Ford-Ranger-PHEV-12
Tester & provkörningar
13 augusti 2025

Test: Ford Ranger laddhybrid – när lite el gör susen

Ford tar ett nytt grepp om pickupsegmentet genom att lansera Ranger som laddhybrid. Den nya versionen kombinerar en 2,3 liters turbobensinmotor med en elmotor och ett laddbart batteri.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Tillsammans ger det 281 hästkrafter och 697 Nm vilket gör att den klarar att dra 3,5 ton likt som sina dieseldrivna syskon.

Även om den i praktiken inte är mer bränslesnål än en diesel håller den nere ägandekostnaderna och erbjuder fördelar i både vardagskörning och terräng.

Den elektriska räckvidden är officiellt runt 40 kilometer men i verkligheten är det svårt att nå hela vägen om man inte kör mycket försiktigt. Batteriet är på 11,8 kWh vilket är relativt litet men ändå tillräckligt för att klara kortare sträckor på ren el.

Ford-Ranger-PHEV-02
Vi testade bilen både på vägen och i terrängen. (Foto: Ford)
Ford-Ranger-PHEV-08
Ranger PHEV är något så unikt som en laddhybrid-pickis. (Foto: Ford)
Ford-Ranger-PHEV-09
Ranger PHEV finns i Sverige redan nu. (Foto: Ford)

Körkänsla och växellåda

Växellådan är en tiostegad automat som ibland kan kännas som att den växlar onödigt ofta.

Vid manuell nedväxling kan det upplevas som små hopp mellan varje växel men kombinationen av bensinmotorns kraft och elmotorns omedelbara vridmoment gör att drivlinan känns smidig och responsiv.

Även när batteriet är tömt finns det alltid en reserv av el som hjälper till vid acceleration och vid körning i terräng.

Ford-Ranger-PHEV-06
Det finns många fördelar med Ranger PHEV. (Foto: Ford)

Praktisk användning

Ranger PHEV är byggd för att klara tunga jobb. Förutom dragvikten på 3,5 ton har den en nyttolast på 940 kilo.

Med tillvalet Pro Power Onboard kan man driva verktyg arbetslampor eller en kaffemaskin direkt från bilen via uttag i lastutrymmet. Det gör modellen extra praktisk för både hantverkare och friluftsentusiaster.

Skillnaden i fordonsskatt är stor. En Ranger med 3 liters dieselmotor kan kosta omkring 30 000 kronor om året medan laddhybriden hamnar på blott 360 kronor.

Den genomsnittliga koldioxidutsläppsnivån är 72 gram per kilometer vilket är betydligt lägre än de minst 215 gram som en dieselversion släpper ut.

Detta kan göra PHEV versionen mer attraktiv för både företag och privatpersoner som vill minska kostnader och utsläpp.

Ford-Ranger-PHEV-01
Interiören upplevs som amerikansk, där infotainmentskärmen sannerligen är dominerande. (Foto: Ford)

I terrängen

Under provkörningen på Island fick bilen visa vad den gick för. Sträckan innehöll allt från löst grus till branta backar och vattenpassager.

Fyrhjulsdriften kopplas in med ett knapptryck och elmotorns direkta vridmoment ger extra trygghet vid långsam körning över stenig mark. Även om testet inte var extremt utmanande visade Ranger PHEV att den behåller samma kapacitet som de dieseldrivna versionerna.

Ford-Ranger-PHEV-14
Vi gavs möjlighet att testa Ranger PHEV i terrängen. (Foto: Ford)

Ford Ranger PHEV är vettig för många

Ford Ranger PHEV är inte rätt val för alla.

Behöver man inte en pickup är den både för stor och för dyr. Men för den som har behov av styrka och kapacitet vid arbete fritid eller äventyr erbjuder laddhybriden en kombination av kraft lägre utsläpp och avsevärt lägre ägandekostnader.

Den kan till och med övertyga den mest inbitna dieselentusiasten om att el och bensin kan vara en bra kombination.

Översatt från Bilbasen. Skriven av Morten Bek.

Ford Ranger PHEV (2025)

Motor: 2,3-liters, rak fyrcylindrig, turbo, bensin + elmotor, 281 hästkrafter, 697 newtonmeter Kraftöverföring: 10-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Elektrisk räckvidd: 43 km Vikt: 2 560 kg Mått (längd/bredd/höjd): 5350/1920/1870 mm Dragvikt: 3 500 kg Pris: Från ca 595 200 SEK ex. moms

Läs mer om:

Andra tyckte detta var intressant