Cupra Tavascan (1)
Tester & provkörningar
30 januari 2025

Test: Cupra Tavascan VZ – roligare än sina syskon

Medan Volkwagen och Skoda spelar det säkert även när det gäller sportighet, visar Cupra Tavascan VZ upp temperament och körglädje.

Simon H

Volkswagen har GTX-versionen av ID.4/ID.5, Skoda har RS-versionen av Enyaq/Enyaq Coupé – och Cupra den nya VZ-versionen av Tavascan. På papperet är de tre modellerna ganska lika, men i verkligheten hamnar de i två tydliga läger, det är Volkswagen och Skoda på ena sidan och Cupra på den andra.

För där GTX och RS erbjuder extra kraft och en lätt sportkänsla, där sparkar den spanska Tavascan VZ in dörren med mer temperament, karaktär och kördynamik. Den stora frågan är därför inte om Tavascan är roligare än sina syskon, utan snarare hur mycket roligare den är och om temperamentet kompromissar med vardagsvänligheten som de andra trots allt erbjuder?

För mycket bling?

Minns du tv-programmet ”Pimp my Ride” (som för övrigt Volkswagen gjorde en parodi på i en reklamfilm med Peter Stormare)? Ibland kan det blir för mycket styling, för mycket ”bling” och det är något Cupra balanserar på ibland. Är du inte ett fan av kopparfärgade detaljer och utstickande designelement, då är Cupra kanske inte rätt val för dig.

Denna bling-balans blir tydlig i Tavascan-interiören med en knotrig plastsektion som sträcker sig från instrumentbrädan ner mot mittkonsolen. Det är en uppseendeväckande detalj som skapar en cool uppdelning mellan förarplatsen och passagerarsätet, men det tar upp mycket visuell plats. Dessutom är plastmaterialet av lite lägre kvalitet, och knappen för varningsblinkers har en märklig central placering på denna sektion. Jag råkade faktiskt trycka på den flera gånger under testveckan, av misstag.

Det är svårt att säga om Tavascans produktionsursprung i Kina märks här, men det finns mer hårdplast än i motsvarigheterna från Volkswagen och Skoda. Trots detta känns interiören häftig och skiljer sig från de mer konservativa syskonen genom sin Alcantara-klädsel, de dolda dekorbelysningselementen och de kopparfärgade detaljerna.

VW och Skoda är före på några punkter

VW och Skoda har ett försprång på vissa områden. Infotainmentskärmen på 15 tum fungerar men är varken lika snabb eller högupplöst. Och backkameran känns snarare som lånad från en Nokia 3210 än från en Volkswagen ...

Å andra sidan har Tavascan rejäla sportstolar fram, som ger bra stöd och optimal körställning. Körpositionen är lägre än i ID-modellerna och Enyaq, vilket ger en mer genuin sportkänsla – trots SUV-formatet.

Snabb på spanska

Om du har börjat lära dig spanska med Duolingo vet du att "veloz" betyder snabb, vilket förklarar VZ-beteckningen hos Cupra. De nya elmotorerna levererar 250 kW (340 hk) och 679 Nm, vilket får Tavascan att fixa 0 till 100 km/h på 5,6 sekunder. Men den verkliga sportkänslan ligger i hur Tavascan hanterar kraften.

Cupra Tavascan VZ har ett adaptivt chassi som standard, vilket gör bilen mer responsiv i det aggressiva Cupra-läget. Styrning och gasrespons är så skarpa att det inte kan jämföras med syskonmodellerna. Bara i Tavascan känns det aggressiva läget riktigt meningsfullt.

Gasresponsen är så direkt att accelerationer känns som en hästspark när föraren trycker gasen i botten. Styrningen är lättare än i Enyaq RS, men mer exakt, vilket ger en fantastisk styrkänsla. Tillsammans med den välavstämda fjädringen skapar det balans och en rejäl portion körglädje.

Maskerar vikten väl

Körningen känns mindre tung eller trög än hos syskonen, vilket ger en mer direkt och lätt körkänsla. Bilen elektroniska hjälpmedel och assistenter är snyggt kalibrerade för att tillåta körglädje. Det är lätt att få bakdelen att samarbeta i kurvor, systemen tillåter kontrollerade sladdar när man accelererar ut ur svängarna.

Hur är den i vardagen?

Här visar Tavascan sitt ess i rockärmen. På kurviga landsvägar känns den tight, men i ett mer avslappnat läge lugnar den ner sig rejält. Även om den är något styvare än GTX och RS är den långt ifrån obekväm. En Tesla Model Y Performance känns i jämförelse som om den kör på hjul utan däck.

Den adaptiva fjädringen i Cupra Tavascan VZ växlar mellan sport och komfort på ett utmärkt sätt. När allt är inställt för vardagen blir den riktigt bekväm, särskilt på motorvägen, där den susar fram utan buller eller kompromisser. På motorvägen ligger förbrukningen kring 18 kWh/100 km, och blandad körning nära 16 kWh/km.

Kritik: bromsarnas övergång är ryckig

Den enda nackdelen i körupplevelsen är bromsinställningen. Vid vardagskörning lyckas Tavascan inte leverera en mjuk övergång mellan regenerering och vanlig inbromsning (med de fysiska bromsskivorna). När man närmar sig ett rödljus är bromspedalen svår att läsa av, och övergången från energiåtervinningen till stålskivorna sker abrupt, vilket kan leda till ryckiga inbromsningar.

Väl investerade sportiga kronor

De spanska ingenjörernas noggranna arbete med chassi och styrning har inte gjort Tavascan VZ onödigt dyr. Skillnaden är bara 800 kr jämfört med VW ID.4 GTX 4Motion Edition (655 700 kr) och 5 000 kr jämfört med Skoda Enyaq RS (659 900 kr). Tavascan VZ kostar från 654 900 kr. Om du inte behöver alla hästkrafterna men ändå vill ha den adaptiva fjädringen finns Cupra Tavascan från 564 900 kr med 210 kW (286 hk) och bakhjulsdrift.

Tavascan erbjuder något unikt

I bilar från den stora VAG-koncernen är det ofta svårt att undvika likheter, särskilt i folkmodellerna där det alltid finns en grundkänsla av Volkswagen. Men Cupra Tavascan VZ försöker bryta detta mer än någon annan modell.

Även om man kan ana en VW ID.5-profil i karossen, bjuder Tavascan på en charm som märks från första stund. Från design och interiör till körkänsla är Tavascan roligare och mer temperamentsfull än de andra modellerna på samma plattform.

Det stod klart från början att Cupra Tavascan VZ är roligare än sina syskon. Och detta utan att kompromissa med komfort och användbarhet i vardagen. Interiören kan vara en smula udda, med kvalitetsbrister och en stil som utmanar det traditionella. Men om man kan acceptera detta, bjuder Tavascan på en dos spansk körglädje i en familjeelbil som verkligen lockar till körning.

Cupra Tavascan VZ

Motor: Elektrisk (fram och bak) Batteri: 82 kWh (77 kWh netto) Effekt: 340 hk / 679 Nm 0–100 km/h: 5,6 sekunder Topphastighet: 180 km/h Räckvidd: 512 km Laddkapacitet: 135 kW Förbrukning: 16,8 kWh/100 km Mått (L/B/H): 464/186/159 cm Tjänstevikt: 2 273 kg Max släpvagnsvikt: 1 400 kg Bagageutrymme: 540 liter Startpris: 654 900 kr (Tavascan från 564 900 kr)

Läs mer om: