reklamation
Äga bil
31 maj 2025

Vad händer om något går sönder? Reklamera bilköp – så gör du

Att köpa bil är ofta omständligt, särskilt om man inte är så van. Men vad händer om något går sönder kort efter köpet? Har du rätt att få hjälp, eller står du där med problemet själv?

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Det beror helt på hur du köpt bilen, från en handlare eller av en privatperson.

Köpt från bilhandlare – starkare skydd

Om du har köpt bilen från en bilhandlare omfattas du av konsumentköplagen. Den säger att du har rätt att reklamera fel på bilen i upp till tre år. Om något visar sig vara fel inom de första två åren utgår man ifrån att det fanns redan när du köpte bilen. Det är alltså upp till handlaren att visa att det inte är ett ursprungligt fel.

Ett fel kan vara något som inte stämmer med vad som utlovats. Om säljaren exempelvis sa att bilen är nyservad men det visar sig att så inte är fallet, då kan du ha rätt att få bilen åtgärdad eller få ett prisavdrag. I vissa fall kan du även ha rätt att lämna tillbaka bilen och få pengarna tillbaka.

Köpt privat – mer ansvar som köpare

Vid köp från en privatperson gäller köplagen, och då ser skyddet annorlunda ut. Du har visserligen rätt att reklamera i upp till två år, men det är du som ska bevisa att felet fanns när bilen bytte ägare. Och det är inte alltid så enkelt.

Ofta skrivs det in i avtalet att bilen säljs i befintligt skick, vilket innebär att du accepterar bilens skick som det är. Men om det finns dolda fel som du rimligen inte kunnat upptäcka och som påverkar användningen av bilen, kan du fortfarande ha rätt att få ersättning. Det gäller till exempel om bilen har ett allvarligt motorfel kort efter köpet som inte borde ha uppstått under normal användning.

Vad räknas som fel

Fel som uppstår på grund av normalt slitage omfattas inte. En begagnad bil får ha viss patina och vissa komponenter som närmar sig slutet av sin livslängd. Men om felet är allvarligt och inte motsvarar vad man kunnat förvänta sig utifrån bilens skick, pris och beskrivning, då kan det räknas som ett fel du kan reklamera.

Så gör du en reklamation

Upptäcker du ett fel ska du kontakta säljaren så snart som möjligt. Beskriv problemet och vad du vill få åtgärdat. Det är alltid bra att göra detta skriftligt. Då har du dokumentation om det skulle bli en tvist.

Har du köpt bilen från en handlare och inte får någon lösning, kan du ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden, som prövar konsumenttvister utan kostnad. Vid privatköp finns inte samma möjlighet, utan då behöver du i värsta fall ta saken till domstol.

Konsumentverket har mycket information som är användbar och har som uppgift att vägleda konsumenten.

Oavsett vilket sätt du köpt bilen på är det viktigt att känna till vilka rättigheter du har och vad som krävs för att kunna använda dem. Då står du bättre rustad om något skulle gå fel.

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant