MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-42
Tester & provkörningar
25 mars 2025

Duell: MG3 Hybrid+ vs Toyota Yaris Hybrid

Simon H

Toyota dominerar inte bara på scenen i disciplinen "budgetvänlig småbil med hybridteknik" – de uppfann den! Toyota Yaris Hybrid är en riktig folkfavorit, men nu dyker MG3 Hybrid+ upp som utmanare.

Flera har försökt, men ingen har lyckats vinna över Yaris. Renault Clio E-Tech och Honda Jazz är utmärkta exempel på rymliga, välbyggda och ekonomiska småbilar med hybridteknik, men de har inte haft en chans mot Toyota Yaris Hybrid. Den säljer helt enkelt bättre.

Trots det gör ännu en konkurrent ett försök. Kinesiska MG, som annars fokuserar på elbilar, lanserar MG3 Hybrid+ i hopp om att locka kunder från favoriten. På pappret kan MG3 allt som Yaris – och lite till. Men hur är det i verkligheten? Det ska jag försöka besvara när vi ställer MG3 Hybrid+ mot Toyota Yaris Hybrid.

MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-41
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-09

Första intrycket

När man kliver in i MG3 blir man imponerad. Mitt på instrumentpanelen sitter en stilren 10,25-tumsskärm med fysiska knappar undertill, och designen är överlag tilltalande. Men när man går djupare in i detaljerna börjar nackdelarna visa sig.

Infotainmentsystemet är långsamt och reagerar trögt på kommandon – även enkla funktioner som stolsvärme göms i undermenyer. Ännu värre är att ratten inte kan justeras i djupled, vilket gör det svårt att hitta en optimal körställning. Stolarna är mjuka som soffor men ändå obekväma och den hårda plasten i resten av interiören gör inget för att förbättra känslan.

MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-22
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-29
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-23
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-26
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-25
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-24

Yaris Hybrid har fått en uppdaterad skärm och infotainmentsystem i 2024 års facelift. Testbilen har den större 10,5-tumsskärmen, som inte bara har bättre upplösning utan också är snabbare och lättare att navigera.

Körställningen är bekvämare tack vare en bättre förarstol och ett ratt som kan justeras i djupled. Klimatanläggningen styrs med dedikerade knappar, till skillnad från MG3 där många funktioner är gömda i menyer. Ingen kan gå vilse i Yaris – och alla kan sitta bekvämt i förarsätet.

Den digitala instrumenteringen i testbilen är 12,3 tum stor, vilket är en dyrare lösning, men även den enklare 7-tumsversionen i Yaris känns modernare än den 7-tumsskärm som MG3 är låst till oavsett utrustningsnivå.

MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-10
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-15
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-11
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-14
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-13
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-12

Utrymmen

Alla kan sitta bekvämt i Yaris förarsäte, men i baksätet är det en annan historia. Utrymmet är begränsat och bäst lämpat för små barn. Dessutom är dörröppningen smal, vilket gör det knepigt att få in en barnstol.

MG3 Hybrid+ har ett rymligare baksäte, tack vare att bilen är hela 17 cm längre än Yaris. Det är ingen enorm kupé, men vuxna kan faktiskt sitta där bak utan att känna sig instängda. Bakdörrarna är dessutom större och gör det lättare att montera barnstolar.

Yaris tar dock tillbaka poäng i bagageutrymmet, som rymmer 286 liter mot MG3:s 241 liter. Båda bilarna har dock gott om plats för ett par weekendväskor.

Prestanda och köregenskaper

På pappret skiljer det sig mycket mellan de två. Toyota Yaris Hybrid i testutförande har en systemeffekt på 130 hk, där den elektriska motorn står för 62 hk. MG3 Hybrid+ har däremot hela 194 hk, där elmotorbidraget är 136 hk. Det gör MG3 betydligt piggare, både vid trafikljus och vid omkörningar.

MG3 kan också köra på el längre än Yaris, och när bensinmotorn väl går igång är den tyst och smidig. Här brister Yaris, vars trecylindriga motor och e-CVT-låda (steglös) skapar mer oväsen.

MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-40
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-39
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-35
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-34
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-33

På motorvägen blir motorljudet i Yaris mindre framträdande, men då tar istället vind- och vägbrus över. Här är MG3 bättre isolerad.

I stadstrafik tar dock Yaris revansch. Styrningen är lättare och chassit mer välbalanserat, vilket ger en stabilare körupplevelse jämfört med MG3:s mjuka men något svajiga fjädring.

MG3:s styrning känns gammaldags – tung utan att vara särskilt exakt – och bromspedalen är svår att dosera på grund av det regenerativa bromssystemet.

MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-08
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-07
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-06
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-18
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-17

Bränsleförbrukning

Trots att MG3 verkar kunna köra längre på el, visar sig Yaris vara snålare med bränslet. Under testveckan låg MG3 stabilt runt 5,8 l/100 km, vilket är godkänt men inte imponerande.

Toyota har många års erfarenhet av hybridsystem och pressar ut fler kilometer per liter. Yaris snittade nära 5 l/100 km under testförhållandena.

MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-37
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-04

Priser och utrustning

MG3 Hybrid+ är billigare än Toyota Yaris Hybrid, särskilt när man jämför med den kraftfulla 130 hk-versionen av Yaris, som endast finns i de två högsta utrustningsnivåerna Style och GR Sport, med frånpris 316.900 kr för Style.

MG3 Hybrid+ börjar på bara 269.990 kr i utförandet Luxury. Trots detta saknar MG3 fortfarande vissa funktioner som finns i Yaris, exempelvis eljusterbart förarsäte med svankstöd och en mer avancerad digital instrumentering.

MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-21
MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-20

För många köpare kommer prisskillnaden på 46.910 kr vara avgörande. Yaris går dock att få i en svagare 116 hk-version för 254.900 kr (Life) eller 254.900 kr (Active med Komfortpaket), vilket ger en mer rättvis jämförelse med MG3 Luxury. Då får man dessutom bättre bränsleekonomi.

MG3 Hybrid vs Toyota Yaris Hybrid-02

SLUTGILTIG DOM

MG3 Hybrid+ kom för sent för att på allvar utmana Toyota Yaris Hybrid. Den vinner på utrymme och prestanda, men det är också allt. Toyota kammar hem segern genom bättre användarvänlighet, fler fysiska knappar, en större digital skärm och ett mer responsivt infotainmentsystem. Yaris är visserligen trång i baksätet, men i småbilsklassen är det sällan en dealbreaker.

Kraftöverskottet i MG3 är trevligt, men den här biltypen är ändå inte gjord för långa motorvägsresor, där extra hästkrafter skulle vara mest användbara. I stadstrafik kör Yaris bättre, och om det är där man rör sig mest, är 116 hk-varianten det bästa valet. Toyota Yaris Hybrid vinner alltså ännu en duell.


SPECIFIKATIONER

Toyota Yaris Style Hybrid 130

Motor: R3, 1.490 cm3 + el Effekt: 130 hk/185 Nm 0–100 km/h: 9,2 sekunder Toppfart: 175 km/h Förbrukning: 4,3 l/100 km CO2-utsläpp: 96 gram/km Mått: 394/175/150 cm Tjänstevikt: 1.180 kilo Dragvikt: 450 kilo Bagagevolym: 286 liter Pris: 316.900 kr. (Yaris Hybrid finns från 254.900 kr.) Privatleasing: Från 3.595 kr/mån (Yaris 1,5 Hybrid 115 5D Life) Förmånsvärde: 4.686 kr/mån (Yaris 1,5 Hybrid 115 5D Active)


MG3 Hybrid+ Luxury

Motor: R4, 1.499 cm3 + el Effekt: 194 hk/Nm ej specificerat 0–100 km/h: 8 sekunder Toppfart: 170 km/h Förbrukning: 4,4 7/100 km CO2-utsläpp: 100 gram/km Mått (L/B/H): 411/180/150 cm Tjänstevikt: 1.383 kilo Dragvikt: 500 kilo Bagagevolym: 241–983 liter Pris: 269.990 kr Privatleasing: 4.295 kr/mån Förmånsvärde: Från 5.070 kr/mån