Mörk Skoda Enyaq parkerad vid vatten
Tester & Provkörningar
1 april 2025

Första åkturen: Uppdaterade Skoda Enyaq är lika älskvärd som tidigare

Populära Skoda Enyaq har fått ett facelift utan speciellt många förändringar. Men de förändringar som gjorts är helt rätt. Häng med på första åkturen i nya Skoda Enyaq.

Simon Petry Hallenslev

FOTO: Skoda PR

Blocket samarbetar med danska Bilbasen som blev inbjudna till Tjeckien av Skoda Danmark.

Skoda Enyaq hamnade precis utanför topp-10 på listan över de mest sålda bilarna i Sverige 2024. Nu har den populära bilen fått ett facelift, och det är en på alla sätt försiktig och tillmötesgående uppdatering.

Den nya looken

Den uppdaterade Skoda Enyaq liknar lillasystern Skoda Elroq när man ser den framifrån. Det är medvetet, eftersom de tvådelade strålkastarna och ”Tech-Deck Face”, som Skoda kallar det, blir en fast del av märkets nya designspråk. Det är främst fronten som har förändrats, och med skarpare linjer får den stora familjeelbilen ett stramare och fräschare uttryck. Skoda-logon på fronten är också borta, ersatt med minimalistisk Skoda-text. I bakändan får man kisa för att se skillnaderna. Då kan man urskilja en lätt revidering av LED-mönstret i bakljusen. Tillsammans med den nya Skoda-texten är det i praktiken det enda som har ändrats.

En vit och en svart skoda enyaq bredvid varandra på motorväg
Mörk skoda enyaq på landsväg
Vit skoda enyaq hot hatch parkerad på strand

Mer anmärkningsvärt är den mörka kromfärgen på de nedre delarna av stötfångarna, samt på trösklarna, vilket fungerar bättre på en mörk bil än en vit. Men det handlar inte bara om uppdateringar som är synliga för ögat. De nya tvådelade strålkastarna ger möjlighet att välja till en ny generation LED Matrix-strålkastare med fler dioder. Dessutom har aerodynamiken förbättrats genom en ny grill, motorhuv och främre stötfångare som leder luften bättre runt bilen.

Bättre aerodynamik ger lägre förbrukning, så Enyaq kommer nu skrämmande nära den magiska gränsen på 600 kilometer på en laddning. Skoda Enyaq 85 kör 582 kilometer på en laddning, medan Coupé-varianten drygar ut räckvidden till hela 591 kilometer. Den förbättrade effektiviteten beror enbart på de aerodynamiska förändringarna. Man har nämligen inte gjort några förändringar i vare sig batterier eller elmotorer. De tekniska uppdateringarna av Enyaq sker löpande, och redan 2023 blev den utrustad med en ny elmotor med 286 hästkrafter istället för 204. Batteriet bjuder på 82 kWh.

Utsikt över sjö genom vindruta, samt förarmiljö i framsäte i skoda enyaq
Mörka framsäten i skoda enyaq
Mörka baksäten i Skoda enyaq

Hur ser det ut i kupén?

Invändigt har det hänt väldigt lite med uppdaterade Skoda Enyaq. Det hela kan i princip kokas ner till en ny ratt. Den är nu tre-ekrad istället för två-ekrad, men har i övrigt exakt samma knappar i exakt samma layout som tidigare. Det finns två interiörpaket att välja på. Paketet Loft inkluderar konstläder och grått tyg och borstad plastdekor. Det lite lyxigare paketet Suite kommer med "Soul black-läder", läderimitation och Piano Black-dekor på dörrar och instrumentbräden.

När det nu inte finns mycket nytt att rapportera om, vill jag använda några rader till att berömma kupén. Enyaq har nämligen från början varit en ytterst behaglig bil att vistas i, och när man inte ändrar något, försvinner heller inget från den upplevelsen. Det enda jag kan hitta i kupén som faktiskt irriterar mig är handtaget man greppar för att stänga dörren. Det är av billig plast, och får mig att undra varför man sparar in på något man rör vid varje gång man använder bilen. Men låt oss lämna det där. Skärmarna för instrumentering och infotainment är som de alltid varit, där den 13 tum stora displayen som upptar platsen i instrumentpanelen delas inom hela VW-koncernen.

Mörk skoda enyaq sedd bakifrån på landsväg

Hur körs nya Skoda Enyaq?

Med uppdaterade Enyaq följer också en helt ny version av Travel Assist, som är Skodas samlingsnamn för intelligenta assistanssystem. Travel Assist kör nu version 2.6, vilket bland annat innebär automatisk filbyte. På de helt nyanlagda tjeckiska motorvägarna gör den adaptiva farthållaren och tillhörande filbytesfunktion ett imponerande jobb. Filbytet sker snabbt utan någon tvekan, och den adaptiva farthållaren arbetar sömlöst även i halvtät trafik.

Det finns inget i vare sig det officiella pressmaterialet eller under presentationen som tyder på att man med uppdateringen lagt till mer ljudisolerande material. Ändå är något annorlunda med ljudnivån. Asfalten på de nyanlagda motorvägarna gör det svårt att bedöma vägljudet. Det är dock vindbruset jag lägger märke till – eller snarare, frånvaron av det. Den förbättrade aerodynamiken leder luften bättre runt framhjulen såväl som över bilen, vilket jag tror gör skillnad även för bruset. Enyaq framstår som anmärkningsvärt tyst, och även vid 130 km/h kan min passagerare och jag viska till varandra.

Den uppdaterade bilen har också fått en lätt modifiering av chassit. Upphängningen är nu densamma som Skoda introducerade med Elroq, och även om det officiellt inte finns några stora tekniska förändringar, adderar det ett tunt lager extra komfort till Enyaq och får den att kännas ännu tryggare och stabilare. Testrutten går nära den österrikiska gränsen, där hastigheten optimistiskt skyltats till 90 km/h trots en hel del kurvor. Det är inget problem för den annars bastanta elbilen, och det blir ännu bättre på motorvägen, där den kör som ett godståg på räls.

Vita skoda enyaq parkerad på strand

Priser och utrustning

I Sverige börjar Skoda Enyaq på 562 900 kronor för Enyaq 85. Vill du ha fyrhjulsdrift får du lägga till 40 000 kronor. Bland utrustningspaketen kan du välja till Advanced för 20 700 kronor, med Led-upplyst grill, Head-up Display och Canton ljudsystem. För 44 200 kronor finns Advanced + Max-paketet, som bland annat även inkluderar adaptivt chassi, Area View 360 och parkeringsassistent. Vill du ha eluppvärmd framruta och sätesvärme får du lägga till Vinterpaketet för 3 900 kronor. Är du ute efter Enyaq Coupé får du räkna in ett tillägg på mellan 20 000 – 40 000 kronor beroende på motoralternativ.

Tre skoda-bilar i olika färger parkerade vid vatten

Slutgiltig

Det är riskabelt att förändra en favorit. En enda ny krydda kan förändra upplevelsen av den välkända grytan som alla älskar. Därför har Skoda gjort helt rätt i att låta de tekniska förändringarna komma gradvis för att ge kunderna tid att vänja sig vid den förbättrade smaken. Med den nya frontdesignen samt tillägget av kromfärgade paneler har man definitivt chansat lite. Utöver det har Skoda dock varit både försiktiga och eftertänksamma, så uppdateringen framstår som en modest förbättring som inte gör favoriten mindre älskvärd. Tvärtom.

Nya Skoda Enyaq kan beställas och provköras från mitten av april 2025.

Specifikationer

Skoda Enyaq 85 Motor: Elmotor (bak) Effekt: 179 hk/310 Nm 0–100 km/h: 6,7 sekunder Toppfart: 180 km/h Förbrukning: 15,1 kWh/100 kilometer Batteristorlek: 77 kWh (användbar) Räckvidd: 575 kilometer Laddkapacitet: 175 kW Mått (L/B/H): 465/188/162 cm Tjänstevikt: 2 141 kilo Dragvikt: 1 000 kilo Bagageutrymme: 585–1 710 liter Pris: 562 900 kronor

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant

Blocket är en del av Schibsted Marketplaces.
Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna webbplats.Läs mer här