Golf-eller-Polo
Köpa & sälja bil
29 juli 2025

Bilduellen: Volkswagen Golf vs Volkswagen Polo – vilken ger mest för pengarna?

Volkswagen Golf och Volkswagen Polo, två syskon i Volkswagen-familjen som båda flockas i begagnathallarna på Blocket. Den ene är storebror: en av Sveriges mest sålda bilar genom tiderna, medan den andre är lillebror: en nätt småbil som charmat många. 

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Men när pengarna räknas, vilken av dem ger dig mest bil för slantarna? Här tar vi en lättsam duell mellan Golf och Polo, där vi jämför priser, storlek, motoralternativ, utrustning, det vill säga allt som avgör vilken begagnad Volkswagen som är bästa kapet för dig.

Prisbild och utbud på Blocket

Tittar vi på Blocket-annonserna märks att båda modellerna är populära. Golfen är en storsäljare med ett stort utbud av begagnade exemplar att välja bland, medan Polon är ett omtyckt val bland småbilar tack vare sin höga kvalitet och sina låga driftkostnader.

Prismässigt lägger sig dock Polon generellt lägre. Äldsta exemplaren av Polo kan hittas för så lite som några tusenlappar. Närmare bestämt mellan 10 och 20 000 kronor för de mest slitna (och fungerande) veteranerna medan de nyaste välutrustade Polo-bilarna landar runt 190 000 kronor som högst. 

Golfen spänner över ett bredare spektrum: en enklare begagnad Golf av nyare generation kan börja runt 69 000 kr för det billigaste alternativet, medan de senaste årsmodellerna med topputrustning (GTI, R eller GTE) kan kosta upp mot 300 000 kronor. Med andra ord får du oftast en nyare Polo för samma pengar som en äldre Golf.

Har du till exempel runt 100 000 kronor i budget kan du välja på en relativt modern Polo med få mil, eller en några år äldre Golf med kanske mer utrustning och utrymme, ett klassiskt val mellan färre mil vs mer bil för pengarna.

Storlek och utrymme – liten vs lagom stor

Storleksmässigt märks syskonskapet, men också tydliga skillnader. Golfen tillhör kompaktklassen (C-segmentet) och Polon småbilsklassen (B-segmentet). I praktiken innebär det att Golf är märkbart större invändigt. Baksätet i Golf rymmer vuxna hyfsat bekvämt även på långfärd, medan Polon är mer begränsad vad gäller både knä- och axelutrymme, särskilt om framsätet skjutits bak av en långbent förare. 

Bagageutrymmet skiljer dock inte enormt mycket: senaste Golf-generationen sväljer cirka 380 liter mot Polons dryga 350 liter, motsvarande ett par matkassar extra. Behöver du mer lastutrymme finns Golf Sportscombi (Variant på Volkswagen-språk eller kombi på svenska) som alternativ, något Polo saknat sedan 1999. En Polo-ägare som försöker få med barnvagn, hundbur och fyra resväskor får antingen trolla med Tetris-talanger eller ringa storebror Golf för assistans. 

Å andra sidan: Polon är kortare och smidigare, lättare att fickparkera på trånga gator och kan vända på en femöring. Om du bor i stan med begränsade parkeringsytor kan lillebrorsans nätthet vara bestämt smidig.

Golf-eller-Polo-2
Golf erbjuds exempelvis i kombi-format. (Foto: Volkswagen)

Motoralternativ och prestanda

Under huven avslöjas ytterligare skillnader i karaktär. Polo-modellerna fokuserar på små, bränslesnåla motorer, ofta tre- eller fyrcylindriga bensinare runt 1,0–1,4 liter som ger kring 60–95 hk i vanliga versioner. Det finns också Polo diesel (t.ex. 1,6 TDI) för den som pendlar långt. 

För fartdårarna har Polo en GTI-variant (i nyare generation runt 200 hk) som ger oväntat mycket klös i den lilla bilen, men de är relativt sällsynta begagnade. Golfen erbjuder ett bredare spektrum av motorer: allt från snåla 1,0 TSI trecylindriga motorer (delade med Polo i nyare årsmodeller) upp till de klassiska turbofyra-motorerna på 1,4–2,0 liter. 

En vanlig Golf för gemene man kanske har kring 110–150 hk, men i andra änden av skalan finns Golf GTI och Golf R med runt 245 respektive 300+ hk för prestandajägarna. Dessutom har Golfen funnits som laddhybrid (Golf GTE) och eldriven e-Golf för den miljömedvetne, något Polo inte erbjudits som. En begagnad e-Golf blir allt mer tilltalande.

Båda modellerna förekommer med manuell eller automatväxellåda på begagnatmarknaden, så där handlar det mest om personlig preferens. Sammanfattningsvis: Polo = enklare motoralternativ, Golf = fler val och högre topprestanda om plånboken tillåter. 

För vardagsbruk räcker ofta Polos pigga småmotorer långt, men törstar du efter hästkrafter per krona är en äldre Golf GTI svårslagen.

Golf-eller-Polo-1
En av de ovanligaste versionerna av Polo stavas Polo R WRC. (Foto: Volkswagen)

Utrustning och komfort

När det gäller utrustningsnivå och komfort har Golfen ett övertag, vilket inte är förvånande då den är en dyrare bil som ny. En begagnad Golf bjuder ofta på mer premiumkänsla: mjukare material, mer ljudisolering och ibland lyxdetaljer som avancerade infotainmentsystem eller adaptiv farthållare. 

I nyare Golf-generationer hittar du finesser som digital instrumentpanel, adaptiv farthållare, filhållningsassistans och uppkopplade tjänster som konkurrerar med betydligt dyrare bilar. Polo har historiskt haft ett enklare upplägg: i äldre Polos var luftkonditionering manuellt rattad och farthållare obefintlig i basversionerna. 

Med åren har Polo även blivit mer välutrustad. Den senaste generationen Polo (från 2017 och framåt) fick sig ett tekniklyft med tillval som digital cockpit, Apple CarPlay-/Android Auto-stöd och moderna säkerhetssystem. 

Vanliga utrustningsnivåer i Polo heter Trendline, Comfortline, Highline med stigande grad av lull-lull. En Highline-Polo kan faktiskt ha det mesta som gemene förare behöver: exempelvis klimatanläggning, parkeringssensorer, sätesvärme och en hygglig stereo. 

Komforten då? Jo, Golfen är generellt mer komfortabel på långresa, den känns stadigare, vilket ger mindre vägljud och stabil gång i motorvägsfart. Polo å sin sida har en något fastare och enklare fjädring vilket innebär at den kan bli lite stötigare på dålig väg men är absolut bekväm för sin storlek. 

Båda bilarna bär på det där typiskt Volkswagen-solida i sitt DNA vilket innebär bra ergonomi, logiska reglage och en känsla av kvalitetsbygge. Golfens rykte för hög kvalitet och pålitlighet är välförtjänt, men även Polon har visat sig driftsäker med låg ägandekostnad över lag.

I praktiken kan servicekostnader, försäkring och skatt bli något lägre för Polo tack vare enklare teknik och mindre motor, så på lång sikt kan lillebror spara dig en slant till.

Golf-eller-Polo-4
Volkswagen Polo lanserades 1975. (Foto: Volkswagen)

Körkänsla – pendling eller allround?

Hur känns de att köra? Här spelar storlek och vikt in tydligt. Polo är lätt, liten och trivs ypperligt i stadsmiljö. Den har bra vändradie, lätt att placera i trafiken och hyfsat pigg från rödljusen (särskilt med turbomotor). 

Att smita in i en trång p-ruta går ofta lekande lätt där Polon är som en terrier: rask och orädd i citydjungeln. På motorväg kan den däremot kännas lite mer nervös än sin storebror. Golfen har en tyngre, mer planterad känsla, som en stadig schäfer som lunkar på oavsett underlag. I högre farter är Golfen stabilare och tystare, vilket ger trygghet på långfärd. 

I kurvor uppvisar Golf fin balans och styrkänsla, medan Polo är lättstyrd men inte riktigt lika kommunikativ i högre farter. För vanlig pendling och vardagskörning är båda enkla och harmoniska att hantera, koppling, styrning och växellåda (om manuell) är förutsägbara och förlåtande. Skillnaden är att Golfen ger lite mer vuxen bilkänsla och lugn, Polon lite mer go-kart-känsla i det att den är mindre filtrerad från vägen. 

Bränsleförbrukningen går hand i hand med storleken: Polon drar mindre bränsle, Golfen något mer men vid liknande motoralternativ är skillnaden oftast marginell. Båda är hyfsat snåla i modern tappning.

En Golf GTI på kurvig väg är leendet garanterat, och även en Polo GTI kan överraska många större bilar. Men i de mer alldagliga versionerna handlar körkänslan mest om komfort och smidighet, där ingen av dem gör dig besviken.

Golf-eller-Polo-3
Golf erbjuds som cabriolet om man vill känna vinden i håret. (Foto: Volkswagen)

Slutsummering – vilken är bästa köpet?

Så, vilken modell ger mest för pengarna? Som i många dueller finns inget absolut facit, det beror helt enkelt på vad du värdesätter mest. För dig som behöver mer utrymme, mer komfort och kanske mer kraft per investerad krona kan Golfen ge mest bil för pengarna.

Du får en större bil, ofta med mer utrustning och en mer mogen körupplevelse vilket perfekt för familjen, långresor eller om du bara vill ha känslan av att köra en bil som känns större och mognare.

Å andra sidan, för dig som har tightare budget eller mest kör i stan och vill spara slantar, erbjuder Polon otroligt mycket bilglädje per krona: lägre inköpspris, lägre ägandekostnader och ändå genuin Volkswagen-kvalitet i kompaktformat. Man kan säga att Golfen ger mest plåt för pengarna, medan Polon ser till att du har flest kronor kvar på kontot.

Vårt råd: Är du ute efter en allround-bil som ska fixa både familjens packning och semesterresorna bör du satsa på en begagnad Golf (gärna en med bra historik, då får du en trogen tjänare länge). Är ditt behov en enkel pendlarbil eller första bil där låg kostnad och smidighet är prio, då är en Polo svårslagen i värde. 

I slutänden vinner den bil som bäst matchar dina behov duellen medan vi hade valt Golf för dess mångsidighet. Oavsett om du väljer Golf eller Polo kan du känna dig trygg med att få en kompetent, populär modell som står sig väl på begagnatmarknaden och kanske viktigast av allt: du hittar garanterat många av båda att välja bland på Blocket, redo att ge dig mycket bil för pengarna. Lycka till med biljakten!

Läs mer om: