Det rapporterar Automotive News.
Samtidigt finns några oväntade ljusglimtar som ger en mer nyanserad bild av läget för elbilsjätten.
Tesla har haft ett tufft 2025 i Europa och november blev ännu en dyster månad. Färska registreringssiffror från flera stora marknader visar att den amerikanska elbilsjättens försäljning fortsätter att falla, även efter lanseringen av en uppdaterad och billigare variant av Model Y.
Mycket tyder på att konkurrensen hårdnar och att Tesla inte längre är det självklara elbilsvalet för europeiska konsumenter.
Registreringarna rasar på viktiga marknader
Sverige, Danmark, Frankrike, Nederländerna, Portugal och Spanien har alla sett kraftiga minskningar. Frankrike noterade ett fall på 58 procent i november jämfört med samma månad förra året, medan Sverige landade på ett tapp på 59 procent.
I Portugal föll siffrorna med 47 procent och i Spanien med 9 procent. Det är en tydlig signal om att Tesla inte längre växer av egen kraft i Europa, trots att elbilsmarknaden som helhet fortsätter utvecklas.
Norge bryter trenden
Ett land går dock mot strömmen och det är grannlandet Norge. Det rör sig om Teslas starkaste marknad i regionen och världens mest elektrifierade land, som noterade nästan tredubbla registreringar jämfört med november förra året. Med 6 215 nya bilar under månaden slog märket till och med landets årsrekord redan innan december hade startat.
Även Italien bjöd på en positiv notering med en ökning på 58 procent, även om Tesla fortfarande ligger minus totalt sett för året.
Det är ett mönster som visar att Teslas dragningskraft varierar kraftigt beroende på marknad, där utpräglade elbilsnationer som Norge fortfarande ser märket som ett givet alternativ och där Tesla-skammen uppenbarligen är obefintlig. Med det sagt rasar Tesla i både Sverige och Danmark, även de två starka elbilsmarknader.
Tesla tappar marknadsandelar
Mellan januari och oktober sjönk Teslas marknadsandel i Europa från 2,4 procent till 1,6 procent jämföra med fjolåret. Det är en ett rejält kliv ner för ett märke som bara två år sedan hade en modell som blev både Europas och världens mest sålda bil i form av Model Y.
Minskningen började i slutet av förra året efter att Elon Musk tagit en mer politisk roll, något som gav upphov till protester och negativ publicitet i flera EU-länder. Även om han numera har tonat ned sina politiska förfaranden har försäljningen inte återhämtat sig.
Konkurrensen hårdnar
Många analytiker menar att problemet inte enbart ligger hos Tesla. Europa har blivit en betydligt mer konkurrenskraftig marknad för elbilar, inte minst till följd av kinesiska utmanare som BYD. Till skillnad från Tesla erbjuder BYD både elbilar och hybrider, vilket passar en köptrend där fler konsumenter söker flexibilitet snarare än full elektrifiering.
I november satte BYD rekord i flera länder, bland annat i Italien och Spanien. Det sker samtidigt som allt fler europeiska bilköpare väljer full- eller laddhybrider framför renodlade elbilar.
Model Y tappar kraftigt
Tesla Model Y har blivit synonym med märkets europeiska framgång. Men i november föll även denna storsäljare kraftigt i flera länder.
Siffrorna visar minskningar på 67 procent i Sverige, 62 procent i Nederländerna, 55 procent i Portugal, 44 procent i Italien och hela 74 procent i Danmark. Enda undantaget är Norge där Model Y ökade med 19 procent.
Tesla har försökt locka tillbaka köpare med en billigare version av Model Y som börjar på omkring en halv miljon kronor i Sverige. Men endast ett fåtal exemplar levererades innan månadsskiftet.
Konsumenterna tvekar
Rykande färsk data från analysföretaget Escalent visar att 38 procent av bilköpare i Europas fem största marknader anser att Teslas nyhetens behag har bleknat. Många uppger att konkurrerande märken nu upplevs mer tilltalande när det gäller design, kvalitetskänsla och emotionellt värde.
Det är en tydlig varningssignal för ett märke som under lång tid levt på att vara först, snabbast och mest innovativt.
Vad händer nu?
För Tesla väntar en utmanande vinter. Modellerna behöver uppdateras, konkurrensen är starkare än någonsin och konsumenternas förtroende sviktar. Samtidigt visar framgångarna i Norge att marknaden inte har vänt Tesla ryggen helt.
Men för att återta sin position i Europa krävs mer än en ny version av Model Y. Det krävs en tydligare produktstrategi, bredare modellutbud och kanske framför allt en mindre polariserad framtoning från Elon Musk.



