BMW iX1 eDrive20 med 204 hk, framhjulsdrift och 17-tumshjul är den bästa versionen av BMW:s minsta elbil. Den är dock för dyr att köpa, privatleasing är bästa alternativet.
Jag kan inte ge någon rimlig förklaring till varför testbilen denna vecka kostar 606.300 kr. Och det gör den egentligen inte. Låt mig försöka förklara; grundpriset för BMW iX1 eDrive20 är 606.300 kr – men väljer du till paketet Active Edition, som faktiskt bara innehåller elektrisk dragkrok och således inte är något paket, då sjunker samtidigt priset med 106.400 kr. Konstigt? Absolut! Detta är något av en svensk specialitet där Volvo var tidiga med att ta fram aggressivt men ändå rimligt utrustades specialversioner för att kunna erbjuda lukrativa tjänstebilar/förmånsbilar. Idag har de flesta andra bilmärkena hakat på detta, så även BMW.
Men 499.900 kr är också mycket pengar för en bil i den här storleksklassen. Så det bästa köprådet är köp inte – utan kolla in privatleasing. Där ser det mycket bättre ut när det gäller pris och konkurrenskraft. Åtminstone för basversionen, för med all den lyxiga utrustningen som du säkert vill ha blir även priserna för privatleasing mer fel.
Är iX1 då värd att rekommendera på privatleasing, eller ska man titta mot andra märken? Svaret är både och, för medan iX1 är en riktigt trevlig bil är den absolut inte en perfekt elbil.




BMW har gjort något bra för köregenskaperna och bilens vikt genom att installera ett batteri med en kapacitet på 64,8 kWh i iX1. Det batteriet får man, oavsett om man väljer iX1 med 204 eller 313 hk.
Räckvidden får lida för att balansen i köregenskaperna är bra. Maximalt 474 kilometer på en laddning, och iX1 kan på detta sätt inte alls tävla med Audi Q4 45 e-tron (549 km) och Mercedes EQA 250+ (559 km) när de är laddade och körs på långresor.
Men iX1 är en härlig körupplevelse när den är konstruerad som testbilen. Inte en enda gång under testveckan saknar jag a) fyrhjulsdrift eller b) mer än bilens 204 hk. Det finns väggrepp i alla situationer, och även om det låter som en underdrift att iX1 eDrive20 bara har ett vridmoment på upp till 250 Nm, finns det betydligt mer kraft än i konkurrenten EQA 250+.
Den viktigaste tricket för att skapa den iX1 som är i bästa möjliga balans är att hålla bilen på de standardhjul och -däck som den levereras med oavsett utrustningsnivå. Aluminiumfälgar, storlek 17 tum. Med det adaptiva chassit, som man inte kan påverka via körlägen, är iX1 stadig och stram, men ändå en bit från gränsen där vi börjar kalla bilar stötiga. Jag kan inte säga tillräckligt många gånger hur dåligt det blir om iX1 får 20-tumshjulen som finns som tillval när du först har valt M Sportpaket. Låt bli ens att tänka tanken.




Nu låter det kanske löjligt att kalla iX1 för en relativt lätt bil när den väger 1.940 kilo. Men den är inte tung när den jämförs med en bil som Audi Q4 45 e-tron som väger 2.240 kilo.
BMW har genom åren skapat en fantastisk styrning för många bilar – och de har skapat en hysterisk samt obalanserad för många bilar också. Men just nu går BMW igenom en riktigt bra period, och det visar iX1 med en snabbare styrning än Q4 e-tron och EQA, men en som fortfarande känns trevlig och rätt. Man kan bygga upp hög hastighet i olika typer av kurvor, och jag föredrar definitivt iX1 framför Model Y när vägen svänger.
Vid motorvägskörning, och här är jag tillbaka vid de 17-tumshjulen, ligger iX1 helt lugnt och utan små darrningar eller ryck som större hjul kan skapa. Även styrningens utväxling är fint avvägd för motorväg. Väg- och däckbuller är kanske lite högre än jag skulle önska, men vindbruset imponerande lågt. Med den fina head up-displayen som visas i vindrutan behöver jag inte ens titta på den något trista digitala instrumentpanelen.
För att ge det sista för att göra iX1 eDrive20 till en riktigt bra långfärdsbil skulle räckvidden behöva vara bättre. EQA 250+ kan trots allt köra upp till nästan 100 kilometer mer på en laddning. Till försvar för iX1 kan bilen snabbladdas med 130 kW, medan EQA endast klarar 100 kW. För mig är iX1 ändå den av de två bilarna jag klart skulle föredra. På nästan samma yta har den bättre utrymmesförhållanden med ett mycket bättre bagageutrymme. Den har också ett betydligt mer bekvämt baksäte där man sitter bra. Interiördesignen och infotainmentsystemet känns en generation nyare än i EQA, och elmotorn i iX1 har en friskare karaktär.












SPECIFIKATIONER
BMW iX1 eDrive20
Motor: Elmotor (fram) Effekt: 204 hk/250 Nm 0–100 km/h: 8,6 sekunder Toppfart: 170 km/h Förbrukning: 15,8 kWh/100 km Räckvidd: 474 km Batteristorlek: 64,8 kWh Laddningskapacitet: 130 kW Mått (L/B/H): 450/185/162 cm Tjänstevikt: 1.940 kg Dragvikt: 750 kg Bagagevolym: 490–1.495 liter Pris: 499.900 kr (Active Edition) Privatleasing: Från 5.795 kr/mån Förmånsvärde: Från 4.652 kr/mån