Här är allt du behöver veta.

Två modeller från start
Lanseringen börjar med Cayenne Electric och Cayenne Turbo Electric. Båda har fyrhjulsdrift och bygger på en helt ny plattform.
Turbo-modellen är den kraftfullaste Porsche som någonsin byggts med upp till 1156 hästkrafter och 1 500 newtonmeter, och gör noll till hundra på 2,5 sekunder. Toppfarten är 260 km/h.
Vanliga Cayenne Electric levererar 442 hästkrafter 835 newtonmeter. Sprinten till 100 km/h tar 4,8 sekunder medan toppfarten är 230 km/h.
För dig som valt suvar tidigare för mångsidigheten kan det vara värt att notera att Porsche fortsatt erbjuder bensin och laddhybrid parallellt. Det betyder att du kan välja den drivlina som passar din körprofil bäst. Storleksmässigt är nya Cayenne Electric strax under fem meter lång.

Räckvidd och laddning
Batteriet rymmer 113 kWh och ger upp till 642 kilometer räckvidd enligt WLTP om du väljer grundmodellen. Turbo når upp till 623 kilometer.
Det är emellertid laddningen som är en av bilens stora styrkor. Tack vare 800V-teknik laddar Cayenne Electric med upp till 390 kW och kan fylla batteriet från 10 till 80 procent på under sexton minuter.
För en snabb toppladdning räcker ungefär tio minuter för drygt 30 mils körning. Porsche erbjuder dessutom trådlös laddning som tillval. Då räcker det att parkera över en platta i marken så startar laddningen automatiskt.

Prestanda i drivor
Förutom rå acceleration vill Porsche visa att elversionen är lika mångsidig som sina syskon. Chassit har adaptiv luftfjädring och alla modeller går att få med bakaxelstyrning för smidigare manövrering.
Turbo-varianten kan också utrustas med Porsche Active Ride, ett aktivt system som nästan eliminerar karossrörelser och ger stabilitet i hög fart utan att sabba komforten.
Porsche har dessutom lagt mycket energi på regenereringen. Bilen kan ta tillbaka upp till 600 kW vid inbromsning vilket motsvarar nivåer från Formel E. I praktiken betyder det att du sällan använder de mekaniska bromsarna vid vardagskörning.
Ny design
Cayenne Electric är tydligt släkt med övriga Porsche men har fått en modernare siluett. Låg motorhuv, smala strålkastare och mjuka proportioner skapar ett mer strömlinjeformat utseende.
Även luftmotståndet är förbättrat vilket gynnar både räckvidd och förbrukning. Luftgardiner i fronten, nästan helt slät undersida och en väl tilltagen diffusor bak hjälper till att få ner luftmotståndskoefficienten till 0,25.
Turbo-modellen får dessutom aktiva så kallade aeroblades vid bakänden som ökar räckvidden i högre hastigheter.

Fokus på praktikalitet
Nya elektriska Cayenne har vuxit med 55 millimeter på längden och framför allt fått längre hjulbas, något som gynnar interiörutrymmena.
Bagaget sväljer mellan 781 och 1588 liter beroende på hur du fäller sätet. Dessutom finns ett frunk på 90 liter som passar perfekt för laddkablar eller mindre väskor.
Dragvikten ligger på upp till 3 500 kilogram beroende på utförande.
Teknik en masse
Interiören domineras av en böjd OLED-skärm som Porsche kallar Flow Display. Föraren får en digital instrumentpanel på 14,25 tum och det finns även en passagerarskärm om du vill dela upp navigering, media och appar.
Ett nytt röststyrningssystem bygger på AI och kan förstå mer komplexa kommandon. För första gången i Cayenne finns även ett avancerat head up-system med förstärkt verklighet.
Porsche har satsat på stämning i kupén med något som kallas Mood Modes där ljus, sätesinställningar, ljud och temperatur kombineras till olika upplevelser. Panelvärme och ett panoramatak med variabel ljuskontroll finns som tillval.

Nya Porsche Cayenne Electric går att beställa nu
Svenska priser börjar på 1 200 000 SEK för Cayenne Electric och 1 830 000 SEK för Cayenne Turbo Electric och går redan nu att konfigurera på Porsches hemsida.



