roadtrip-elbil
Tester & provkörningar
3 juli 2025

220 mil i elbil på två dagar: Porsche Taycan genom sju länder

Att resa långt med elbil i Europa är fullt möjligt men förutsättningarna varierar kraftigt mellan olika länder. Vissa har fler snabbladdare än elbilar medan andra ligger hopplöst efter.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Porsche ville visa att det går att resa långt även genom Europas mer glesladdade delar. Därför flög vi till Istanbul för att ta nya Taycan hela vägen till Stuttgart.

Resultatet blev en eldriven pilgrimsresa på 220 mil genom sju länder på två dygn.

Vi körde basmodellen med det stora 97 kWh-batteriet. Den officiella räckvidden ligger på 678 kilometer och bilen kan snabbladdas med upp till 320 kW.

Föregångaren var rolig att köra men inte självklar för längre turer, även om den också hade rejält snabb laddning. Nu är det annorlunda. En fjärdedel av utvecklingsbudgeten har lagts på att förlänga räckvidden vilket i kombination med den ökade laddeffekten torde göra en långresa till en dans på rosor.

roadtrip-elbil-17
roadtrip-elbil-04
roadtrip-elbil-07

Fria tyglar och laddplanering

Fyra bilar skulle köra rutten. Jag delade bil med en tysk kollega med ett ohälsosamt intresse för laddkurvor. Övriga ekipage bemannades av skribenter från Polen, Italien och Grekland. Ingen kortege, inga följebilar. Bara vi och målgången. Vi ställde in bilens nya laddplanerare så att vi alltid skulle ha tre procent kvar när vi anlände till laddare och till mål. Det gick för det mesta att lita blint på systemet.

Första sträckan gick från Istanbul till Belgrad. Vi körde rakt igenom kaoset i Turkiets största stad där körfälten mest är vägledning och Fiat Egea regerar på gatorna. Andelen elbilar är låg men vägarna ut ur staden är spegelblanka. Hastighetsgränserna verkar tolkas mer som förslag. Taycan briljerar. Den är låg, bred och välavvägd. Kupén är knäpptyst, ett välkommet inslag när det vankas långtur.

roadtrip-elbil-16
roadtrip-elbil-22
roadtrip-elbil-23

Laddare i lera och Zoe i vägen

Vi nådde Bulgariens gräns och vår första EU-anhalt. Efter snabb passkontroll styrde vi skutan mot en 180 kW-laddare bakom ett hotell som lika gärna kunde varit övergivet. I östra Europa är snabbladdare ofta placerade mitt i ingenstans. I Sverige brukar de ligga vid fik, butiker eller mackar. Nere på kontinenten handlar det ofta om att parkera i leran och hoppas på det bästa.

Efter några mil kom vi till Plovdiv. Där fanns det bara en 50 kW-laddare att tillgå. En Renault Zoe hade stått och laddat i två timmar men var redan klar. Vi drog ur sladden och tog över. Lunch, kaffe och sedan vidare till Sofia. Där blev det fotosession och en sväng genom stadskärnan innan vi rullade vidare mot Serbien. Ännu en gränspassering, ännu en snabb kontroll. Sedan 33 mil motorväg till Belgrad.

Efter 11 timmar och 17 minuter rullade vi in i mål. Vi hade kört 979,6 kilometer med ett snitt på 88 km/h. Förbrukningen landade på 21,5 kWh per 100 kilometer.

roadtrip-elbil-10
roadtrip-elbil-08
roadtrip-elbil-06

Ionity, laddare med tak och tysk autobahn

Dag två började med att Taycan laddades fullt under natten. Målet var Stuttgart, drygt 120 mil bort genom fem länder. Första laddstoppet låg i Sop, Kroatien. En Ionity-laddare där bilens Plug & Charge-funktion fungerade perfekt. Laddaren låg långt från motorvägen men tekniken satt. Nästa stopp var i Slovenien. Där hittade vi en laddare med tak, något som är ovanligt nog att nämnas men som borde vara en självklarhet.

Sedan följde en 44-milasträcka innan vi nådde Tyskland. Den sista laddaren bjöd på hela 324 kW. Taycan håller en så jämn laddkurva att det nästan är poetiskt. När batteriet var fullt återstod bara 18 mil till Porsches museum i Stuttgart. Toppfarten landade på 238 km/h och snittfarten blev 147. Förbrukningen steg till 35,5 kWh.

roadtrip-elbil-24

Elbilen som vill köras långt

Resan mellan Belgrad och Stuttgart tog 11 timmar och 52 minuter. Snittfarten var 103 km/h. Förbrukningen låg på 25 kWh per 100 kilometer. Det blev totalt sju laddstopp. Enda riktiga problemet var en Smart #1 med husvagn som blockerade en laddare i Österrike. I övrigt? Inga missöden. Allt bara fungerade.

Taycan har blivit en riktig långfärdselbil. Räckvidden är klart förbättrad. Komforten är hög. Laddkapaciteten är bland marknadens bästa. Bilen är dessutom tyst, snabb och stabil och klarade av resan galant.

roadtrip-elbil-05taycan el
roadtrip-elbil-19
roadtrip-elbil-02

Elbil för kontinentalkryssning

Porsches budskap är tydligt: elbil är inte längre ett nödvändigt ont. I rätt bil är det ett bättre alternativ. Taycan visar att eldrift passar även den som vill köra snabbt och långt.

Efter 2 197 kilometer på två dagar är det bara att konstatera att det även går att korsa Europas mindre välutvecklade hörn med bravur, även i elbil. Det är bara en tidsfråga innan elbilar och fossilbilar avverkar långturer med samma smidighet.

roadtrip-elbil-25

Andra tyckte detta var intressant

Blocket är en del av Vend
Blocket är en del av Vend. Vend är ansvarig för dina data på denna webbplats. Läs mer här