Det tog dessutom två år mindre än vad det gjorde för 240 att nå samma nivå.
En modern folkbil
Sedan lanseringen 2008 har XC60 blivit något av en svensk folkbil. Den tilltalar ett brett spann av konsumenter som värdesätter säkerhet, komfort och skandinavisk design, något som även gäller på andra marknader.
Modellen blev också Volvos första globalt tillverkade bil när produktionen utökades till Kina 2014. Sedan dess har XC60 sålts i genomsnitt över 158 000 gånger per år vilket motsvarar omkring 435 bilar om dagen.
2018 utsågs modellen till World Car of the Year och i fjol var XC60 Europas mest sålda laddhybrid.
Uppdaterad för framtiden
Inför modellår 2026 har XC60 genomgått en större uppdatering. Designen är modernare, interiören har fått ett lyft med ny klädsel och infotainmentsystemet är mer responsivt. En ny pekskärm på 11,2 tum gör att användarupplevelsen känns lika påkostad som bilens köregenskaper.
I Sverige erbjuds Volvo XC60 numera endast som laddhybrid, antingen som T6 AWD med 350 hästkrafter och en 0-till-100-tid på 5,7 sekunder och en elektrisk räckvidd på upp till 82 kilometer.
Man kan även uppgradera till T8 AWD som bjuder på 455 hästkrafter, en 0-till-100-tid på 4,9 sekunder och en elektrisk räckvidd på upp till 75 kilometer.

En ny generation trygghet
Volvo 240 satte redan 1974 en standard för hur säker en personbil kunde vara. Den hade deformationszoner, förstärkt kupé och var tidig med sidokollisionsskydd. Den introducerade också bälteskudden för barn vilket var en världsunik nyhet.
I dag är det XC60 som leder utvecklingen enligt Volvo. System som City Safety och Oncoming Lane Mitigation hjälper till att undvika kollisioner och hålla bilen i rätt fil. Tekniken bygger vidare på samma säkerhetsfilosofi som gjorde 240 till ett namn man litade på.
Volvos laddhybrider används dessutom i genomsnitt nästan hälften av tiden på ren el, enligt märkets egna siffror. Laddhybrider ger mer flexibilitet än elbilar då det kan köras på bensin om behovet så faller in, något svenska konsumenter uppskattar enligt den senaste statistiken.

Från 240 till XC60 – ett generationsskifte
Volvo 240 var länge den givna familjebilen. Den byggdes i totalt 2 685 171 exemplar mellan 1974 och 1993 och blev en symbol för säkerhet och pålitlighet.
Den tillverkades i Göteborg, Kalmar och Gent och den sista bilen rullade ut från Torslandafabriken den 5 maj 1993.
XC60 har idag blivit ett självklart val för många, varför Volvo valt att utöka modellens livslängd. Många som växte upp i en 240 väljer nu en XC60 till sin egen familj. Modellen har blivit en hörnsten i Volvos sortiment och är en symbol för hur kundernas behov har förändrats från kombi till suv, något som speglas i hela branschen.



