Just nu (mars/april 2025) har MG en kampanj på MG4. Välj vilken modell du vill, betala 399 900 kr eller 4 595 kr/månad för privatleasing. Det gäller alltså Luxury, Trophy Extended Range samt XPower. Med tanke på att Luxury kostade 369 990 kr innan är det en dålig deal, men för XPower som har kostat 494 990 kr är det en riktigt bra rabatt.
För det är verkligen många hästkrafter och blixtrande effekt för knappt 400 000 kr. Men hästkrafter är inte mycket värda om inte resten av bilen håller måttet. Låt oss ta en närmare titt på vad du annars får för dina pengar i MG4 X Power.



XPower är en variant av MG4. Istället för en enda elmotor finns här två – en på framaxeln och en på bakaxeln – som tillsammans ger 435 hästkrafter. Med bilens tjänstevikt på cirka 1 800 kg ger det en acceleration från 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder. Elmotorn har dessutom fått en elektronisk differential, så kraften kan skickas till det bakhjul som har bäst grepp i asfalten. Förutom alla hästkrafter har XPower fått en hårdare chassisättning med uppgraderade stötdämpare och är 25 procent styvare fjädrar. Styrningen är dessutom skarpare och bromsarna har större dimensioner än hos övriga MG4-modeller. Allt för att bättre hantera den ökade kraften.
Sportig på papperet – men diskret i verkligheten
Visuellt är faktiskt inte någon stor skillnad från en vanlig MG4. Ta bara fälgarna på 18 tum – det är exakt samma storlek som sitter på MG4 Long Range, och de ser ärligt talat lite små ut. Det finns några ränder på sidokjolarna, men själva kjolarna är identiska. Det finns förstås den mattgröna färgen Hunter Green som är exklusiv för XPower, men annars är det inget som skriker att här kommer en pigg halvkombi med över 400 hästkrafter. Och det gäller både utvändigt och invändigt. Ok, vi bör nämna de orange bromsoken också. Men dessa är bara dekor, alltså plåtbitar framför de vanliga bromsoken. Pinsamt …
Kupén är precis som vi känner den från tidigare, förutom aluminiumpedalerna och några röda sömmar längs kanterna på Alcantara-sätena. Och kupén är det ju inget fel på – tvärtom – men man får inte direkt känslan av att sitta i en bil med över 400 hk. Så i bästa fall är MG4 alltså lågmäld i en utsträckning vi sällan har sett hos elbilar hittills. För det råder ingen tvekan om att XPower är riktigt snabb. Med Launch Control aktiverat och en sprint från 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder trycker det till ordentligt i bröstkorgen – men det är också ungefär den enda känslan jag får från XPower. Så om det är rå acceleration för lite pengar du är ute efter, då kan XPower vara något för dig.
Personligen saknar jag mer. Upplevelsen bakom ratten, när du väl testat accelerationen ett par gånger, är ganska tråkig faktiskt. Det finns ingen nerv, inga lockande moment och väldigt lite körkänsla överlag. I kurvor kämpar XPower faktiskt med att tygla sin kraft. Inte ens om du väljer Sport-läget blir det spännande. Det ändrar nämligen inte mycket mer än att gaspedalen blir lite piggare och styrningen tyngre, men aldrig så mycket att bilens karaktär förändras – oavsett vilket körläge du väljer. Däremot klarar den vardagskörningen precis som en vanlig MG4. Komforten är riktigt bra på de ”små” 18-tumshjulen och kupén är väl ljudisolerad, så du är någorlunda klar i huvudet när du kommer fram.




Mycket kraft – men till vilket syfte?
Som sagt finns det ingen anledning överhuvudtaget att betala extra för alla hästkrafterna. Om det inte bokstavligen är acceleration du är ute efter. Och visst, det kan absolut vara kul. Placera dig bredvid, låt oss säga, en sprillans ny Audi RS6 med långt fler hästkrafter – och den kommer inte ha en chans att hänga med ditt elektriska bottendrag. En bit upp i fartregistret …
Men i grund och botten är XPower bara en MG4 med mer kraft. Man kan lätt få intrycket att den är något särskilt eller lyxigare när man läser specifikationerna och ser den gröna färgen – men det är den inte. Det är mycket mer logiskt att välja en helt vanlig MG4 Trophy Long Range. Då får du dessutom 135 km längre räckvidd – för det något som XPower är så är det törstig på elektroner. Som det oftast är, får man vad man betalar för. MG4 är faktiskt en solid elbil för väldigt lite pengar. Men du måste vara redo att kompromissa rätt rejält, om du frågar mig.
Jag hade den ”turen” att det regnade större delen av veckan när jag körde MG4 XPower – och det är inte direkt någon favorit. Varken för mig eller för MG4. För bilens del innebär det immiga rutor. På min pendlarresa hände det tre gånger att jag fick köra med nedsatt sikt på grund av imman. Med klimatanläggningen inställd på 25 grader i automatläge var rutorna immiga från början till slut. Och det blev bara värre ju längre jag körde. Faktiskt hade systemet svårt att alls ge tillräckligt med värme för att jag skulle kunna ta av mig mössan. Lägg därtill en infotainmentskärm som är direkt långsam och förarassistanssystem som är minst lika dåliga, och man börjar förstå hur tiden sprungit om MG4.
Missförstå mig inte. I det stora hela är det väldigt lite att klaga på, och vardagen klaras med lätthet av en MG4. Men det krävs tyvärr inte mycket för att allt ska tippa över.
Specifikationer
MG4 XPower
Motor: Elmotorer fram/bak Effekt: 435 hk/600 Nm 0–100 km/h: 3,8 sekunder Toppfart: 200 km/h Förbrukning: 18,7 kWh/100 km Batteristorlek: 64 kWh Räckvidd: 385 kilometer Laddkapacitet: 140 kW Mått (L/B/H): 429/184/152 cm Tjänstevikt: 1 803 kilo Dragvikt: 500 kg Bagagevolym: 363 liter Pris: 399 990 kr Privatleasing: Från 4 595 kr/mån (MG4 XPower) Förmånsvärde: Från 4 588 kr/mån (MG4 XPower)



