euro-ncap-2
Nyheter
3 december 2025

Euro NCAP skärper kriterierna – fysiska knappar får pluspoäng

Euro NCAP gör sin största förändring på över ett decennium. Målet är att bättre spegla hur vi faktiskt uppträder i trafiken i dag och att lyfta fram bilarnas förmåga att både förebygga och hantera olyckor.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Det skriver organisationen i ett pressmeddelande.

För många bilköpare blir 2026 därmed ett viktigt skifte i hur säkerhet mäts och jämförs, allt för att ta hänsyn till rådande omställning.

Undertecknad kan intyga att det är stor skillnad mellan olika biltillverkare och många system finns i bilarna i praktiken, men känns inte kalibrerade vilket egentligen bara stjälper snarare än hjälper säkerheten.

Fyra steg som ska spegla verklig körning

Från och med 2026 bygger Euro NCAP sitt betygssystem på fyra tydliga punkter. Varje punkt får en egen poängsumma där resultatet vägs samman till ett stjärnbetyg.

Ambitionen är att fånga allt från hur bilen hjälper dig att köra säkrare, till hur den skyddar både dig och andra vid en kollision och hur bilen hanterar situationen efter en olycka.

De fyra stegen är safe driving, crash avoidance, crash protection och post crash safety. Det är ett mer komplett synsätt än tidigare och utvärderingen ska uppdateras vart tredje år.

På svenska kan man säga att det blir säker körning, förmåga att undvika olyckor, skydd vid olycka och säkerhet efter en olycka.

Steg ett: Safe driving – större fokus på förarens beteende

Euro NCAP skärper kraven på teknik som övervakar föraren. I dag finns system som mäter blickrörelser eller huvudposition men 2026 måste de fungera kontinuerligt och dessutom kunna koppla ihop förarens tillstånd med hur känsligt bilens assistanssystem ska reagera. Upptäcker bilen att du är distraherad ska den kunna hjälpa dig mer aktivt.

Nytt är också att bilar kan belönas för att känna igen tecken på alkohol eller drogpåverkan. Dessutom måste de kunna stanna säkert om föraren blir okontaktbar, något allt fler tillverkare börjat med.

Euro NCAP kommer även för första gången att bedöma hur lättanvänd bilens reglage är. Konsumenter har länge uttryckt frustration över pekskärmar som tvingar bort blicken från vägen.

Fysiska knappar för centrala funktioner kan därför ge pluspoäng, vilket jag, likt mina danska motsvarigheter på Bilbasen, välkomnar med öppna armar.

Tesla-Model-Y-Standard-2
Inga fysiska knappar här inte. (Foto: Tesla)

Steg två: Crash avoidance – fler scenarion och skärpta krav

Här utvärderas automatisk nödbromsning, filhållningsassistans och liknande system. För 2026 breddas testmiljöerna med fler verklighetsnära situationer i stadstrafik där bilar möter fotgängare, cyklister eller mopedister.

Bilar som uppfattar risken för feltryckningar, till exempel att föraren av misstag trampar på gas i stället för broms, får extra poäng. Ett nytt moment är lågfarstester som även omfattar så kallad ”cyclist dooring” där bilen ska kunna upptäcka en cyklist innan en dörr öppnas.

Euro NCAP kommer dessutom att väga in hur smidigt systemen arbetar i vardagskörning. För många förare har assistanssystem varit för ryckiga eller för ivriga. Nu måste bilarna uppvisa mjukare och mer förutsägbara ingrepp.

Det märks tydliga skillnader mellan olika bilar vad gäller just hur bra systemen fungerar.

Steg tre: Crash protection – fler kroppstyper

De traditionella krocktesterna uppdateras också. Från 2026 ska bilar utvärderas med fler typer av testdockor som speglar både barn, äldre och personer som är kortare eller längre än dagens standard. Detta gäller både frontalkrockar och sidokrockar.

Man kommer även att titta närmare på området kring vindrutan där många fotgängare skadas vid påkörningar. Virtuella simuleringar blir ett större verktyg för att kunna utvärdera flera tänkbara scenarion.

Steg fyra: Post crash safety – varje sekund räknas

Efter en kollision ska det vara enklare för räddningstjänsten att ta sig in i bilen. Därför kräver Euro NCAP att elektriska dörrhandtag fungerar även efter en kraftig krock. Elbilar måste dessutom kunna isolera högvoltsbatteriet på rätt sätt.

eCall, bilens automatiska larmfunktion, behöver framöver kunna tala om hur många personer som satt i bilen. Det ska fungera även om någon inte hade bältet på. Elbilar måste även varna för batteribrand under laddning eller efter en kollision.

Därför spelar det roll för dig som bilköpare

Med de nya reglerna vill Euro NCAP göra resultaten mer relevanta för hur dagens bilar körs och används. För dig som köper bil 2026 och framåt betyder det att stjärnbetyget bygger på en bredare och mer heltäckande bild av bilens säkerhet.

Det gör det lättare att jämföra modeller och förstå vilka som bara når grundläggande nivå och vilka som verkligen levererar toppsäkerhet i allt från vardagskörning till svåra nödsituationer, vilket är en viktig faktor för många konsumenter.

Andra tyckte detta var intressant