Audi-A6-Avant-10
Tester & provkörningar
1 juni 2025

Test: Audi A6 Avant – när Audi är som mest Audi

När det kommer till att förstå vad Audi egentligen står för som biltillverkare räcker det ofta med att sätta sig bakom ratten i en A6 Avant. Den har sedan länge varit märkets kärna. Nu är den här i ny tappning och vi reste till Porto för ett test.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

A6 är en bilmodell som har hängt med sedan 1994 då den tog över efter Audi 100. Kombiformatet har varit en självklar del av Audis identitet sedan 1977. Modellen har länge varit ett slags testbädd för ny teknik men samtidigt en trotjänare i tjänstebilssegmentet.

Det må inte vara märkets viktigaste modell rent vinstmässigt men det är den som tydligast speglar hela Audis själ. Precis som BMW har sin 5-serie och Mercedes sin E-klass har Audi sin A6.

Audi-A6-Avant-05
Foto: Audi

En minst sagt traditionell beteckning

När Audi började rita om sin modellportfölj var planen att ge förbränningsmotorer udda siffror och elbilar jämna vad gäller beteckning. A6 skulle alltså bli A7. Men man ändrade sig. Resultatet är att A6 fortsätter heta A6 oavsett om den går på el diesel eller bensin.

Bilen bygger på den nya plattformen Premium Platform Combustion (PPC) som även används för nya A5 och kommande Q5. Den eldrivna motsvarigheten heter A6 e-tron och använder elbilsplattformen PPE. Det är lite rörigt men tydligt nog för den som orkar hänga med.

Audi-A6-Avant-11
Foto: Audi

Mer sportighet och mer teknik

Den nya generationen har blivit både snyggare och mer dynamisk. Med en längd på 4,99 meter är den sex centimeter längre än tidigare vilket gör att lastutrymmet nu rymmer 503 liter eller 1 534 liter med baksätet fällt. Även baksäteskomforten håller hög klass.

Inuti bilen finns en uppsjö skärmar 11,9 tum framför föraren en 14,5 tums huvudskärm och i vår testbil ytterligare en skärm på 10,9 tum för passageraren. Digitaliseringen är ett bärande tema i nya A6 och infotainmentsystemet är lätt att förstå sig på.

Materialkvaliteten är överlag hög men viss plast och lite väl mycket pianolack drar ner betyget. Känslan är ändå premium, inte minst när det vankas långkörning.

Audi-A6-Avant-06
Foto: Audi

I gränslandet mellan sport och komfort

I Sverige erbjuds modellen till en början med en tvåliters dieselmotor och mildhybridteknik. Den ger 204 hästkrafter och fyrhjulsdrift. En laddhybrid är på väg men den sexcylindriga bensinaren som erbjuds i stora delar av Europa kommer tyvärr inte hit.

Mildhybridsystemet hjälper till vid acceleration med en extra elmotor på 24 hästkrafter. Det ger jämnare gång och sänker förbrukningen något. Motorn är tyst, växellådan växlar lugnt och metodiskt och styrningen är betydligt mer direkt än förr. Det märks att Audi har jobbat på att ge bilen mer körglädje.

Testbilen hade luftfjädring och kombinerades med 21 tum stora fälgar. Det såg onekligen bra ut men innebar också att bilen blev stötig i låg fart. På landsväg och motorväg gör den bättre ifrån sig men undertecknad hade valt 19-tummarna. Ljudnivån i kupén är däremot låg oavsett hastighet och bilen bjuder på gedigen komfort.

Audi-A6-Avant-09
Foto: Audi

En Audi på alla sätt och vis

Audi A6 Avant har alltid varit sinnebilden av märkets kombikompetens. Den nya generationen fortsätter på inslagen väg med modern teknik tydlig komfortfokus och förfinad körkänsla.

Dieselmotorn må vara lite tam för den som jagar rejält med prestanda men känns rätt för bilen. Den passar bilens trygga solida karaktär. Audi A6 finns nu som diesel, laddhybrid och ren elbil men oavsett drivlina är det här en bil som vet exakt vad den vill vara.

Audi A6 TDI är kort och gott en Audi precis som man förväntar sig.

Audi-A6-Avant-03
Foto: Audi

Specifikationer

Motor: 2,0-liters fyra, 204 hästkrafter, 400 newtonmeter Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration: 0–100 km/h på 7,9 sekunder Toppfart: 241 km/h Vikt: 1 930 kg Mått: (längd/bredd/höjd): 4999/1875/1472 mm Pris: från 629 000 kronor

Andra tyckte detta var intressant

Blocket är en del av Vend
Blocket är en del av Vend. Vend är ansvarig för dina data på denna webbplats. Läs mer här