Porsche-Cayenne-Electric-4
Tester & provkörningar
3 oktober 2025

Medåkning: Porsche Cayenne Electric beter sig som en sportbil

Porsche Cayenne har i över 20 år burit märket genom både med- och motgång. Nu är det dags för den elektriska versionen och frågan är enkel: kan den rädda Porsche ännu en gång?

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Efter en första titt i Leipzig är intrycket tydligt och det är att Cayenne Electric rör sig som en sportbil i suv-kostym.

Blocket Bilguiden fick en första åktur i den kommande elbilen.

Porsche-Cayenne-Electric-1
Cayenne Electric kan ta sig över båe stock och sten. (Foto: Porsche)

Batteri och prestanda

Cayenne Electric bygger på den så kallade PPE-plattformen som delas med bland andra Audi Q6 E-tron och Porsche Macan. Här har man förstorat allt för att passa den större Cayenne. Batteriet är på hela 113 kWh vilket ger minst 60 mils räckvidd enligt WLTP.

Laddhastigheten är upp till 400 kW vilket i teorin betyder att man kan ladda 30 mil på tio minuter. Från 10 till 80 procent går det på bara 16 minuter.

Elmotorerna kommer från Porsche Taycan men är ännu starkare. Toppversionen bjuder på 1 073 hästkrafter och hela 1 500 newtonmeter. Det gör Cayenne Electric till den mest kraftfulla Porsche som någonsin byggts. 0 till 100 km/h går på under tre sekunder och 200 km/h är avklarat på under åtta.

Trots en vikt på närmare 2,7 ton är bilen välbalanserad med viktfördelning 48/52. Bromsenergin kan återvinnas med upp till 600 kW innan keramiska bromsar tar vid.

Lägg till att bilen får dra upp till 3 500 kilo så är det tydligt att den inte bara är en lekfull elbil utan också en praktisk dragbil.

Porsche-Cayenne-Electric-2
Cayenne debuterade för första gången hösten 2002.
Porsche-Cayenne-Electric-6
Bilen kan ta sig runt Porsche bana imponerande snabbt, särskilt med hänsyn till dess storlek. (Foto: Porsche)

Interiör och teknik

Det första som fångar ögat i kupén är den enorma välvda mittskärmen. Den kombinerar design med funktion eftersom viktiga inställningar alltid ligger i nederkant medan den övre delen kan visa navigation eller media. Upplösningen är riktigt vass och systemet är helt nytt.

Utöver den centrala skärmen finns en 14,25 tum stor digital instrumentering och som tillval en nästan lika stor passagerarskärm. Porsche har trots digitaliseringen behållit en rad fysiska knappar för de viktigaste funktionerna, med en härligt mekanisk känsla i varje tryck. Materialvalen är på högsta nivå och formspråket är typiskt Cayenne med raka linjer och ordentliga förvaringslösningar.

Porsche-Cayenne-Electric-9
Interiören imponerar. (Foto: Porsche)

Utrymmen och komfort

Cayenne Electric är en stor bil och det märks på komforten. Framstolarna erbjuder 16-punkts massage och till och med vibrationer i takt med musiken från Burmester-anläggningen. Baksätet är ännu mer imponerande med gott om plats och en naturlig sittställning tack vare att batteriet inte stjäl golvutrymme. Ryggstöden går dessutom att justera för extra komfort.

Bagageutrymmet rymmer 553 liter i grundutförande. Skjuter man fram baksätet ökar volymen till 781 liter och med ryggstöden nedfällda får man hela 1 588 liter.

Porsche-Cayenne-Electric-5
Cayenne är ingen kompakt pjäs. (Foto: Porsche)

Porsche Cayenne Electric tar sig an framtiden med bravur

På testbanan i Leipzig fick jag nöja mig med passagerarplatsen medan chefen för däckutveckling körde. Men intrycket går inte att ta miste på. Fyrhjulsstyrning, adaptiv luftfjädring och enorm kraft gör att Cayenne Electric känns mycket mindre än den faktiskt är.

Accelerationen är brutal och inbromsningarna minst lika hårda tack vare regenerering. I kurvorna ligger bilen stabilt och plant som om den vägde hälften så mycket. Efter ett par varv behövde jag frisk luft, inte på grund av obehag utan för att bilen helt enkelt är överväldigande i sin dynamik.

Porsche Cayenne Electric är trogen sitt ursprung. Den kombinerar praktisk användbarhet med sportbilslika köregenskaper och en tekniknivå som matchar de mest moderna elbilarna på marknaden.

Vi ser fram emot att mer utförligt test bakom ratten på den nya elbilen.

Skriven av Simon Petry Hallenslev. Översatt av Marcus Berggren.

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant