Foto: Bilbasen
Traditionella bensinbilar och elbilar brukar ofta beskrivas som varandras diametrala motsatser. Det är egentligen lite paradoxalt. Det finns nämligen en biltyp på marknaden som kombinerar de mest centrala egenskaperna från både bensinbilar och elbilar: hybridbilen.
Försäljningen av hybridbilar i Sverige har ökat kraftigt de senaste åren, men bilen med denna avancerade motorteknik framstår fortfarande som den mest exotiska medlemmen i bilflottan.
Men vad är en hybridbil och hur fungerar en hybridbil? Det ser vi närmare på i den här artikeln.
Hur fungerar en hybridbil?
Grundläggande fungerar en hybridbil genom att den tar vara på den energi som normalt går till spillo när en bil bromsar eller kör nerför en backe. I en hybridbil samlas denna energi upp av en generator, som kan omvandla energin till elektricitet och lagra den i hybridbilens batteri.
Det geniala med hur hybridbilen fungerar är samspelet mellan elektriciteten och bilens bränslemotor. När bilen till exempel ska accelerera eller köra uppför en backe, leds elektriciteten från batteriet in i en elmotor som kan komplettera bränslemotorn.
Resultatet är att en hybridbil kan köra längre på en liter bensin än en motsvarande traditionell bensinbil. Det är bra för både privatekonomin och klimatet.
Det är dock viktigt att understryka att hybridbilar i grund och botten inte är elbilar. Hybridbilar är snarare bensinbilar som med hjälp av en elmotor kan begränsa bränsleförbrukningen, köra längre på varje liter och därmed minska sina koldioxidutsläpp under körning. De eliminerar inte koldioxidutsläppet helt.

Hybrid, laddhybrid eller mildhybrid?
För att förstå hur en hybridbil fungerar behöver du känna till de olika typerna på marknaden. Det finns tre olika typer av hybridbilar:
(vanlig) hybrid
laddhybrid (också kallad plug-in-hybrid)
mildhybrid.
De använder alla den kända hybridteknologin, men på olika sätt.
Standardhybridbil (känd som HEV, Hybrid Electric Vehicle)
En helt vanlig hybridbil kan med hjälp av generatorn samla in elektricitet som kan driva bilen framåt och komplettera bränslemotorn. En standardhybridbil kan bara köra ett par kilometer åt gången på ren elektricitet innan den slår över till bränslemotorn. Batteriet laddas upp medan bränslemotorn driver bilen framåt. När batteriet har laddats upp kan elmotorn återigen komplettera bränslemotorn.
En standardhybridbil kan köra enbart på el upp till 50 procent av tiden. Den kan köra omkring två till tre mil per liter.
Plug-in-hybridbil (känd som laddhybrid eller PHEV, Plugin Hybrid Electric Vehicle)
En plug-in-hybridbil eller laddhybrid är en vidareutveckling av standardhybridbilen. Det smarta med denna typ av hybrid är att den kan kopplas till ett ladduttag, vilket en HEV inte kan. Resultatet är att plug-in-hybridbilar kör mycket längre på elektricitet än standardhybridbilar. Och när den laddade elektriciteten är slut kan plug-in-hybridbilen fungera som en vanlig hybridbil som växlar mellan el och bensin.
Plug-in-hybridbilar kan köra upp till åtta mil per liter bensin.
Mildhybrid (känd som MHEV, Mild Hybrid Electric Vehicle)
En mildhybrid kan inte köra på ren elektricitet. Bilens elmotor har enbart en assisterande funktion till bränslemotorn. I de sekvenser där den primära motorn använder mest bränsle (start, acceleration, uppförsbackar osv.) slås elmotorn på.
Det innebär att mildhybriden kan få bränslet att räcka längre än vanliga bensinbilar. Dessutom påminner denna typ av hybridbil mycket om en traditionell bensinbil.