Är Lexus RZ bara en Toyota bZ4X i förklädnad eller har den sin egen identitet? Vi testar den elektriska Lexus RZ 300e och tar reda på svaret.
Det är skillnad på om något är dyrt eller bara kostar mycket pengar. Med ett startpris på 550.000 kr kommer Lexus RZ naturligtvis inte att vinna kommunala upphandlingar som en hemtjänstbil, men för en Lexus är det verkligen inte dyrt. Det är snarare riktigt prisvärt – om nu inte Lexus har sänkt sina höga standarder så att bilen istället är prisvärd men känns billig.
Frågan är därför om Lexus skippar lyxen i RZ? Använder man sitt goda namn för att sälja en Toyota bZ4X i nya kläder till ett högre pris – eller är RZ verkligen bara en prisvärd Lexus? Jag försöker ta reda på det när jag testar den elektriska Lexus RZ 300e.

Är RZ en bZ4X?
Lexus förblir fortfarande det lyxiga undermärket till Toyota, vilket innebär att det alltid kommer att finnas delar som är gemensamma för båda. I den nya eran med elbilar blir kopplingen mellan de två tydligare. Elbilar är dyra att utveckla och Toyota har bara en elektrisk modell i sitt program, med en andra på väg. De två varumärkena delar därför en hel del – RZ är en bZ4X i smoking.
Och ja, bZ4X var modellen som gav Toyota en rejäl smäll med en bränsleförbrukning som i oberoende test visade sig vara rejält hög . Det har dock hänt en hel del sedan lanseringen 2022, Toyota har åtgärdat utmaningarna, bland annat genom en kalibrering av batterihanteringen. Det innebär att Lexus RZ idag står med den senaste versionen av Toyotas elmotorsystem.
Lexus RZ vinner inga priser för sin räckvidd på 475 km (med testbilens utrustningsnivå) som kommer ur ett kompakt batteri med en användbar kapacitet på 64 kWh. Förbrukningen har dock stabiliserats, även i dåliga väderförhållanden med blott fem plusgrader och våta vägar klarar RZ sig utmärkt.


Under en snabbtur från Köpenhamn till Svendborg och tillbaka klarar Lexus RZ 300e av en förbrukning på 24 kWh per 100 km. Det är inte imponerande, men det är inte heller dåligt med tanke på det halvdåliga vädret och en rutt på mestadels motorväg. Den realistiska räckvidden på motorväg är runt 28 till 30 mil vid rådande väder.
Lexus-lyx?
När jag tar på mig de helt kritiska Lexus-glasögonen vill jag kritisera avsaknaden av svart takklädsel i testbilen. Det är faktiskt det enda värt att kritisera när jag tittar in i kupén på Lexus RZ – och det vittnar om en hög grundnivå.
Det finns en grundläggande känsla av bra kvalitet som genomsyrar kabinen, och även om bZ4X inte halkar efter kvalitetsmässigt, är den långt ifrån RZ i upplevelse. Här är det läder, mjuka material, plast med textur och metall som dominerar i kabinen. Det har även funnits utrymme för att göra helt vanliga kontroller lyxiga.






Ta till exempel reglagen för temperaturreglering som är integrerade i pekskärmen. Det är en häftig detalj! Den elektriska dörröppningen ger det rätta "klicket", och ja, även den elektriska fönsterhissen är lyxig. Jag har ingen aning om hur man får en ruta att gå upp och ner på ett lyxigt sätt, men Lexus gör det i RZ.
Det bästa av allt är att den höga nivån är standard och att testbilen inte är fullproppad med dyrköpta tillval. Vi testar en Executive-variant för 577.000 kr, vilket ligger väldigt nära startpriset på 549.000 kr. Nivån av lyx är som sagt upplevt hög och ljudsystemet sprider imponerande toner.




Tyst, men ändå väldigt bullrig
Med platt golv och en hjulbas på 285 cm är det inte benutrymme som saknas för passagerarna i baksätet, även som långbent hittar man snabbt en bekväm position. Utan panoramaglastaket (som kostar 7.900 kr extra för Executive men inte kan kombineras med Teknikpaket) finns det också bra med huvudutrymme. Bagageutrymmet sväljer generösa 522 liter via en bred öppning och ett plant golv med förvaring under.
När man väl sitter bakom ratten är känslan klassisk Lexus. De stora "ballongdäcken" (jämfört med dagens lågprofilmode) på 18-tumsfälgar ger givetvis en extra dos komfort, men chassit upplevs grundläggande lugnt, stabilt och framför allt bekvämt. Styrningen är nära den man får i bZ4X, med en fin om än något neutral tyngd.
På slingriga landsvägar är RZ inte direkt pigg och smidig, tjänstevikten på över två ton tar ut sin rätt. Men det välbalanserade chassit garanterar en stabil körupplevelse. Det finns inget underlag som kan få RZ att kännas obekväm. Det enda som verkligen utmanar stabiliteten är våta vägar och en tung gasfot, där de 204 hästkrafterna på framaxeln får framhjulen att spinna.


Testbilen är, som nämnts, en Executive, som har akustikglas i fram- och sidorutorna som standard. I kombination med en välklädd läderinteriör ger det en bil som alltid är tyst som ett bibliotek. Åtminstone tills assistanssystemen påminner om sin närvaro. Och det gör de. Hela tiden! Mängden pip och ljudsignalerna verkar konstanta tack vare en onödigt ivrig uppsättning assistenter.
Särskilt förarövervakningen gör att jag nästan tappar humöret. Om man kollar i backspegeln eller tar en klunk av sitt kaffe påminner bilen dig direkt om att du ska titta på vägen. Lexus RZ påpekar också när bilar närmar sig bakifrån. Varför? Är det för att de vet att kundgruppen oftast är det äldre gardet som ligger kvar i vänstra körfältet? Ja, förlåt, men man tröttnar snabbt ...
De många ljudsignalerna är såklart en irriterande faktor som går att stänga av, vilket man till slut gör. Tyvärr blir man då medveten om hur onödigt komplicerad och krånglig infotainmentsystemet är. Det är allt annat än intuitivt, och det är synd, eftersom skärmen verkligen är snygg i sin upplösning och systemet i sig är snabbt och responsivt.

SLUTGILTIG DOM
För att besvara mina egna frågor i testets början håller Lexus absolut inte tillbaka på något. RX 300e är en genuin Lexus, om man bortser från specifikationerna är det svårt att hitta ursprunget i Toyota bZ4X – som kostar drygt 100.000 kr mindre.
Lexus RZ är inte elbilen man kommer längst i på en laddning, och om man inte stänger av dem i tid kan några av assistanssystemen bli en riktig tålamodsprövning. Trots det är RZ en maktdemonstration i komfort och kvalitet, vilket på sätt och vis kan motivera merpriset jämfört med syskonet från Toyota.
SPECIFIKATIONER
Lexus RZ 300e Executive FWD
Motor: Elmotor (fram) Effekt: 218 hk/266 Nm 0-100 km/h: 8,0 sekunder Toppfart: 160 km/h Förbrukning: 15 kWh/100 km Räckvidd: 475 kilometer Batteristorlek: 64 kWh (netto) Laddkapacitet: 150 kW Mått (L/B/H): 460/186/165 cm Tjänstevikt: 2.105 kilo Dragvikt: 750 kilo Bagageutrymme: 522 liter Pris: 577 000 kr (RZ finns från 549 000 kr) Privatleasing (engångs-/månadskostnad): Ej klart Förmånsvärde: 2.584 kr/mån
