Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Dynamisk_22
Tester & Provkörningar
27 mars 2025

Test: Porsche Cayenne Coupé är tysk tungviktare

Morten B

Man kan köpa en Porsche Cayenne Coupé utan extrautrustning. Men ... näh! Några väl valda tillval gör bilen tung och plånboken lätt.

FOTO Lars Krogsgaard/Porsche

Porsche har en riktigt bra affär igång, trots hacket i skivan 2024. De tyska sportvagnsmästarna har brett ut sig från den ikoniska och alltid beroendeframkallande 911 till SUV:ar och elektrifierade familjebilar, och de tjänar enormt mycket pengar på allt de producerar. Låter det som att jag missunnar dem de stora intäkterna? Det gör jag inte, för Porsche är verkligen skickliga på det de gör.

En stor del av Stuttgarts-företagets intäkter kommer från extrautrustning, det handlar om betydligt mer än några tusenlappar per bil. Om någon har lyckats lämna en Porsche-återförsäljare med en bil som är 100 procent standardutrustad, då är det någon som har sålt hund, hus och barn för att precis ha råd med en Porsche. Min gissning är att 99,8 procent av alla Porschar som lämnar fabriken har lite, en del eller väldigt mycket, extrautrustning.

Man kan nämligen inte vara utan det. När jag nu lånar en blå Cayenne E-Hybrid Coupé för test, berättar Porsches hemsida för mig att bilen kostar 1.250.000 kr. Det kunde varit värre – och det är det också. En Cayenne för det priset är vit och har några tråkiga, klumpiga 20-tums aluminiumfälgar. Den saknar både adaptiv farthållare, sätesvärme och nyckellös system. Den Montego-blå bilen kostar 46 procent mer än grundpriset – och det är fortfarande utan all den utrustning Porsche kan skämma bort dig med.

Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Statisk_08
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_56
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_51
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_48
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_52
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_62
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Statisk_24

Denna blå Cayenne Coupé står på 21-tums RS Spyder-designhjul för 41.200 kr. Den har Club-läder för 73.900 kr. Den har bakaxelstyrning (19.300 kr) och dörrarna sugs in de sista millimeterna med hjälp av elmotorer (standard!). Ratt, stötfångare, emblem – allt är långt ifrån standard och kostar extra.

Det är just denna grad av individualisering som gör det dyrt att tillverka bilar. Det är därför du på vissa bilar bara kan välja golvmattor och färg. Hos Porsche kan du komma med i princip vilken färg som helst som du gillar. Din hunds, kanske. Då har Porsche en lack som liknar den, och du betalar cirka 109.800 kr för en färg du troligtvis aldrig ser någon annan köra runt med.

Det ger verkligen intrycket av en exklusiv bil när man har så stor frihet att skräddarsy och dekorera många olika detaljer. Accentpaketet (6.100 kr), som det kallas, ger den speciella Neodyne-färgen på interiörpanelerna; och med läderpaneler och Porsche-vapenskölden präglade i nackstöden (5.400 kr fram och bak) är kupén ren lyx för finsmakare.

Coupé-syndromet, som har infekterat senaste generationen Cayenne, är också ett sätt för Porsche att öka sina intäkter – och de tar 30.000 kr mer än för en vanlig Cayenne. Jag får dock ingen extra adrenalinkick av Cayenne Coupé jämfört med en vanlig Cayenne. Coupén är mindre elegant (i mitt tycke) och har ett betydligt mindre bagageutrymme.

Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_21
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_19
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_10
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_28
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_34
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_40
Porsche_Cayenne_E-Hybrid_Detaljer-inter›r_03

Det finns knappast någon mer sportig laddhybrid-drivlina än den Porsche har utrustat den faceliftade Cayennen med. Sex cylindrar gör alltid en enorm skillnad i en laddhybrid – för ljudet, för kraftleveransen, för körupplevelsen. Den 3,0 stora V6-motorn med relativt blygsamma 304 hk tar hjälp av en kraftfull elmotor, men summan av de två kraftkällornas samarbete är imponerande.

De 470 hästkrafterna kommer dock inte riktigt till sin rätt om systemet själv får bestämma och man kör i auto-läget. Kraften väcks långsamt, så under testdagarna hamnar jag för det mesta i Sport-läget, där drivlinans sportiga sida snabbt får komma till sin rätt.

Cayenne Coupé E-Hybrid lider inte direkt av sin vikt ur ett prestandaperspektiv, men det har andra nackdelar. Bilen väger lika mycket som en helt elektrisk SUV i samma kategori, och det är inget de borde vara stolta över i Stuttgart. Stora laddhybridsuvar från Audi och BMW har liknande vikter, men borde inte en Porsche vara lättare? Elmotorn och batteriet – ett väldigt stort batteri – gör att Cayenne Coupé E-Hybrid väger 370 kilo mer än en vanlig Cayenne Coupé.

Den är lättstyrd, den tunga Porschen, men samtidigt känslig och påverkas av minsta lilla. De första timmarna bakom ratten påminns jag hela tiden om att jag kör en tung SUV med sportvagnsgener. Efter längre tid börjar jag däremot tröttna på att det är svårt att koppla av bakom ratten. Man måste hela tiden justera lite här, undvika att träffa ojämnheter, inte styra in för snabbt.

Cayenne Coupé E-Hybrid är en riktig moment-22 i bilformat. Något som i sig självt inte riktigt går ihop. Den drabbas av att den både ska kunna köra på el och vara snabb, samtidigt som den ska vara smidig, rörlig och komfortabel. Det kan den inte riktigt vara, eftersom den är för tung för att fungera optimalt på el. Även med all tänkbar lyx lämnas jag med känslan av att Porsche kan göra det bättre utan att förlora på det ekonomiskt.


SPECIFIKATIONER

Porsche Cayenne Coupé 3,0 E-Hybrid

Motor: V6, 2.995 cm3 + el Effekt: 470 hk/650 Nm 0–100 km/h: 4,9 sekunder Toppfart: 254 km/h Förbrukning: 4,0 l/100 km (WLTP) CO2-utsläpp: 90 g/km Elektrisk räckvidd: 78-83 kilometer Batteristorlek: 25,9 kWh Mått (L/B/H): 493/198/167 cm Tjänstevikt: 2.530 kilo Dragvikt: 3.500 kilo Bagagevolym: 434-1 344 liter Pris: 1.250.000 kr (Cayenne finns från 1 264 900 kr) Privatleasing: Kontakta din återförsäljare Förmånsvärde: 15.541 kr/mån

Blocket är en del av Schibsted Marketplaces.
Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna webbplats.Läs mer här