VW ID.4 Pro-34
Tester & provkörningar
26 februari 2025

Test: Smart uppdatering för VW ID.4

Simon H

VW ID.4 har hittat sin plats högt upp i försäljningsstatistiken. Och positionen är välförtjänt. Med den senaste uppdateringen har alla rätt parametrar vässats.

Den populära VW ID.4 har många släktingar. Förutom den sportigare suv-coupén VW ID.5 är även Skoda Enyaq, Cupra Tavascan och Audi Q4 e-tron närbesläktade. Men det är Volkswagens som har det starkaste varumärket ute i de breda leden.

Men ID.4-debuten var inte problemfri. Bråkig mjukvara och avsaknaden av vissa viktiga elbilsfunktioner skapade besvikelse bland tidiga köpare. Med uppdateringen 2024 har VW skärpt till ID.4 och löst flera utmaningar. Det bevisar även försäljningssiffrorna eftersom ID.4 fortfarande behåller en stadig topp-10-plats i registreringsstatistiken..

Blå VW ID.4 sedd bakifrån parkerad vid kaj

Den största kritiken för ID.4 rörde användarvänligheten, eller bristen på densamma, rörande förarmiljön. Istället för en dedikerad panel för att styra ljud- eller klimatanläggningen fanns det en balk under pekskärmen med så kallade touch-sliders. Besvärliga att använda och helt utan bakgrundsljus, vilket ledde till att man arbetade i blindo vid nattkörning.

Den något frustrerande touch-slidern finns fortfarande kvar i den uppdaterade ID.4, men den är nu belyst så att man faktiskt kan se vad man gör i mörker. Dessutom har infotainmentskärmen vuxit från 12 tum till 12,9 tum, vilket ger plats åt en permanent balk längst ner på skärmen där klimatanläggningen kan justeras. Det gör slidern överflödig och förbättrar den generella användarvänligheten en hel del.

Skärmens "tillväxt" har även medfört en balk högst upp på skärmen, där genvägarna till assistanssystemen nu finns. Det är små tillägg som gör stor skillnad för användarvänligheten. Särskilt eftersom pekskärmen fortfarande har hög upplösning och ett snyggt styrsystem som dessutom reagerar snabbare.

VW ID.4 Pro-04
VW ID.4 Pro-02
VW ID.4 Pro-01
VW ID.4 Pro-18
VW ID.4 Pro-15
VW ID.4 Pro-17
VW ID.4 Pro-06
VW ID.4 Pro-10
VW ID.4 Pro-09

I VW:s nyligen uppdaterade modeller, som Passat och Tiguan, har man också skrotat touch-knapparna på ratten. Tyvärr har man inte gjort det i den uppdaterade ID.4, och pekytorna på rattekrarna är fortfarande lika irriterande att använda. Istället kommer ID.4 med en ny växelväljare bakom ratten, som har fått en separat placering på höger sida. På den vänstra spaken styrs allt från vindrutetorkare till ljus på ett förvånansvärt överskådligt sätt.

Tekniska uppdateringar har också gjorts. VW ID.4 har nu mer kraft över hela linjen, men det är den testade standardmodellen med bakhjulsdrift som har fått mest kraftökning. Tidigare hade man 204 hk och 310 Nm. Nu har man 286 hk och 545 Nm. Det märks och det gynnar den rymliga folkvagnen.

VW ID.4 Pro-32
VW ID.4 Pro-31
VW ID.4 Pro-33

Tiden från 0 till 100 km/tim är nu nedklippt till 6,7 sekunder, vilket är nästan lika snabbt som den tidigare GTX-toppmodellen. Nu finns det ett rejält kraftöverskott utan att det blir överväldigande för organen. Med motorn på bakhjulen finns det även en aning kördynamik att spåra om man tar den roliga vägen hem från jobbet/affären.

De extra krafterna kommer från en ny motor som lånats från storebror VW ID.7. Motorn är också mer effektiv, vilket gör att kraftökningen sker utan att kompromissa med räckvidden. Med 543 km på en laddning har man 26 km mer att köra jämfört med den första ID.4-generationen från 2021.

Det är 26 km som hämtas från ett batteri med oförändrade 77 kWh i kapacitet. Ett batteri som nu även kan förvärmas, vilket ökar laddningskapaciteten i svalt väder. Du kan förvärma manuellt eller genom att ställa in en snabbladdare som resmål. Man kan således hoppas på en stabil laddningskurva från början eftersom den maximala laddningskapaciteten fortfarande är på en låg nivå med 135 kW.

VW ID.4 Pro-28
VW ID.4 Pro-27
VW ID.4 Pro-29

Det finns också externa faktorer som spelar in i den uppdaterade ID.4:s nyfunna framgång. Nu har man äntligen fått ordning på leveranstiderna, som har hållit VW ID.4 ute i kylan och borta från topp 15 över de mest sålda personbilarna.

Närbild på volkswagen logo bak på blå bil

Precis som fel och irriterande lösningar förtjänar sina kängor, förtjänar förbättringar också erkännande. VW ID.4 har med en smart uppdatering blivit mer attraktiv.

VW ID.4 var inte hemsk innan uppdateringen. Inte alls. I en marknad med många vassa konkurrenter kan små saker dock avgöra, och här fick ID.4 en smäll på näsan. Idag befinner sig VW ID.4 precis där den ska vara, nämligen högt upp i statistiken med hög användarvänlighet, lång räckvidd och ett bra pris.