Nissan-Qashqai-5
Tester & provkörningar
27 augusti 2025

Test: Nya Nissan Qashqai e-POWER – en hybrid som sannerligen imponerar

När Nissan lanserade Leaf för snart femton år sedan var de tidigt ute med elektrifiering. Nu är det Qashqai som står i rampljuset med tredje generationens e-power, ett hybridsystem som skiljer sig från mängden.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Vi tog oss till Spanien för att känna på nyheterna och se vad Nissan har fått till.

Qashqai är något av en favorit i suvsegmentet och har sålts i stora mängder sedan premiären 2007. Den här gången handlar det emellertid inte om en helt ny bil utan bara om ett rejält lyft under skalet.

Nissan-Qashqai-4
Qashqai är en viktig modell för det japanska märket. (Foto: Nissan)
Nissan-Qashqai-3
e-POWER är hybrid på Nissan-språk. (Foto: Nissan)

Så fungerar e-POWER

I stället för att bensinmotorn driver hjulen direkt fungerar den som generator som laddar ett batteri. Det är elmotorn som står för själva drivningen vilket ger känslan av att köra en elbil fast med räckvidden från en förbränningsmotor.

På plats i Barcelona berättar Nissans ingenjörer att systemet numera är 5-i-1 där fem olika komponenter har integrerats till en enhet. Det gör att det blir mer kompakt, tystare och mindre utsatt för vibrationer.

Motorn som fungerar som generator är dessutom ny och ger både högre vridmoment och lägre varvtal. Resultatet är att effekten ökat till 205 hästkrafter upp från tidigare 190.

Nissan-Qashqai-6
Uppdaterade Qashqai e-POWER kommer till Sverige i september. (Foto: Nissan)

Förbättringar som märks

På pappret betyder det lägre förbrukning på 4,5 liter per 100 km, CO2-utsläpp på 102 gram per km och en räckvidd på upp till 120 mil på en tank. 0 till 100 km/h går på 7,6 sekunder och ljudnivån i kupén har sjunkit rejält.

Men det är när man rullar iväg som skillnaden verkligen märks. Nya Qashqai upplevs påtagligt tystare än tidigare framför allt vid jämn motorvägsfart. Accelerationerna är mjuka och linjära precis som i en elbil. Det surr som ibland kan störa i traditionella hybridsystem lyser med sin frånvaro.

Nissan själva menar att Qashqai e-power är bäst i klassen och jämför gärna med Toyota Corolla Cross och Renault Austral. Det är stora ord men efter provkörningen känns det inte helt taget ur luften.

För den som vill ha en smidig suv med låg förbrukning, lång räckvidd och en körkänsla som påminner om en elbil är nya Qashqai ett riktigt intressant alternativ.

Nissan-Qashqai-2
Räckvidden uppges till uppåt 120 mil. (Foto: Nissan)

Nissan Qashqai e-power är en hybrid som imponerar

Det här är fortfarande samma Qashqai som många svenskar redan kör men med ett betydligt mer förfinat hybridsystem. Tredje generationens e-power gör bilen tystare, bekvämare och mer effektiv än tidigare.

De första exemplaren av nya Nissan Qashqai e-POWER når handlare i september 2025.

Nissan Qashqai e-POWER (2025)

Motor: 1,5-liters, I3, hybrid, 205 hästkrafter, 330 newtonmeter Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 7,6 sekunder Toppfart: 170 km/h Vikt: 1 630 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4425/1835/1625 mm Pris: Från 390 300 SEK

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant