Ford Bronco är stor, robust och redo för alla utmaningar. Precis som Jeep Wrangler. Är Bronco mer än bara en imitation?
Ganska ofta har jag sagt att jag inte förstår vad Ford håller på med. De flesta modeller har försvunnit på några år, och inte ens en ärlig Fiesta går att köpa längre. Elbilar är på väg, men jag trodde verkligen att Ford skulle vara garant för fina bensinbilar under lång tid framöver. Det är viktigt att också säga trevliga saker, och när något bra händer hos Ford, måste det också berättas. Uppfräschningen av Kuga och Puma är inte det jag vill hylla Ford för. Det är modet att inte bara ta den nya generationen av Mustang till Sverige, utan även den spektakulära Bronco!
Bronco är både som en rymdfarkost och något man ändå känner igen. Människor frågar vad Bronco egentligen är för en bil (det finns bara en Ford-logotyp på hela bilen och den sitter något dold på den sidohängda bakluckan) men det är lätt att se vad den påminner om: Jeep Wrangler.
Om det går att tjäna pengar inom bilindustrin, då ska det tjänas pengar. Det är faktiskt märkligt att det har tagit så lång tid att göra en Wrangler-kopia, för Jeep tjänar grova pengar på Wrangler i USA. Men är Bronco bara en kopia?







Jeep Wrangler är i rakt nedstigande led släkt med världsberömda Willys Jeep som, på amerikanska sidan, rädda världen från nazisterna. Militärfordonet var formgivet enligt principen att syftet och funktionen fick diktera designen. Wrangler-uttrycket med en fyrkantig form, platt och smal front och stora fristående skärmar är ikoniskt.
Det finns inget som säger att terräng, lera, skogsmark och floder kräver exakt den formen – Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser och Mercedes G-Klass ser inte ut så. Men Ford har kopierat och imiterat, som om det amerikanska märket egentligen var ett billigt kinesiskt märke för 20 år sedan. De mer integrerade framskärmarna lurar ingen.
Bronco är cool, våldsam, hög och mäktig. I Sverige finns den endast med fem dörrar, men amerikanerna har turen att också kunna välja en kort version med tre dörrar, som ser ännu coolare ut. Förväxla dock ingen av dessa med Bronco Sport som är en långt simplare modell, det snarlika namnet till trots. Taket på Bronoco kan tas av i sektioner, dörrarna kan monteras av. Låter det bekant? Det är för att det är Wrangler-sättet att göra saker på.

Jeeps Wrangler säljs som laddhybrid med en 2,0-litersmotor på 380 hästkrafter (med elektriskt hjälp). Det är inte av nostalgiska skäl utan helt och hållet ett beslut ur skatteteknisk synpunkt. Det ger nämligen en årsskatt på försumbara 2.607 kr. Men Bronco körs alltid på bensin, och det låter häftigt med en 2,7-liters V6 med 335 hk och 563 Nm – till fakturan från Transportstyrelsen kommer. Årsskatt de första tre åren: 15.874 kr/år.
På pappret är en V6 imponerande, men ljudet är inte läckert. Motorn är trög, växellådan verkar vara inställd för alla andra vägar än de med asfalt, och den måste sätta omkring 2,5 ton i rörelse. Det går trögt innan varven verkligen ökar, och tio (!) steg i automatväxellådan ger ingen verklig hjälp i det avseendet. Den hjälper säkert till att spara några deciliter bensin för varje 100 kilometer, och WLTP-siffran på 14,2 l/100 km är för en sällan förekommande gång mycket exakt.
Den som tänker använda Bronco som dragbil bör tänka om. Kanske inte främst för att dragkroken kostar saftiga 16.00o0 kr extra, utan snarare för att den maximala vikten som bilen får släpa är ynkliga 1.250 kg. Det är pinsamt få kilon.







För att utnyttja alla de många terräng- och off-road-system som Bronco levereras med, måste man ha tillgång till stora områden med natur som erbjuder utmaningar, eller gå med i en klubb som ägnar sig åt avancerad terrängkörning. Tyvärr lär en genomsnittlig Bronco bli en landsvägskrigare som sällan stöter på något mer utmanande än en djup vattenpöl. Det finns inställningar och justeringsmöjligheter i mängder dock.
Här gynnar en mer modern fjädring och upphängning den nyare Bronco jämfört med Wrangler. Den går att stå ut med på landsvägen. Den är till och med riktigt stabil och uthärdlig på motorvägen, även om ljudnivån i kupén är hög.
Wrangler, som jag senast provade den, vandrar och rör sig mycket på vägen. När Bronco blir tvingad upp i fart, det är så det låter och känns, kan den till slut lunka motorvägen fram. Den oscillerar inte från sida till sida, ratten är stilla och jag behöver inte korrigera hela tiden när det är raksträcka. Det är här Ford visar att allt inte är värt att kopiera.










Ford har klätt interiören i vattentålig gummi och plast och jag är säker på att man kan ta en hink vatten för att göra rent om det behövs. Framstolarna är stora så att även en vanlig amerikan kan få plats, och infotainmentsystemet är det senaste från Ford. Man kan 3D-printa tillbehör till sin Bronco, och det finns många platser överallt i och på bilen där dessa kan monteras. Men Bronco är ändå inte mer unik inne i kupén än Wrangler.
Bronco var nog aldrig tänkt som en produkt som skulle säljas i Europa. Det var samma sak när Ford valde att skicka laddhybriden Explorer PHEV över Atlanten. Det blir mycket dyra bilar, men åtminstone är Bronco spektakulär och trevlig att köra, medan Explorer är en tråkig amerikansk bil.
Du betalar minst 1.049.00 kr för Bronco, och det testade Badlands-utförandet med ännu mer terrängegenskaper kostar 1.099.000 kr. I USA kan man gå till Ford och få Outer Banks-versionen för motsvarande cirka 510.000 kr, innan eventuella lokala skatter, som dock inte påverkar priset så mycket. Det är dyrt att göra en amerikansk-europeisk transaktion, men det är all heder värt. Det jag hellre skulle vilja ha från Ford är vanliga, bra bilar.
Om jag själv blev miljonär och fick ett obegränsat terrängbehov, skulle varken Wrangler eller Bronco vara mitt val. Land Rover Defender har förmågorna, men förpackningen är betydligt mer elegant och kupén är så lyxig som den aldrig blir i en Ford.
SPECIFIKATIONER
Ford Bronco 2,7 Badlands
Motor:V6, 2.694 cm3 Effekt: 335 hk/563 Nm 0-100 km/h: 7,2 sekunder Toppfart: 161 km/h Förbrukning: 14,2 l/100 km CO2-utsläpp: 338 gram/km Mått (L/B/H): 480/194/196 cm Tjänstevikt: 2,418 kilo Dragvikt: 1.250 kilo Bagagevolym: 562–1.804 liter Pris: 1.099.000 kr. (Bronco finns från 1.049.000 kr.) Privatleasing: Ej angivet Förmånsvärde: Från 14.858 kr/mån
