Audi Q6 E-Tron 51Glacier_white.jpg-1
Tester & provkörningar
17 februari 2025

Prov: Q6 e-tron är elbilen Audi behöver

Morten B

Det är en underdrift att säga att Q6 e-tron är den viktigaste bilen från Audi på flera år. Vi provar den nya el-suven för första gången på spanska vägar.

Audi har lanserat en hel rad ansiktslyftningar under de senaste åren. Q7, A8, Q8, Q8 E-Tron och A3 har alla varit inne på skönhetssalongen för uppgraderingar, och Q4 e-tron har fått en helt ny elmotor som gör underverk.

Men en helt ny bil från Audi? En sådan har vi inte sett från Audi sedan våren 2021. Då var det var Q4 e-tron som avtäcktes och den mellanstora el-suven är samtidigt en påminnelse om att Audi endast har ett fåtal elbilar i sitt sortiment. BMW har åtta, Mercedes har nu nio – och hos Audis största konkurrenter har det sedan 2021 lanserats fler nya bilar än man kan räkna på två händer.

Q6 e-tron är monumentalt viktig för Audi. Den bryter inte bara tystnaden och den tröga vandringen där återförsäljarna har fått le och berätta för trogna kunder att stora nyheter är på gång. Snart. Alldeles strax. Q6 e-tron är också en ovärderlig bil för Audi på många marknader; en mellanstor till stor elektrisk SUV, som är det första projektet på en gemensam plattform från Audi och Porsche. Det kan inte underskattas hur betydelsefull den nya elbilen är för Audi.

Audi Q6 E-Tron 24Glacier_white.jpg-1
Audi Q6 E-Tron 22Glacier_white.jpg-1
Audi Q6 E-Tron Audi Q6 E-Tron 6Glacier_white.jpg-1
Audi Q6 E-Tron 58Glacier_white.jpg-1

Q6 e-trons systermodell från Porsche är, självklart, Macan. Man ser det inte, för det här är inte Cupra, som gör en spansk ID.3-modell, där det inte kan döljas att Born och ID.3 kommer från samma låda. Macan är rund, bred och massiv. Q6 e-tron är lång, full av skulpturala trick och utrustad med en stor Single Frame-grill, som Audi har gett den som ansikte.

Vad jag kan se i designen, från flera vinklar, påminner istället om Q4 e-tron. Jag vågar påstå att sett bakifrån lite snett är det svårt att se skillnaden på de två Audi-modellerna. Korta dagar på kontoret för designteamet? Det är ingen skam att kopiera sig själv, och de 18 centimeter Q6 e-tron är längre än Q4 e-tron, har trimmat bort några av valpfettslagren från designen.

Känsligheten, på gott och ont, upphör omedelbart när jag öppnar förardörren. Om emblemet på ratten hade varit täckt hade jag inte gissat på Audi. Den genomgående skärmpanelen för infotainment och instrumentering är så okreativ som det blir. Utförandet är däremot riktigt lyckat med en kristallklar OLED-tryckskärm på 14,5 tum – mycket större än någon tidigare skärm från Audi. Menyerna och den grundläggande designen har också uppfinningsriket förnyats, till det bättre.

Men vad synd med luftkonditioneringen. Som i vilken annan VW-produkt som helst måste man nu nöja sig med att justera temperaturen och fläkten längst ner på den stora skärmen. Det trodde jag inte om Audi, men här kliver vi in i en trist verklighet. Fysiska knappar är ett minne blott.

Vi stannar där ett ögonblick, för Q6 e-tron har vissa materialrelaterade element som är en besvikelse. Observera de skymda knapparna vid dörrhandtagen på båda sidor. Det verkar som att det kommer knappar om man beställer minnesfunktion till sätena. Gör man inte det påminns man om att man är en klumpig idiot. Lite längre ner på dörren finns stora ytor med en tråkig materialkänsla. Den överlägsna materialkvaliteten i Q8 e-tron finns helt enkelt inte här.

Audi Q6 E-Tron 42Glacier_white.jpg-1
Audi Q6 E-Tron 53Plasma_Blue.jpg-1
Audi Q6 E-Tron Audi Q6 E-Tron 4Glacier_white.jpg-1
Audi Q6 E-Tron 15Glacier_white.jpg-1

Precis som interiören är helt ny och utan innehåll från andra Audi-modeller är även plattformen, Premium Platform Electric (PPE), helt ny. Det 800-voltssystem som ger snabb och stabil laddning samt ett kompakt ledningsnät (i bilen) är fortfarande ovanligt i elbilar. Det ger laddningsfördelar, och upp till 270 kW i maxeffekt innebär 10-80 procent laddning på så lite som 21 minuter.

Batteriet tillverkas i Audis hemstad Ingolstadt och de 36 modulerna i batteriet ger en total kapacitet på 100 kWh. 94,9 kWh, en mycket stor del alltså, är användbart vid körning, så Q6 e-tron Performance, basmodellen med bakhjulsdrift och 306 hk, kan klara 639 kilometer på en laddning. Med fyrhjulsdrift kan Q6 e-tron Quattro med 388 hk nå upp till 623 kilometer. Förbrukningen är samtidigt lägre än i Mercedes EQE SUV, så jag tvivlar inte på att den nya plattformen är mycket effektiv.

Testkörningen börjar på högsta nivå – i SQ6 e-tron. 490 hk (517 hk med boost), 587 kilometer på en laddning och ett pris på 1.123.400 kr. Jag kommer inte att ägna många rader åt den modellen, för den är dyr och den väcker helt enkelt inte min entusiasm med styv fjädring och en klassiskt Audi-styrning som hela tiden är lite för konservativ och lite fördröjd i kommunikationen.

SQ6 e-tron påminner inte om en Porsche Macan 4, och de två elbilarna, hur mycket de än delar teknik, är två helt olika bilar. Macan är tydligt dynamisk och livlig, och både SQ6 e-tron och vanliga Q6 e-tron quattro med fyrhjulsdrift är klassiska Audi. De är alltså absolut körbara – men de är inte intressant att köra ur ett körglädjeperspektiv.

Audi Q6 E-Tron 38Glacier_white.jpg-1
Audi Q6 E-Tron 33Glacier_white.jpg-1
Audi Q6 E-Tron 37Glacier_white.jpg-1
Audi Q6 E-Tron 35Glacier_white.jpg-1
Audi Q6 E-Tron 51Plasma_Blue.jpg-1
Audi Q6 E-Tron 48Plasma_Blue.jpg-1
Audi Q6 E-Tron 39Glacier_white.jpg-1

Performance-utgåvan med bakhjulsdrift har inte Audi med vid presentationen i norra Spanien. Istället är det fyrhjulsdrivna Quattro med 388 hk som, för dagen, är utrustad med luftfjädring och 21-tumsfälgar.

Audi-folket trodde helhjärtat att många krokiga och smala bergsvägar skulle vara perfekta för den nya elbilen. Det var de inte. Bilen är för stor och styrningen är för slö, så bitvis känns det som arbete att köra den. Det är synd och skam, för på raksträckor, på stora landsvägar och på motorvägen är Q6 e-tron quattro en sofistikerad, exakt och överlägsen bil.

Det är på vägarna för långa resor som Q6 tydligt visar sitt Audi-DNA och detta är platsen där den kan visa hur mycket bra som finns gömt i den nya plattformen. Körprestandan är utmärkt, effektiviteten i drivlinan likaså. Förbrukningen verkar, vid första mötet, mycket förnuftig. Med Q6 e-tron startar Audi en mycket efterlängtad och saknad introduktion av nya bilar; och detta, allt som allt, är en mycket lovande start.


SPECIFIKATIONER

Audi Q6 e-tron quattro

Motor: Elmotorer (fram och bak) Effekt: 387 hk/275 + 580 Nm* 0–100 km/h: 5,9 sekunder Toppfart: 210 km/h Förbrukning: 17 kWh/100 km Räckvidd: 623 kilometer Batteristorlek: 100 kWh Laddningskapacitet: 270 kW Mått: 477/194/165 cm Tjäntevikt: 2.400 kg Släpvagnsvikt: 2.400 kg Bagageutrymme: 526–1.529 liter Pris: 899.000 kr (Q6 e-tron finns från 740.000 kr) Privatleasing: Från 9.945 kr/mån Förmånsvärde: Från 6.562 kr/mån

*Audi redovisar vridmomentet separat för de två elmotorerna. Första siffran gäller för den främre elmotorn, andra siffran för den bakre elmotorn.