Volvo-V70-03
Köpa & sälja bil
30 juli 2025

Volvo V70 Kinetic, Momentum och Summum – vilken utrustningsnivå passar dig?

Volvo V70 av tredje generationen (modellår 2007–2016) är en svensk favorit: en trygg kombi som för många är lika självklar som fredagsmys. Men alla V70 är inte likadana och de erbjuds i olika utrustningsnivåer som kan förbrylla blivande köpare.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Kinetic, Momentum och Summum heter nivåerna, och de påverkar både komfort, teknik, utseende och vardagsnytta. 

Här går vi igenom skillnaderna så du vet vilken Volvo V70 av den tredje generationen du ska välja. 

Komfort och inredning – vad får du för pengarna?

Kinetic

Redan Kinetic-versionen skäms inte när det gäller komfort. Trots att det är instegsnivån får du sådant som elektronisk klimatanläggning (ECC) och farthållare, plus små lyxdetaljer som läderklädd ratt och växelspaksknopp. 

Kinetic har tygklädsel på stolarna och manuell stolsjustering, men stolarna är samma sköna Volvo-fåtöljer i grunden.

En kul detalj är att baksätet i många Kinetic-bilar till och med har en tillsatsvärmare som utrustning vilket är perfekt för frusna barn på vintermorgnar (dock utgick baksätesvärmen om man valde integrerade bälteskuddar). Med andra ord: basnivån har det nödvändigaste för att familjen ska åka bekvämt.

Volvo-V70-07
Interiören i V70 kan fås i en rad olika utföranden. (Foto: Volvo Cars)
Volvo-V70-06
Det kan bli ordentligt lyxigt i en V70. (Foto: Volvo Cars)

Momentum

Steget upp, Momentum, ger snäppet mer ombonad känsla. Här är sätena klädda i en kombination av tyg och läder (Volvo kallade detta för “Vittinge”, delskinn), vilket både ser och känns lite lyxigare. 

Klimatanläggning och värme finns förstås kvar, och på förarplatsen kan det förekomma viss elektrisk justering (beroende på årsmodell). I praktiken innebär Momentum att kupén får en mer påkostad touch i form av halvskinnstolar som är mjukare att både sitta och titta på, samt aluminiumdekorer istället för enklare plast på instrumentpanelen. 

Summum

Högst upp finner vi Summum, det “lyxigaste” alternativet som tredje generationen V70 erbjöds med. Stolarna är i helläderutförande och förarstolen är elmanövrerad med minne. Minnesfunktionen kommer att uppskattas av dig som delar bilen med din partner; ett knapptryck och stolen (samt ytterbackspeglarna) hittar tillbaka till ditt favoritläge. 

Summum bjuder även på en automatiskt avbländbar innerbackspegel som skonar dig från bländande strålkastare från bakomvarande trafik. Sammantaget är komfortnivån i Summum hög och erbjuds med lyxigare material överallt, med möjlighet att justera allt med ett knapptryck och en allmänt mer ombonad interiör.

Volvo-V70-01
Volvo V70 finns i bestämt eleganta skepnader. (Foto: Volvo Cars)

Teknik och utrustning – innovationer och finesser

Kinetic

När det gäller teknik märks utrustningsnivåerna tydligt. Kinetic ger dig de grundläggande men viktigaste tekniska funktionerna. Säkerhetssystemen är desamma i alla nivåer (Volvo slarvar inte med säkerheten utan antisladd, krockgardiner och energiabsorberande ryggstöd är standard i hela modellprogrammet). 

Men Kinetic får nöja sig med mer basal teknik i vardagen: strålkastarna är vanliga halogenlampor och ljudanläggningen är av enklare snitt (Volvos Performance-stereo var standard, vilket en del audiofiler kan tycka är mediokert ljudmässigt). Inga konstigheter, allt funkar men det är teknik utan extra lullull.

Momentum

Momentum-nivån lyfter tekniken ett steg. Här ingår bi-xenon-strålkastare som lyser upp mörka landsvägar betydligt bättre än halogen. Även regnsensor tillkommer, så vindrutetorkarna automatiskt sköter sig när himlen öppnar sig vilket är en bekvämlighet du snabbt vänjer dig vid i det svenska höstvädret. Volvo Guard larm är inbyggt för ökad säkerhet. 

Även stereoanläggningen brukar vara uppgraderad ett snäpp (Volvo High Performance-ljud fanns ofta som del av Momentum-paketet eller som populärt tillval). Med andra ord ger Momentum ger en välavvägd dos modern teknik för den som vill ha mycket bil för pengarna.

Summum

Topputrustade Summum är för teknikälskaren som vill ha allt i sin V70. Här ingår i princip alla elektriska bekvämligheter Volvo kunde erbjuda när det begav sig. Förutom de redan nämnda xenonljusen och sensorerna från Momentum får du i Summum även finesser som elinfällbara ytterbackspeglar med markbelysning (de lyser upp marken intill bilen och kan vika in speglarna med en knapptryckning) samt automatisk tiltfunktion på passagerarspegeln när du lägger i backen vilket är perfekt för att inte skrapa fälgarna mot trottoarkanten. 

Ljudanläggningen är också premium: Summum kom utrustad med Volvos High Performance-stereo med CD-växlare med plats för sex skivor som standard, vilket ljudkvaliteten är ett kvitto på. Kort sagt, Summum är nivån där Volvo stoppade in det mesta: läder, elstolar, premium-ljud, bättre ljus och smarta speglar. 

Volvo-V70-11
Oavsett variant erbjuder V70 rikligt med utrymme. (Foto: Volvo Cars)
Volvo-V70-13
Villa, vovve, Volvo, vagga, och så vidare. (Foto: Volvo Cars)

Utseende – synliga skillnader ute och inne

Interiören avslöjar ofta direkt vilken utrustningsnivå en V70 har. Kinetic-bilarna har oftast en enklare, funktionell kupé med tygsäten och relativt sparsmakad dekor (t.ex. mörk plast eller basdekor). Momentum lägger till lite mer stil genom att använda aluminiumlister och detaljer, samt delskinn på stolarna och bilen får ett mer påkostat intryck utan att vara vräkig. 

I Summum hittar man fullskinn på sätena och ibland även trä- eller metallpaneler som höjer premiumkänslan. Summum-interiören kan kännas som en lyxigare lounge, speciellt i exemplar med ljus läderinredning och träpaneler.

Utvändigt känner ett tränat öga också igen nivåerna. Kinetic-versionen är den mest nedtonade: den kan ha svarta olackade lister och enklare fälgar. Faktum är att Momentum-paketet innebar att de svarta plastskydden på trösklar och stötfångarnas nederdel lackades i karossens färg vilket är varför en Momentum/Summum ser mer “helgjuten” ut i lacken, medan en Kinetic har en liten dos rå, funktionell plast runt nederdelen. 

Momentum fick också standardmonterade dimljus fram, vilket Kinetic inte alltid hade. Tittar man på hjulen hade Kinetic ofta 16-tums aluminiumfälgar (beroende på motor), medan Summum kom med större 17-tums fälgar i mer elegant design. Summum har även kromade eller silverfärgade detaljer utvändigt: till exempel takrails i silver istället för svarta på de lägre nivåerna, och ofta kromlister kring sidorutor eller grill som ger ett exklusivare intryck. 

En Summum skiner alltså upp lite extra, bokstavligen. Man kan säga att Momentum ser ut som en välklädd vardagsbil, medan Summum är festklädd i kostym. Kinetic å sin sida är mer “jeans och t-shirt” vilket innebär praktisk och okomplicerad i stilen.

Volvo-V70-09
V70 kan fås utan takräcken. (Foto: Volvo Cars)
Volvo-V70-08
Det finns en V70 som passar alla. (Foto: Volvo Cars)

Begagnatmarknaden – påverkar utrustningsnivån pris och efterfrågan?

När dessa V70 var nya skilde det åtskilliga tusenlappar mellan en Kinetic och en Summum. Men hur ser det ut i begagnathallen idag? Generellt följer utrustningsnivån med i andrahandsvärdet: en V70 Summum brukar ligga högre i pris än en motsvarande Kinetic, tack vare den eftertraktade extrautrustningen. 

Många svenska begköpare söker en välutrustad bil vilket i fallet V70 innebär läder, xenon och parkeringssensorer är attribut man är på jakt efter i sina Blocket-annonser. Det innebär att Summum-bilar kan vara enklare att sälja och dra fler spekulanter, men de kostar också lite mer att köpa. Samtidigt är prisskillnaden på äldre bilar ofta mindre än när de var nya, så du kan få mycket lyx för en rimlig peng genom att välja en begagnad Summum.

För Momentum-nivån ser man ofta ett gott mellanting även på begagnatmarknaden. Många köpare vet att Momentum innehåller “det man oftast vill ha” vilket gör att dessa bilar brukar anses prisvärda och relativt lätta att sälja vidare. 

En V70 Momentum är attraktiv för familjer som vill ha bekvämligheter (som sensorer och bra ljus) men kanske inte behöver allt lullull. Som Vi Bilägare uttrycker det: “Momentum är nästa nivå och brukar vara ett bra val för den som vill få mycket bil för pengarna”. Det citatet gäller visserligen nya bilar, men andemeningen lever kvar även i begagnatförsäljningen.

Kinetic-versionerna är ofta de billigaste begagnade V70-alternativen. Det beror inte på att de är sämre bilar utan tvärtom kan enkelheten locka köpare som vill ha en robust bil utan onödiga detaljer. Men många Kinetic på marknaden kan ha varit tjänstebilar eller företagsflottor (namnet Kinetic motsvarade tidigare “Business”), vilket kan innebära att de gått fler mil och kanske har ett något enklare utförande. 

På plussidan: lägre pris, färre saker som kan vara utslitna (inga spruckna lädersäten, ingen trasig stolmotor) och ändå Volvos säkerhet och grundkomfort. Om du inte bryr dig om onödigt lullull har Kinetic allt det du behöver, resten är bara lyx och som en ägare kommenterade: “Har en Volvo Kinetic från 2010 och det fungerar alldeles utmärkt än idag”.

Sammanfattningsvis påverkar utrustningsnivån begagnatvärdet genom att styra utbud och efterfrågan. Summum är eftertraktad för sin utrustning men kostar mer, Momentum anses som ett smart val med balans mellan pris och utrustning, och Kinetic är budgetvänlig och tilltalar pragmatikern.

Volvo-V70-05
V70 Kinetic är instegsmodellen. (Foto: Volvo Cars)

R-Design eller inte?

R-Design-paketet för tredje generationens Volvo V70 (2007–2016) var ingen egen utrustningsnivå utan ett sportigt tillvalspaket som kunde kombineras med Kinetic, Momentum eller Summum. Paketet gav V70 en sportigare look och en rad unika exteriöra detaljer som backspegelkåpor och grill i "silk metal"-finish, kromade avgasrör samt specialdesignade 18-tumsfälgar. 

Invändigt märktes svarta sportstolar i läder med ljusa inslag ("Ceramic Light"), en sportratt och växelspak i perforerat läder med R-Design-emblem samt aluminiumdetaljer och sportpedaler. Dessutom ingick ett sänkt sportchassi med styvare fjädring och krängningshämmare för skarpare väghållning, vilket tillsammans med de större hjulen bidrog till en sportigare känsa, men sämre komfort.

Volvo-V70-12
R-Design är Volvo-språk för "sportig". (Foto: Volvo Cars)

Med eller utan stövlar?

Volvo XC70 (modellår 2007 till 2016) är i princip en V70 på styltor, ett äventyrslystet syskon med extra markfrigång och terrängsmink. Under ytan är utrustningsnivåerna snudd på identiska med V70.

Kinetic är instegsmodellen (snålast utrustad men tålig som gummistövlar), Momentum mellanmjölksvarianten med lagom lyx och Summum flaggskeppet som slänger in allt utom möjligtvis en flott silverbricka.

Kort sagt erbjuder XC70 samma smörgåsbord av prylar som V70, men i en mer äventyrlig förpackning. Dessutom fick de fyrhjulsdrivna exemplaren av XC70 en leksak som V70 aldrig såg röken av: Hill Descent Control för självsäkra nedfarter i branta backar.

Volvo-XC70
XC70 är en V70 i stövlar. (Foto: Volvo Cars)

Sammanfattning – vilken V70 ska du välja?

Att välja utrustningsnivå handlar om att balansera behov och budget. Alla Volvo V70 har grunden: säker, rymlig och komfortabel. Men detaljerna skiljer dem åt. Här är en snabb översikt:

  • Kinetic: Basnivån som innehåller det nödvändigaste som klimatanläggning, farthållare och bekväma tygsäten. Ingen extravagans, men färre saker som kan krångla. Perfekt för dig som vill ha en pålitlig kombi utan att betala för lullull. Lägre pris både som ny och begagnad, men ändå samma praktiska användbarhet som dyrare versioner.

  • Momentum: Mellannivån som bygger på Kinetic och adderar populär utrustning och extra komfort. bi-xenon-strålkastare, regnsensor, parkeringssensorer bak och delskinn-interiör ingår ofta. Ger mycket bil för pengarna och riktar sig till köparen som vill ha lite mer premiumkänsla och teknik i vardagen utan att det seglar iväg rent prismässigt. Begagnat är det ett eftertraktat val då många anser den ha “allt man behöver”.

  • Summum: Topputrustningen för den som vill ha maximal lyx och full utrustning. Skinnklädsel, elstol med minne, premium-ljudsystem, fällbara speglar, auto-avbländningsbar backspegel. Summum bjuder på högsta komfort och en exklusiv look (silverrails, större fälgar, ev. mer krom). Passar dig som gärna betalar lite extra för att få bilen fullsmetad. På begagnatmarknaden kostar Summum mer men ger också en V70 som sticker ut med sin lyx och kan kännas nyare än den är tack vare all utrustning.

Det finns ingen “dålig” V70 utan det beror på vad du värdesätter. Är du ute efter en prisvärd familjefraktare utan onödiga krusiduller kan en Kinetic göra jobbet galant. Vill du ha en välavvägd kombi med många bekvämligheter är Momentum ett tryggt val. Summum passar fint om du vill ha allt och lite till.

Oavsett vad du väljer får du en äkta svensk kombi-ikon, redo att lastas med ungar, labrador, IKEA-lådor och allt däremellan i antingen Kinetic-, Momentum- eller Summum-utförande. Lycka till med ditt köp!

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant