Toyota-chr+-2
Nyheter
21 november 2025

Nya Toyota CH-R+ har 60 mils räckvidd – svenska priser klara

Toyota fortsätter att växla upp sin elsatsning och nu är det dags för C-HR+ att kliva in på den svenska marknaden. På håll kan den se ut som en elektrisk syskonmodell till storsäljaren C-HR, men under ytan är det en helt annan konstruktion.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Toyota har haft några trevande år på elbilssidan. Första försöket, bZ4X, blev aldrig någon riktig fullträff och namnet fastnade inte direkt hos gemene man.

Därför skiftar Toyota nu strategi. I stället för långa bokstavskombinationer plockar man fram etablerade modellnamn igen. Urban Cruiser blev starten på det nya tänket och nu är det alltså C-HR+ som tar över stafettpinnen.

Inte en eldriven C-HR i grunden

Trots att C-HR+ delar formspråk med vanliga C-HR, med sin kupéliknande siluett och markerade taklinje, är den tekniskt sett närmare släkt med bZ4X.

Det är i praktiken en mer sportig och slimmad version av den större el suven. Under nästa år får den dessutom sällskap av den längre bZ4X Touring, vilket innebär att Toyota snart har tre elmodeller byggda på samma grund.

C-HR+ avtäcktes redan i våras, men låga volymer och begränsad produktion gjorde att Sverige fick vänta. Nu öppnar dock orderböckerna.

Toyota-chr+-1
C-HR+ har inte överdrivet gemensamt med ordinarie C-HR. (Foto: Toyota)

Två versioner med stort batteri

C-HR+ kommer med ett batteri på 77 kWh som standard. Basversionen är framhjulsdriven och erbjuder 224 hästkrafter. Räckvidden anges till 609 kilometer enligt WLTP och 0 till 100 kilometer i timmen går på 7,4 sekunder. Priset ladar på 519 900 SEK.

Steget upp ger fyrhjulsdrift och totalt 338 hästkrafter. Den varianten har en något kortare räckvidd på 600 kilometer men är desto snabbare, med 5,2 sekunder till 100 knyck.

Priset landar på 540 900 kronor. Båda versionerna klarar upp till 150 kW snabbladdning, vilket placerar dem ungefär i mitten av segmentet.

En viktig modell för Toyota

C-HR har länge varit Toyotas bästa modell för att locka över förare från andra märken. Därför hoppas Toyota att C-HR+ ska lyckas lika bra i elvärlden.

Att kombinera högt insteg, kupéliknande profil och välkänd design med ren eldrift gör modellen strategiskt viktig för märket i Europa.

Samtidigt förbereder Toyota lanseringen av bZ4X Touring som når Sverige i maj. Med tre elektriska syskon i samma storlek vill Toyota fånga både nya och befintliga kunder som vill ta steget över till el men ändå känna igen designen från markens övriga modeller.

C-HR+ går att beställa från den 14 november och de första leveranserna väntas komma under 2026.

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant