Volvo-XC60
Nyheter
14 november 2025

Volvos nya elbil EX60 ska kosta som en laddhybrid

Volvo fortsätter sin eloffensiv och nästa modell ut är EX60, en helt ny elektrisk suv som enligt Volvo själva ska lösa flera av de problem som bromsat elbilsförsäljningen. Det mest uppseendeväckande är priset.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Volvo räknar med att EX60 ska landa på samma nivå som en laddhybrid trots bättre marginaler.

I dag kostar en XC60 laddhybrid drygt 560 000 kronor på hemmaplan.

Längre räckvidd och kortare laddtid

Volvo säger att EX60 ska vara lika enkel att leva med som en bensindriven bil. Enligt företagets kommersiella chef Erik Severinson är tanken att föraren ska behöva en paus långt innan batteriet gör det, och att bilen ska vara redo igen när man kommer tillbaka från toaletten.

Det är ett självförtroende som bygger på en ny generation batterier och motorer.

Den nya tekniken debuts på Volvos SPA3-plattform. Här samsas lättare batterier med högre energidensitet och en helt ny elektrisk drivlina som både kostar mindre att producera och levererar mer kraft. Batteriet blir en bärande del av karossen vilket sänker vikten, ökar kupéutrymmet och kapa kostnaderna.

Byggd för att få fler att välja el

Volvo är tydliga med att EX60 spelar en avgörande roll för att bredda kundbasen. Företaget menar att de i dag når ungefär en fjärdedel av elbilsmarknaden men att EX60 utökar potentialen till tre fjärdedelar.

Det är en modell som ska locka allt från XC60-köpare till nya kunder som inte hittat rätt i Volvos nuvarande elbilsutbud.

Modellen hamnar i ett av världens viktigaste segment, samma som Tesla Model Y, och ska rida på framgångarna från XC60 som är Volvos bästsäljare globalt. Severinson lyfter också fram att många laddhybridägare söker ett naturligt steg vidare och att Volvo hittills saknat exakt den bilen. EX60 ska vara svaret.

Volvo gasar när andra bromsar

Trots att flera konkurrenter bromsar sina elbilsplaner väljer Volvo att göra tvärtom. VD Håkan Samuelsson menar att elektrifieringen är en möjlighet för Volvo att ta en helt ny position på marknaden. I USA står märket för bara omkring en procent av försäljningen, och elbilar ses som chansen att växa.

Samtidigt kritiserar Samuelsson tillverkare som försöker stoppa eller fördröja EU:s arbete med att driva på omställningen till el. Han ser det som fel strategi och menar att när något förändras bör man öka tempot i stället för att bromsa.

EX60 lanseras i USA under andra halvan av 2026 och väntas dyka upp i Sverige ungefär samtidigt och blir en enormt viktig bil för det svenska märket.

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant