Elbilar har blivit väldigt populära på flera nordiska marknader, men i stor del av Europa är mottagandet mer avvaktande. Då är den elektrifierade mellanvägen i form av laddhybridbilar är mer framkomlig, och det konceptet hakar Audi på. Hos Audi är planen att en hel rad modeller med laddhybriddrivlinor ska lanseras under de kommande åren, där A5 blir en av de första. Efterträdaren till Audi A4, som trots kortvarig förvirring fortfarande ska heta A5, har just presenterats med ett 20,7 kWh batteri, 110 kilometers elektrisk räckvidd och upp till 360 hästkrafter.

Ny plattform, mer ström
Den nya och breda familjeplattformen som Audi A5 byggs på kallas PPC (Premium Platform Combustion). Det är en tekniskt avancerad vidareutveckling av den tidigare MLB Evo-plattformen, som föregående A4 byggdes på tillsammans med allt från Audi A8 till Porsche Macan. Nya Audi A5 delar PPC med både nya Audi A6 och Q5, som senare lanseras med motsvarande E-Hybrid-drivlina. Det handlar närmare bestämt om ett 20,7 kWh batteri som matar en elmotor som är integrerad i automatlådan.
Elmotorn levererar 140 hästkrafter för en sammanlagd systemeffekt på antingen 295 eller 360 hästkrafter i samspel med en 2-liters fyrcylindrig TFSI-bensinmotor. Accelerationen från 0 till 100 km/h sker på respektive 5,9 och 5,1 sekunder för de två varianterna. Båda med Quattro fyrhjulsdrift. Viktigare är dock att räckvidden nu är hela 110 kilometer, samt att batteriet kan laddas med trefas upp till 11 kW. Det begränsar laddningstiden från 0 till 100 procent till 2,5 timmar under rätt förutsättningar.

Jämför man med en elektrifierad modell från den numera avvecklade MLB Evo-plattformen, ser man att batterikapaciteten har ökat med nästan 50 procent. Audi A6 TFSIe hade ett 14,4 kWh batteri och kunde nå en räckvidd på 66 kilometer. Det enda direkt negativa med den nya E-Hybrid-drivlinan är att batteriet tar upp en hel del plats i bagageutrymmet. I Audi A5 Avant minskar bagageutrymmet med 115 liter från 476 till 361 liter. Sedan-versionen lämnas med 331 liter – mindre än en VW Polo. Den officiella lanseringen av Audi A5 E-Hybrid Quattro som både Sedan och Avant är planerad till april.