrågasatta, eftersom deras hybridstrategi tappat fart i takt med att Europa elektrifieras, samtidigt som hela världen är dess spelplan och Europa blir nästan en parentes i termer av försäljningsvolymer.
Även om tillverkare som Nissan var tidiga på elbilsbollen har de nu i stället hamnat på efterkälken.
Koreanerna tog en annan väg. När Hyundai och Kia tågade in i Europa på 1990-talet handlade det om låga priser, men de bytte snabbt spår. Med europeiska designstudior i Frankfurt och fabriker i Tjeckien och Slovakien blev de på kort tid mer i synk med europeiska konsumenters preferenser.
Elektrifieringen gav även en möjlighet att ändra brand image och gav tillverkare en chans att tänka om. I dag utmanar de direkt Volkswagen och Volvo med elbilar som Ioniq 5 och EV6, men deras framgångar hotas nu av stigande priser och möjliga EU-tullar.
BYD representerar en tredje och betydligt snabbare våg. Till skillnad från Japan och Korea hoppar Kina över förbränningsmotorn helt och går in i Europa som renodlad elbilstillverkare med vissa inslag av laddhybrider.
BYD tillverkar egna batterier, har egna fartyg och snart även en fabrik i Ungern. Strategin är att ta kontroll över hela värdekedjan vilket ökar utvecklingstakten och pressar priserna.
Samtidigt möter företaget hårt motstånd: misstankar om statsstöd, politisk känslighet, EU:s antidumpningsutredningar och en brist på varumärkesförtroende bland europeiska kunder.
Märket ska även satsa på lyxigare alternativ i form av premiummärket Denza och lyxmärket Yangwang som ska dyka upp under nästa år.
Läs också: Provkörning av Kia EV4




Europas tur
Efter framgångar i Kina, Latinamerika och Mellanöstern riktar alltså BYD nu blicken mot Europa. Den första fabriken på kontinenten öppnas i Ungern där modellen Dolphin Surf ska börja tillverkas nästa år. Fler anläggningar planeras i framtiden.
– Europa är vår viktigaste marknad utanför Kina. Vårt mål är inte att bli störst direkt utan att bygga förtroende och visa vad vi står för, säger Li.
Hon betonar att lokal produktion är nyckeln till långsiktig framgång.
– Vi ska inte konkurrera med pris utan med värde. Våra bilar ska vara tillgängliga men också tekniskt överlägsna.
Den explosiva tillväxten grundar sig inte enbart i stora volymer och konkurrenskraftiga priser, utan i en medveten strategi att ge mycket teknik och kvalitet för pengarna.
Det är emellertid inte något som riktigt verkar nappa på svenska konsumenter där BYD ligger på en 32:a plats i nyregistreringsstatistiken under 2025 med 962 registrerade bilar att jämföra med exempelvis Volvo (42 841), Volkswagen (40 176) och Toyota (19 919).
Med andra ord vill BYD leverera premiumkänsla och prestanda utan att spräcka plånboken för kunderna. Av bilarna på plats i Zhengzhou att döma, där undertecknad fick möjlighet att känna och klämma på hela modellutbudet, är kvaliteten onekligen i paritet med några av de mer etablerade konkurrenterna.
Där det brister är egentligen kördynamiskt, ett område som många konsumenter egentligen inte bryr sig om.
BYD:s tekniska muskler backas nu upp av en stor satsning på Europa. Bolaget etablerar sin första europeiska fabrik i Ungern, där produktionen drar igång mot slutet av 2025.
Fabriken byggs i staden Szeged och beräknas i första fas kunna tillverka 150 000 bilar om året, med utbyggnadsplaner till 300 000 årligen vilket framstår som oerhört ambitiöst med tanke på rådande försäljningsvolymer.
Med det sagt sålde BYD fler bilar än Tesla i april månad. Kinesiska tillverkare står emellertid för knappt fem procent av nybilsmarknaden i Europa.



Regional tillverkning
Att valet föll på Ungern är ingen slump. BYD har sedan tidigare en bussfabrik där och landet erbjuder fördelar som god industriell infrastruktur och närhet till europeiska marknader. En viktig faktor är också att bilar tillverkade inom Europa slipper EU:s nya importtullar på kinesiska elbilar, vilket ger BYD en prismässig konkurrensfördel när de satsar på lokal tillverkning.
Den allra första modellen som ska rulla ut från Ungern-fabriken blir BYD Dolphin Surf. Det är en kompakt elbil med siktet inställt på volym. Med ett startpris runt 23 000 euro (cirka 250 000 kr) har Dolphin Surf potential att skaka om i småbilssegmentet, samtidigt som den erbjuder teknik som oftast finns i dyrare bilar. BYD planerar även att tillverka suven Atto 3 i Ungern, en bil som inte riktigt övertygar.
Expansionen tar inte slut där. En andra fabrik är redan under uppsegling i Turkiet, planerad att tas i drift under 2026. Produktion i Turkiet skulle, liksom Ungern, innebära att bilarna undgår EU:s importtullar och snabbare kan nå kunder i Europa. BYD har dessutom siktet inställt på ytterligare etableringar, Spanien pekas ut som het kandidat för en tredje europeisk bilfabrik.
Spaniens relativt låga tillverkningskostnader och stora satsning på grön energi gör landet attraktivt, enligt BYD-chefer. Ännu är inget beslutat, men de 16 spanska journalisterna på plats i Kina vittnade om att Spanien kan stå näst på tur. Om planerna går i lås kan BYD inom några år ha hela tre fabriker runtom Europa. Det skulle kraftigt öka deras lokala närvaro och signalerar att de tänker stanna och konkurrera på allvar.
Samtidigt växer BYD:s försäljningsnärvaro på marken. Under 2025 expanderar märket till tolv nya europeiska länder och öppnar hundratals nya försäljningsställen och målet är att ha över 1 000försäljningspunkter i Europa inom kort.
Hittills verkar strategin ta BYD åt rätt håll: försäljningen fyrdubblades i Europa under första kvartalet 2025 jämfört med året innan, och BYD närmar sig snabbt etablerade märken i volym i vissa länder. Kombinationen av elbilar och laddhybrider (som inte påverkas av elbilstullarna) gör att BYD kan erbjuda en bred portfölj och anpassa sig efter olika marknaders behov.



Teknik före tradition
BYD kallar sig själva teknikbaserade och innovationsdrivna. Under 2023 investerade företaget motsvarande 53,4 miljarder kronor, i forskning och utveckling, och har över 120 000 personer anställda inom R&D, fler än någon annan biltillverkare i världen.
Genom att utveckla alla centrala komponenter själva, från motorer och styrsystem till halvledare, har BYD full kontroll över hela produktionskedjan. Det gör att företaget snabbt kan införa nya tekniska lösningar som annars hade tagit åratal.
En av de mest uppmärksammade är den så kallade e-Platform 3.0 EVO, ett 12-i-1-system som integrerar bilens elektriska drivlina i en enda enhet. Den höghastighetsmotor som används snurrar upp till 23 000 varv per minut, snabbast i världen bland serietillverkade elbilar, något som gör bilarna mer effektiva och responsiva.
– Vi bygger bilar med samma noggrannhet som vi bygger kretskort, säger Li.
På plats i Zhengzhou fick vi besöka BYD:s ”museum”, vilket snarare var en utställning om bilens historia – en Benz Patent Motorwagen från 1886 fanns på plats – men där BYD visade upp hur mycket krut kineserna faktiskt lägger på utveckling.
Kinesiska tillverkare har en annan approach till utveckling än exempelvis amerikanska eller europeiska. Ett exempel är hur snabbt kineserna utvecklar sina bilar för att i sin tur låta kunderna agera betatestare, lyssna på feedback, och därefter uppdatera bilarna trådlöst med tidens gång.
Västerländska tillverkare satsar i stället på att leverera helt färdigutvecklade bilar till kunderna, en filosofi som BYD verkar ha anammat mer på sistone. De pratar mycket om just utveckling och även om dagens modellutbud saknar en gnutta raffinemang och känslan av att vara helt färdigutvecklad går utvecklingen i rasande fart.

Batteriet som förändrade allt
BYD är världens största tillverkare av litiumjärnfosfatbatterier, en teknik som ligger bakom företagets stora genombrott: Blade Battery. Batteriet, som lanserades 2020, använder litiumjärnfosfat (LFP) i stället för kobolt och erbjuder mycket högre säkerhet, hållbarhet och livslängd.
– Säkerhet är grunden i allt vi gör. Vi vill att människor ska känna sig trygga i varje situation, säger Li.
Blade Battery används i flera modeller som Tang, Han, Atto 3, Dolphin, Seal och Seal U. Tillsammans med företagets CTB-teknik (Cell To Body), där batteriet är en bärande del av bilens struktur, ger det både längre räckvidd och ökad stabilitet.
Denna strategi ger BYD full kontroll över kvalitet, kostnader och innovationstakt. Som BYD:s grundare Wang Chuanfu påpekat är batteriet en av de dyraste delarna i en elbil, upp till 40 procent av kostnaden, och genom att behärska batteritekniken internt får BYD ett tydligt övertag.

En annan inställning till premium
När många tänker på premiumbilar handlar det om läder, krom och emblem. BYD har en annan inställning.
– Premium handlar inte längre om material. Det handlar om tystnad, trygghet och intelligens, säger Li. Det rör sig om en annorlunda syn på lyx är även något som inte nödvändigtvis lirar med det europeiska synsättet.
Bilarna kan parkera sig själva, styras med mobiltelefon och har röststyrning som låter föraren beställa kaffe eller navigera till nästa möte, vilket i sig inte är unikt för just BYD. – Våra bilar ska kännas som en vän, inte som en maskin.
Just det mantrat, att kunderna kör en BYD och inte bara en bil, är något som var en tydlig röd tråd genom vår resa till Zhengzhou. Kruxet är att kinesiska bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet saknar känsla, något som i hög utsträckning grundar sig i en avsaknad av arv för kineserna.

Visionen framåt
Medan många europeiska tillverkare har tillverkat bilar och byggt sig ett arv i över 100 års tid kom BYD:s första bil 2005. I blixtrande fart har de etablerat sig som en spelare att räkna med på den globala marknaden.
BYD:s resa är långt ifrån över. I dag säljer företaget bilar i över 70 länder och är topp tio globalt vad gäller försäljning. Märket backas av kinesiska staten genom omfattande statliga subventioner, statliga investeringsfonder och ingår i långsiktiga strategier för Kina vad gäller att bli globalt konkurrenskraftiga.
Med plattan i mattan i form av utbyggnad av fabriker, infrastruktur och säljpunkter har BYD onekligen en långsiktig plan för den europeiska marknaden. Kineserna satsar stenhårt och det ser mer lovande ut än någonsin.
Utmaningarna är i form av politisk känslighet, otroligt tuffa konkurrenter och en oförmåga att anpassa sig till europeiska värderingar. En styrka är onekligen en till synes oändlig mängd resurser.
Stella Li fortsätter:
– Vår vision är enkel: att hjälpa världen att kyla ned jorden med en grad. Varje elbil vi bygger är ett steg dit.
Hon avslutar med ett leende.
– BYD står för Build Your Dreams. För oss handlar det inte bara om att bygga bilar. Det handlar om att bygga framtiden.
Även om det låter som företagsfloskler visar det att BYD är här för att stanna. Vårt besök till Zhengzhou bidrog till både frågetecken och svar, men kineserna gör samma resa som sina asiatiska branschkollegor. Skillnaden är bara att det går i ljusets hastighet.




